800
۰

بهشت گردشگری جنوب شرق کشور میزبان 90 هزار گردشگر خارجی/توسعه صنعت گردشگری در سایه انقلاب اسلامی

صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنایع‌ جهانی است و یکی از اشتغالزاترین صنایع نیز به شمار می رود.
بهشت گردشگری جنوب شرق کشور میزبان 90 هزار گردشگر خارجی/توسعه صنعت گردشگری در سایه انقلاب اسلامی
به گزارش شستون، به نقل از پایگاه خبری لادیز؛شهرستان میرجاوه با داشتن 64 اثر تاریخی و طبیعی و 14  اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثارملی، یکی از مهم ترین قطب های گردشگری استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کندیکی و معرفی این آثار نقش مهمی در جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم استان دارد.
 ساختمان پست ، اداره شهربانی، اداره راه آهن، معماری صخره ای، چشمه حضرت موسی، غار لادیز، قبرستان هفتاد ملا، آبشار لادیز، حمام قدیمی، قله لادیز از جمله آثار باستانی این شهرستان است.
غار و آبشار لادیز از جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد شهرستان میرجاوه و بخش لادیز است که هر ساله گردشگران زیادی را از مناطق مختلف کشور به خود جذب می‌کند، آبشار لادیز در فاصله کمی از غار لادیز واقع شده و در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه قرار دارد و همه ساله به ویژه در فصل تابستان گردشگران زیادی را به طرف خود جذب می‌کند.
دهستان «تمین» از مناطق هدف گردشگری استان سیستان و بلوچستان و شهرستان میرجاوه محسوب می شود و به سبب ویژگی های خاص منطقه ای و طبیعت دست نخورده آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.
ساختمان گمرگ، ساختمان شهربانی و ساختمان اداره پست قدیم یا مهمانسرای انگلیسی ها از دیگر جاذبه های منطقه است راه آهن میرجاوه قدمتی صدساله دارد و خط راه آهن آن فعال است  و از کویته پاکستان تا زاهدان ارتباط وجود دارد.
سرمایه‌گذاری در تحقق توسعه گردشگری شهرستان میرجاوه لازم و ضروری است چراکه صنعت گردشگری نه تنها یکی از پردرآمدترین صنایع‌ جهانی است، بلکه یکی از اشتغالزاترین صنایع نیز به شمار می رود و نقش بسزایی در پیشرفت و آبادانی شهرستان دارد.
مسئول میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان میرجاوه در این باره گفته است که تعداد 50 اثر تاریخی و طبیعی شهرستان میرجاوه شناسایی و در لیست آثار ملی ثبت شده اند که از آن جمله می توان به ساختمان تاریخی پست ،شهربانی، گمرگ، ساختمان تاریخی راه آهن ،ایستگاه راه آهن، آسیاب تمین، گورستان تاریخی هفتاد ملا اشاره کرد.

عبدالله کُرد بیان کرده است که فعالیت های بسیاری برای معرفی آثارتاریخی شهرستان میرجاوه و جذب گردشگر انجام شده که در همین راستا ارائه خدمات فرهنگی به زائرین مذهبی و توریست های ورودی و خروجی از پایانه مرزی میرجاوه باعث جذب بیش از 90 هزار گردشگر خارجی در طول سال به شهرستان میرجاوه شده است.



مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میرجاوه توجه به بخش گردشگری را از برکات انقلاب اسلامی دانسته و عنوان کرده است که برگزاری تورهای گردشگری با هدف معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی و آداب و رسوم شهرستان، معرفی گروه های هنری شهرستان مانند گروه رقص سه چاپی لادیز در جشنواره های مختلف، تشکیل انجمن های میراث فرهنگی و ایجاد دو مجتمع تفریحی باغ ونک و روستای هدف گردشگری تمین از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه گردشگری پس از انقلاب اسلامی است.
این مقام مسئول گفته است که پیش از انقلاب هیچ توجهی به آثار تاریخی نشده بود و این بی توجهی سبب تخریب و ازبین رفتن بسیاری از این ابنیه شده است در دوران پهلوی هیچ یک از آثار تاریخی میرجاوه در فهرست آثار ملی ثبت نشده بود و حکومت پهلوی اهمیتی برای این موضوع قائل نبود.
کُرد اذعان کرده است که ساماندهی بافت تاریخی و گردشگری دهستان تمین ،احداث راه پله و پل مسیر دسترسی به هفتاد ملا، معرفی سه روستای هدف گردشگری تمین، لادیز و جون آباد، کاوش و پژوهش تپه های سنگی تگور ریگ ملک، احداث آلاچیق و راه های دسترسی به غار لادیز ، روشنایی معابر و نصب برج نوری در منطقه گردشگری تمین و نصب علائم راهنمای گردشگران پس از انقلاب انجام و سبب افزایش جذب گردشگران داخلی و خارجی به شهرستان شده است.

گفتنی است جاذبه های منحصربفرد شهرستان میرجاوه علاوه بر جذب گردشگران، بسیاری از مستندسازان و هنرمندان را برای به تصویر کشیدن این زیبایی ها به این منطقه از کشور کشانده است و سرمایه گذاری روی صنعت گردشگری این شهرستان، رونق اقتصادی و گردشگری استان را به همراه خواهد داشت.



بخشدار لادیز نیز درباره جاذبه های گردشگری این منطقه گفته است که منطقه لادیز  قدمتی ۱۷۰ هزار ساله دارد و دست سازه هایی در این منطقه کشف شده که تاکنون در هیچ جای دنیا دیده نشده است به همین دلیل به ابزارهای «لادیزی» در دنیا معروف هستند.
احسان الله ریگی بیان کرده است که غار لادیز، قلعه لادیز، معماری صخره ای روستان «تمین» و قبرستان هفتاد ملا از جمله آثار تاریخی این منطقه هستند که سالانه بیش از ۲۰۰هزار نفر از آنها بازدید می کنند.
ریگی ادامه داده است که در کاوش هایی که در اطراف رودخانه لادیز صورت گرفته است، دست سازه هایی در این منطقه کشف شد که نظیر آنها در هیچ جای دنیا دیده نشده و این دست ساخته ها برای اولین بار در لادیز کشف شده است، بنابراین در ادبیات باستان شناسی دنیا به ابزارهای لادیزی مشهور هستند، این قدمت تاریخی باعث شده تا آثارتاریخی دیگری مانند قلعه لادیز، معماری صخره ای تمین و قبرستان هفتاد ملا را در منطقه داشته باشیم.

انتهای پیام//
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 13507
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *