عطوان: شعار اول آمریکای ترامپ در حال تبدیل شدن به آخر آمریکا است

16 بهمن 1397 ساعت 11:40

رای الیوم نوشت سیاستهای ترامپ مبتنی بر شعار «اول آمریکا» با توجه به بی‌پروایی‌های وی و نرسیدنش به بلوغ لازم، در حال تبدیل شدن به «آخر آمریکا» است.


به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود، در یادداشت امروز خود نوشت: اگر قرار باشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ماندگار شود، نام وی تنها به خاطر رسوایی‌های اخلاقی اش ماندگار نخواهد شد، بلکه به عنوان رئیس جمهور آمریکا، دوران حکمرانی او دو مسئله اصلی داشته است، مسئله اول زیاده روی در اعمال مجازات و تحریم‌های اقتصادی و دوم نقض پیمان‌ها و تعهدات، مسئله‌ای که امنیت و ثبات جهان را تهدید می‌کند و جنگ سرد را به شکل شدیدتری بازمی گرداند و رقابت تسلیحات هسته‌ای را دوباره از سرمی‌گیرد و اصلا عجیب نیست که او را نامحبوبترین رئیس جمهور آمریکا در داخل این کشور و خارج آن می‌دانند زیرا جهان را به لبه پرتگاه کشانده است، اگر به سقوط از پرتگاه نکشاند.
اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، روسیه، ونزوئلا، سوریه و تاحدی پاکستان و اعلام جنگ تجاری علیه چین از جمله مسائل کاملا روشنی است که نیاز به شرح و تفسیر ندارد، اما خطر واقعی که نگرانی کارشناسان راهبردی و کشور‌های اروپایی را در پی داشته است، تصمیم جدید دونالد ترامپ است که شب جمعه گذشته صادر و در آن کنار رفتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد که در سال ۱۹۸۷ بین رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و همتای روسی اش، میخائیل گورباچف به امضا رسیده بود، اعلام شد.
واکنش روسیه به این اقدام آمریکا زیاد طول نکشید و تنها ۲۴ ساعت بعد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور پس از جلسه روز شنبه خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع، کنار رفتن فوری روسیه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را اعلام کرد و افزود دولت آمریکا مسئول همه پیامد‌های احتمالی این مسئله از جمله شلیک گلوله آغاز رقابت تسلیحات هسته‌ای نامحدود است.
فراتر از آن، رئیس جمهور روسیه فورا چراغ سبز تولید موشک‌های میان برد مافوق صوت و اختصاص بودجه‌ای بیشتر برای پژوهش‌های نظامی برای تولید سلاح‌های پیشرفته و مدرن را نشان داد. نکته قابل توجه در اظهارات پوتین، اشاره‌ای ضمنی به ترامپ به شکلی بود که نشان از تیزهوشی رئیس جمهور روسیه است. پوتین گفت: «منتظر خواهیم ماند تا شرکایمان به میزانی از بلوغ برسند که بتوان گفتگویی برابر و با محتوا را درباره این موضوع مهم انجام دهیم.» به این معنا که رئیس جمهور آمریکا از نگاه همتای روس خود، به سطح مناسبی از بلوغ نرسیده است و این توهینی بی سابقه به رئیس جمهوری است که متعهد شده بود بزرگی را به آمریکا بازگرداند.
برهم زدن پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد (با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتری) شاید آغازی برای پایان پایبندی به پیمان «استارت» درباره کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان آمریکا و روسیه باشد، پیمانی که در فوریه سال ۲۰۲۱ یعنی دو سال دیگر به پایان می‌رسد، به این معنا که اگر توافقی برای تمدید آن حاصل نشود-تمدیدی که بیش از هر زمان دیگری درباره آن تردید وجود دارد-جهان وارد هرج و مرج هسته‌ای خواهد شد.
همچنان بهانه‌هایی که ترامپ برای کنار رفتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد مطرح می‌کند، یعنی نقض این پیمان توسط مسکو، قانع کننده نیست و برخی بر این باورند دلیل اصلی و واقعی آن، غرق کردن روسیه در رقابت تسلیحاتی پرهزینه است تا از این طریق اقتصاد آن کشور با چالش روبرو شود و در نهایت به فروپاشی آن بیانجامد، درست مانند اتفاقی که برای شوروی سابق افتاد.
طرفی که بیش از هر کسی دیگر از کنار رفتن آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد نگران است، اتحادیه اروپا است که هنوز از شوک ناشی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و پیامد‌های آن بیرون نیامده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نگرانی خود در این باره را این گونه مطرح کرد: «نمی خواهیم که قاره ما به میدان رویارویی بین آمریکا و روسیه تبدیل شود.» نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز نگرانی خود را ابراز و دولت ترامپ را به ایجاد خطر رقابت تسلیحاتی و به خطر انداختن امنیت و ثبات در جهان متهم کرد.
سیاست دونالد ترامپ با عنوان «اول آمریکا» با توجه به بی پروایی‌ها و عدم بلوغ او، ممکن است به «آخر آمریکا» تبدیل شود، زیرا باعث شده آمریکا نزدیکترین هم‌پیمانان خود یعنی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از دست بدهد و با دو ابر قدرت جهان یعنی چین و روسیه روبرو شود و علیه آنان اقدام کند.
سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در پایان یادداشت خود نوشت: روسیۀ پوتین با اتحاد جماهیر شورویِ گورباچف که ضعیف، شکسته خورده و زانو زده در برابر آمریکا و غرب بود، تفاوت دارد و از این رو عقیده داریم اگر جرقه رقابت تسلیحاتی روشن شود، به فروپاشی روسیه جدید منجر نخواهد شد، زیرا مسکو از اشتباهات گذشته خود درس گرفت و اینک جوانتر و مستحکم‌تر از قبل است، در حالی که آمریکا به کهولت رسیده است؛ بویژه اگر دونالد ترامپ برای بار دوم نیز برنده انتخابات ریاست جمهوری شود.
انتهای پیام/


کد مطلب: 13434

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/13434/عطوان-شعار-اول-آمریکای-ترامپ-حال-تبدیل-شدن-آخر-آمریکا

شستون
  https://shastoon.ir