800
۰

عجیب‌ترین و خاطره‌انگیزترین نتایج جام ملتها

هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا درحالی از پانزدهم ماه جاری به میزبانی امارات آغاز می‌شود که در طول شانزده دوره گذشته این رقابت‌ها نتایج خاطره‌انگیز و عجیبی رقم خورده است.
عجیب‌ترین و خاطره‌انگیزترین نتایج جام ملتها
به گزارش شستون؛ مسابقات جام ملت‌های آسیا که معتبرترین تورنمنت فوتبالی در قاره کهن محسوب می‌شود تاکنون در ۱۶ دوره برگزار شده و کمتر از سه روز به آغاز هفدهمین دوره این مسابقات در کشور امارات باقی است.
 
این بازی‌ها همواره با اتفاقات جالب و بازی‌های خاطره انگیز همراه بوده است و بعضاً نتایجی در برخی از دیدارها ثبت شده که خارج از انتظار بوده است. در این گزارش به خاطره انگیزترین و پرگل‌ترین بازی‌های ادوار گذشته جام اشاره می‌کنیم.
 
بهترین نتیجه در همه ادوار جام ملت‌ها
 
بهترین نتیجه‌ای که تاکنون در همه ادوار گذشته این مسابقات به دست آمده، پیروزی پر گل تیم ملی ایران برابر یمن بود. ششمین دوره از جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۶ و به میزبانی کشورمان ایران برگزار شد و تیم ملی ایران در آن دوره از بازی‌ها توانست برای سومین بار به مقام قهرمانی این مسابقات دست یابد.
 
ملی پوشان کشورمان که با هدایت حشمت مهاجرانی در این مسابقات حضور داشتند، در مرحله گروهی مسابقات توانستند با نتیجه ۸ بر صفر حریف خود یمن را در هم بکوبند که این نتیجه تبدیل به رکوردی تاریخی در همه ادوار جام ملت‌های آسیا شد تا بهترین پیروزی همه تاریخ این مسابقات به نام تیم ملی ایران به ثبت برسد.
 
تیم ملی کشورمان که با عراق و یمن همگروه بود، موفق شد با هت تریک زنده یاد غلامحسین مظلومی، ۲ گل علیرضا عزیزی، ۲ گل علیرضا خورشیدی و تک گل ناصر نورایی حریف خود را با نتیجه ۸ بر صفر شکست دهد. تیم ملی فوتبال ژاپن نیز یکبار موفق به زدن ۸ گل به حریف خود شد که به سبب دریافت یک گل، برتری اش نسبت به برتری ایران برابر یمن کمرنگ‌تر است.
 
پرگل‌ترین بازی تاریخ جام ملت‌ها
 
در ادوار گذشته جام ملت‌ها بازی‌های پر گل زیاد بوده است، اما پر گل ترین بازی ادوار گذشته در دیداری شکل گرفته که طرفین آن تیم‌های ملی ژاپن و ازبکستان بودند. دیداری که با رد و بدل شدن ۹ گل به پایان رسید.
 
ژاپنی‌ها در سال ۲۰۰۰ توانستند در کشور لبنان قهرمانی آسیا را جشن بگیرند. در این دوره از مسابقات ژاپن به همراه عربستان، قطر و ازبکستان در گروه C مسابقات حضور داشت و در همین مرحله گروهی موفق شد در دیداری پر گل با نتیجه ۸ بر یک ازبکستان را مغلوب کند تا این دیدار با رد و بدل شدن ۹ گل تبدیل به پر گل ترین بازی تاریخ مسابقات شود.
 
در این بازی دو بازیکن ژاپن به اسم «آکینوری نیشیزاوا» و «نائوهیرو تاکاهارا» هت تریک کردند و «هیرواکی موریشیما» به همراه «هیداکی کیتاجیما» هر کدام یکبار برای ژاپن گلزنی کردند. تک گل ازبکستان هم توسط «سرگی لوشان» به ثمر رسید.
 
پیروزی پر گلی دیگر از ایران
 
تیم ملی فوتبال ایران بازی‌های خاطره انگیز و پیروزی‌های پر گل زیادی در تاریخ این مسابقات به دست آورده است که یکی از این دیدارهای پرگل که می‌تواند سومین پیروزی قاطع تاریخ مسابقات باشد، مقابل سنگاپور در هفتمین دوره این بازی‌ها بود.
 
هفتمین دوره این مسابقات در سال ۱۹۸۰ و به میزبانی کویت برگزار شد و تیم ملی ایران در نقش مدافع عنوان قهرمانی در این مسابقات حضور یافت.
 
بهترین نتیجه این دوره از بازی‌ها که تبدیل به سومین نتیجه خوب همه ادوار این مسابقات شد هم نصیب تیم ایران شد. تیم ملی کشورمان در مرحله گروهی این مسابقات موفق شد حریف خود سنگاپور را با نتیجه ۷ بر صفر مغلوب کند.
 
در این دیدار بهتاش فریبا که آقای گل این دوره از مسابقات شد ۴ بار گلزنی کرد. عبدالرضا برزگری ۲ و حسن روشن هم یک گل برای تیم ملی ایران زدند تا این نتیجه شگفت آور در این بازی رقم بخورد.
 
عجیب‌ترین نتیجه همه ادوار
 
باوجود این که در تاریخ برگزاری مسابقات دیدارهای پر گل کم نبوده، اما عجیب‌ترین بازی پر گل در تاریخ این مسابقات به دیدار تیم‌های ایران و کره جنوبی باز می‌گردد. دیداری که در یازدهمین دوره این مسابقات انجام شد.
 
امارات به سال ۱۹۹۶ میزبان یازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا بود و دو قطب فوتبال آسیا که ایران و کره باشند در گروه‌های اول و دوم این مسابقات حضور داشتند.
 
تیم ملی ایران در گروه دوم بالاتر از عربستان، عراق و تایلند بعنوان سرگروه به مرحله بعدی صعود کرد اما کروه جنوبی که با امارات، کویت و اندونزی همگروه بود به سختی و بعنوان تیم سوم از گروه خود صعود کرد.
 
دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات به هم برخورد کردند که ملی پوشان کشورمان در دیداری خاطره انگیز عجیب‌ترین نتیجه پرگل تاریخ مسابقات را با پیروزی ۶ بر ۲ مقابل کره جنوبی به ثبت رساندند.
 
در این دیدار علی دایی ۴ بار موفق به باز کردن دروازه کره‌ای ها شد و خداداد عزیزی و کریم باقری هم هرکدام یک گل زدند. «کیم دو-هون» و «شین تائه-یونگ» هم هر کدام یک بار برای کره جنوبی گلزنی کردند تا این نتیجه عجیب در آن بازی به دست آید.
 
سایر نتایج پر گل
 
از دیگر نتایج پر گل ادوار گذشته جام ملت‌های آسیا می‌توان به نتایج زیر اشاره کرد؛
 
* در چهارمین دوره این مسابقات رژیم اشغالگر قدس توانست با نتیجه ۶ بر صفر هنگ کنگ را شکست دهد.
 
* در هفتمین دوره این مسابقات تیم ملی چین موفق شد با نتیجه ۶ بر صفر بنگلادش را شکست دهد.
 
* در هشتمین دوره این مسابقات تیم فوتبال چین موفق شد با نتیجه ۵ بر صفر امارات را شکست دهد.
 
* در یازدهمین دوره این مسابقات عربستان موفق شد با نتیجه ۶ بر صفر تایلند را شکست دهد.
 
* در دوازدهمین دوره این مسابقات تیم ملی ازبکستان موفق شد با نتیجه ۵ بر صفر مالزی را شکست دهد.
 
* در پانزدهمین دوره این مسابقات استرالیا موفق شد با نتیجه ۶ بر صفر ازبکستان را شکست دهد. در همین دوره ژاپن نیز توانست عربستان را با نتیجه ۵ بر صفر شکست دهد.
 
منبع: مهر
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 13096
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *