800
۰

سراوان؛ سرزمین شگفتی های تاریخی و‌ گردشگری/ از وجود ۶ دستکند در روستای دهک تا تجربه در اولین نقطه طلوع خورشید در ایران

شهرستان سراوان در جنوب شرق ترین نقطه ایران با توجه به تعدد آثار تاریخی، گردشگری و طبیعت بکر و چشم نواز در فصول مختلف سال، گردشگران زیادی را پذیرا است.
سراوان؛ سرزمین شگفتی های تاریخی و‌ گردشگری/ از وجود ۶ دستکند در روستای دهک تا تجربه در اولین نقطه طلوع خورشید در ایران
به گزارش شستون، روستای دهک یکی دیگر از روستاهای باستانی شهر نخل و نگاره در جنوب شرق ترین نقطه ایران است که سه قلعه‌ و ۶ دستکند در این روستا وجود دارد.

در آثار تاریخی و کهن شهرستان سراوان راز و رمز های مختلفی نهفته است که انتظار می رود با برنامه ریزی مناسب و تبلیغات گسترده از سمت متولیان مربوطه شاهد افزایش حضور گردشگران در جای جای این شهرستان مرزی باشیم.



از سه قلعه موجود در روستای دهک، یک قلعه بر روی تخت سنگی بنا نهاده شده‌ که طبق مشاهده فسیل های حلزونی اطراف روی تخته سنگ، باستان شناسان و کارشناسان مربوطه معتقد هستند احتمال وجود رودخانه و یا مرداب در این منطقه در سالیان قبل وجود دارد.



در قسمت بالا دست قلعه و پایین روستا چند تپه خاکی به چشم می خورد که کنده کاری هایی روی آنها به صورت غارهای کوچک انجام شده است.

روستای دهک ۶ دستکند دارد که از این تعداد دو دستکند مورد آسیب قرار گرفته و به مرور زمان قسمتی از این اثر آسیب دیده است.



از دستکند ها در گذشته به عنوان مسکن مورد استفاده قرار می گرفته و افرادی در این دستکند ها سکنا داشته اند اما امروزه این آثار تاریخی به محل نگهداری احشام و علوفه دام ها تبدیل شده است.

کوهک از دیگر روستاهای تاریخی شهرستان سراوان که شرقی ترین نقطه ایران محسوب می شود، این روستا به زادگاه خورشید ایران شهرت دارد چرا که اولین نقطه ای از ایران است که خورشید در آن طلوع می کند و با غربی ترین نقطه ایران یک ساعت و ۱۷ دقیقه فاصله دارد.

                          
از دیر باز گردشگران زیادی برای مشاهده این صحنه دل انگیز به این روستا در شرق سیستان و بلوچستان سفر می کنند تا طلوع خورشید را در این خطه از کشور مشاهده کنند.

رودخانه ماشکیل ( ماشکید) یکی از طولانی ترین رودخانه های ایران است که از کوه های بیرگ در 98 کیلومتری غرب سراوان سرچشمه گرفته و تا روستای کوهک و در فاصله ده کیلومتری در مرز ایران و پاکستان امتداد دارد.
یکی از جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد این روستا، نخلستان های زیبا است که باریک بودن تنه نخل از دیگر نخلستان های شهرستان متمایز می کند.



تپه مهتاب خزانه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یکی دیگر از آثار منحصر به فرد این روستا  است که قدمت آن به پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و به گفته کارشناسان تا زمان اشکانیان به عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام/ الف.د
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 13652
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *