800
۰
آقایان بخوانند؛

همه آنچه درباره ریزش موی مردان باید بدانید+ راهکارهای درمانی

یک متخصص پوست، مو و زیبایی، مهم‌ترین علل ریزش موی مردان و موثرترین راهکار‌های درمان این عارضه را بیان کرد.
همه آنچه درباره ریزش موی مردان باید بدانید+ راهکارهای درمانی
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، همه افراد در آرزوی داشتن چهره‌ای زیبا هستند، یکی از عواملی که در زیبایی چهره بسیار موثر بوده، داشتن مو‌هایی پُرپشت است، فاکتور‌های متعددی در رشد مو دخالت دارند، بنابراین ریزش مو هم به عواملی گوناگون وابسته است، متاسفانه برخی افراد برای درمان ریزش موی خود به روش‌های غیر علمی و صحیح روی می‌آورند که این امر می‌تواند پیامد‌هایی جدی را برای آنها به همراه داشته باشد.
حوزه کلینیک برای این قسمت در نظر دارد به بررسی دلایل مختلف ریزش مو در آقایان و موثرترین روش‌های درمان این عارضه بپردازد به همین منظور با مجتبی قمری متخصص پوست، مو و زیبایی و عضو انجمن متخصصان پوست ایران گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
چند درصد از مردان به ریزش مو دچار می‌شوند؟
مجتبی قمری متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: ۵۰ درصد آقایان بالای ۵۰ سال دچار ریزش مو می‌شوند همچنین از هر پنج مرد بالای ۷۰ سال، یک نفر از ریزش مو رنج می‌برد، البته ریزش مو می‌تواند در سنین جوانی هم رخ بدهد.
همه آنچه درباره ریزش موی مردان باید بدانید+ درمان/ مهم‌ترین عواملی که زیبایی چهره را از آقایان می‌گیرد/ فریب شامپو‌ها و لوسیون‌های ضد ریزش مو را نخورید
شایع‌ترین ریزش مو در آقایان
وی بیان کرد: ریزش موی آندروژنیک (فرم ارثی ریزش مو) شایع‌ترین نوع ریزش مو در آقایان است که معمولاً از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد، بر اساس الگوی ژنتیکی و شدت ژن موثر در ریزش مو، این عارضه ممکن است از دوران جوانی آغاز شود و علائم آن می‌تواند به شکل نازک، بد فرم، بی‌حالت و کدر شدن مو‌ها بروز پیدا کند.
این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره دوره رشد مو افزود: دوره رشد مو حدود ۱۰۰ روز است، رشد مو به عوامل متعددی بستگی دارد، بنابراین علل زیادی هم در ریزش مو دخیل هستند.
بیشتر بخوانید: ۵ دلیل که از چرایی ریزش مو در زنان و مردان خبر می‌دهد + اینفوگرافی
سایر عوامل موثر در ریزش موی مردان
قمری درباره سایر عوامل موثر در ریزش موی مردان تاکید کرد: فاکتور‌های دیگری هم علاوه بر ژنتیک در ریزش موی مردان موثر هستند که از جمله این عوامل می‌توان به فقر تغذیه‌ای مزمن و شدید بر اثر داشتن رژیم‌های غیر اصولی و علمی یا دچار شدن به بیماری‌های مزمن و طولانی مدت مانند ابتلا به بیماری‌هایی با تب بالا همچون بروسلوز و اختلالات پروستات که در این صورت ریزش مو می‌تواند چند ماه طول بکشد، اشاره کرد.
وی تصریح کرد: کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن و انواع ویتامین‌ها، مصرف برخی دارو‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف مانند فشار خون، اختلالات قلبی و عروقی، آنفلوآنزا، بیماری‌های التهابی، عفونی و روماتیسمی که تا مدت‌ها پس از پایان دوره بیماری ریزش مو همچنان ادامه دارد، ابتلا به بیماری‌های بدخیم و انواع سرطان‌ها و به دنبال آن‌ها انجام شیمی درمانی و رادیوتراپی، استرس، اضطراب، فشار‌های روحی و روانی، شوک‌های شدید روحی، افسردگی، انجام اعمال جراحی سنگین و شرکت در امتحانات دشوار از دیگر عوامل موثر در ریزش موی مردان هستند.
همه آنچه درباره ریزش موی مردان باید بدانید+ درمان/ مهم‌ترین عواملی که زیبایی چهره را از آقایان می‌گیرد/ فریب شامپو‌ها و لوسیون‌های ضد ریزش مو را نخورید
تاثیر فاکتور‌های محیطی در ریزش موی مردان
این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به بی‌تاثیر بودن فاکتور‌های محیطی در ریزش موی مردان گفت: فاکتور‌های محیطی مانند گذاشتن طولانی مدت کلاه‌های تنیس یا بیس‌بال بر سر تاثیری در ریزش موی مردان ندارد، کوتاهی یا بلندی مو‌ها هم در کاهش یا افزایش ریزش موی آقایان بی‌تاثیر است.
بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین‌ها باعث ریزش مو می‌شود؟

قمری اظهار کرد: قسمتی از مو که خارج از پوست سر قرار دارد، بخش مرده مو بوده که به ساقه مو مشهور است، عواملی که بتوانند بر گردش خون، تغذیه مو و پوست سر به شکل مستقیم اثر بگذارند، در ریزش موی افراد دخالت دارند، بنابراین فاکتور‌های خارجی نمی‌توانند در ریزش موی اشخاص موثر باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از اتوی مو و سشوار می‌توانند در ریزش موی افراد نقش داشته باشند، بیان کرد: اتوی مو و سشوار اگر مستقیم به پوست سر گرفته نشوند و پوست سر را نسوزانند، با خشک کردن ساقه مو شکنندگی مو را به همراه دارند اما شکننده شدن مو‌ها با ریزش مو متفاوت است، بنابراین اگر عاملی به شکل مستقیم پوست سر را تحریک کند، ریزش موی ناحیه‌ای یا حتی وسیع‌تر را به همراه دارد.
تریکوتیلومانیا (اختلال موکنی) چیست؟
این متخصص پوست، مو و زیبایی افزود: برخی مردان بر اثر استرس شدید، مو‌های سر، ابروها، ریش، سبیل، اطراف گوش و حتی سینه خود را می‌کَنند، که به این عارضه، تریکوتیلومانیا (اختلال مو‌کنی) می‌گویند، این عارضه می‌تواند ریزش دائمی و برگشت‌ناپذیر مو را به همراه داشته باشد.
همه آنچه درباره ریزش موی مردان باید بدانید+ درمان/ مهم‌ترین عواملی که زیبایی چهره را از آقایان می‌گیرد/ فریب شامپو‌ها و لوسیون‌های ضد ریزش مو را نخورید
قمری درباره ریزش موی کششی تاکید کرد: ریزش موی کششی بیشتر در خانم‌ها اتفاق می‌افتد، زیرا زنان اغلب موهایشان را با کِش محکم می‌بندند، مردانی که از کلاه‌های سفت و محکم استفاده می‌کنند به گونه‌ای که موهایشان تحت کشش شدید قرار می‌گیرد، در این آقایان هم ریزش مو مشاهده می‌شود، ریزش موی کششی هم می‌تواند دائمی باشد.
وی تصریح کرد: ماساژ پوست سر با روغن‌های داغ یا مواد شیمیایی هم با تحت تاثیر قرار دادن فولیکول‌های مو در ریزش موی افراد هم موثر هستند.
این متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: عوامل متعددی در رشد مو موثر هستند پس در درمان ریزش مو هم فاکتور‌های مختلفی نقش دارند، در درمان ریزش موی آندروژنیک درمان‌های دارویی به تنهایی موثر نیستند، اما افرادی که برای درمان ریزش موهایشان به متخصصان پوست و مو مراجعه و دارو مصرف می‌کنند، اگر قرار باشد در یک دوره زمانی، n عدد از موهایشان بریزد، با استفاده از دارو، این عدد کمتر از n می‌شود همچنین در صورتی‌که قرار بوده در یک بازه زمانی مشخص به طور مثال m سال ریزش مو داشته باشیم به کمک دارو، ریزش مو زودتر متوقف می‌شود.
قمری اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بروز ژنتیکی ریزش موی آندروژنیک را به طور کامل رفع کنیم مگر اینکه ژن‌تراپی (ژن درمانی) را در دوران جنینی و قبل از تکامل جنین انجام دهیم، بنابراین ما تنها می‌توانیم حلقه‌ای را که در ریزش مو و بروز ژنتیکی نقش دارد، سرکوب کنیم.
وی بیان کرد: ما به کمک درمان‌های خوراکی، موضعی و تزریقی می‌توانیم با افزایش جریان خون در پوست سر و به دنبال آن رسیدن بیشتر ویتامین‌ها و ریز مغذی‌های لازم برای فعالیت بهتر فولیکول‌های مو، ریزش مو را کاهش دهیم.
انواع روش‌های کاشت مو
این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره کاشت مو افزود: کاشت مو به ۲ روش جراحی (FUT) و غیرجراحی (FIT) انجام می‌شود، در مردان اغلب مو‌های ناحیه گیجگاهی، جلو و پشت سر می‌ریزد، در این نواحی فولیکول‌های مو بیشترین حساسیت را به هورمون تستوسترون دارند، بنابراین در آقایانی که دچار ریزش موی شدید هستند، یک نوار در اطراف سر وجود دارد که حداقل ریزش مو در آن ناحیه رخ می‌دهد، زیرا در آن قسمت فولیکول‌های مو حساسیت کمتری به این هورمون دارند، در روش جراحی و غیرجراحی ما از طریق جداسازی فولیکول‌های مو از نواحی که حساسیت کمتری به هورمون تستوسترون دارند و کاشت آن‌ها در قسمت‌هایی که دچار ریزش مو شده‌اند، ریزش مو را متوقف می‌کنیم، بنابراین فولیکول‌های این نواحی مو به علت اینکه به این هورمون حساسیت کمتری دارند، معمولاً دچار ریزش نمی‌شوند و عمل کاشت مو اغلب موفقیت‌آمیز است.
همه آنچه درباره ریزش موی مردان باید بدانید+ درمان/ مهم‌ترین عواملی که زیبایی چهره را از آقایان می‌گیرد/ فریب شامپو‌ها و لوسیون‌های ضد ریزش مو را نخورید
قمری تاکید کرد: در درمان تزریقی ریزش مو، ما به کمک تزریق موادی موثر که برای رشد مو‌ها نیاز هستند، در اطراف فولیکول‌های آن نواحی از مو‌ها که دچار ریزش شده‌اند، به شکل مستقیم و سریع به افزایش جریان خون در پوست سر و رشد مو‌ها کمک می‌کنیم.
وی تصریح کرد: در روش مزوتراپی ما از مواد آماده‌ای که فاکتور‌های مناسب برای رشد و تحریک فولیکول‌های مو را دارند، استفاده می‌کنیم.
این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره روش PRP گفت: در این روش ما پلاسمایی را که تعداد پلاکت‌های آن را افزایش و فعال کرده‌ایم، به آن ناحیه از مو که دچار ریزش شده است، تزریق می‌کنیم.
این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره تاثیر مصرف شامپو‌ها و لوسیون‌های در درمان ریزش مو گفت: شامپو‌ها و لوسیون‌ها با وجود اینکه تبلیغات زیادی درباره آن‌ها انجام می‌شود، اما به علت اینکه جذب این مواد از سطح پوست (اِپیدِرم) بسیار کم است، بنابراین در درمان ریزش مو چندان موثر نیستند، شامپو‌ها و لوسیون‌ها تنها به رفع التهابات سطحی پوست مانند اگزما و درماتیت کمک می‌کنند.
قمری درباره نقش مصرف مکمل‌های خوراکی در درمان ریزش مو یادآوری کرد: در یک رژیم غذایی متعادل و متنوع به طوری‌که از همه گروه‌های مواد غذایی استفاده شده باشد، معمولاً همه نیاز‌های رشد مو تامین می‌شود، بنابراین نیاز به مصرف مکمل‌های خوراکی مانند بیوتین، زینک (روی) و قرص آهن نیست مگر آنکه فرد دچار فقر تغذیه‌ای یا بیماری شدید شده باشد، اگر ریزش مو بر اثر ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای اتفاق افتاده باشد، در این صورت این عارضه برگشت‌پذیر است حتی در برخی مواقع بدون مصرف دارو ریزش مو متوقف می‌شود، توجه به این نکته ضروری است که هر نوع ریزش مو، نیازمند بررسی و درمان خاص خود است.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 13101
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *