800
۰

چابهار شانه به شانه بنادر بزرگ جهان/ سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد دلاری برای توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری شده و بیش از ۶۰ تقاضای سرمایه گذاری دیگر نیز وصول شده که در حال بررسی و بعضا انعقاد قرارداد هستیم.
چابهار شانه به شانه بنادر بزرگ جهان/ سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد دلاری برای توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور یکی از مهمترین بنادر ایران  و از مناطق استراتژیکی است که نه تنها برای ایران بلکه برای بسیاری از کشورهای منطقه و حتی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، این بندر خاص به دلیل موقعیت مکانی در مرکز شاهراه جنوب شمال و شرق به غرب قرار گرفته و ایران را از طریق خلیج عدن و دریای عمان به اقیانوس هند متصل می‌کند و بسیاری از کشورهای منطقه برای بهره برداری از خان نعمات چابهار وارد عمل شده اند.

اهمیت چابهار تاجایی است که حتی پس از خرج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های سنگین بر علیه ایران، این بندر استراتژیک به دلیل فوایدی که برای بازسازی افغانستان و تجارت کشورهای همسایه دارد را از تحریم ها معاف کرد.

این بندر به دلیل اتصال به آب‌های آزاد و همچنین نزدیکی به کشور‌های حاشیه اقیانوس هند و مناطق همجوار دریایی به نقطه تحول بخش در اقتصاد شرق و به لنگرگاه تجارت جهانی تبدیل شده است که در این میان ۲ پایانه شهید بهشتی و شهید کلانتری از جایگاه ممتازی برخوردارند و تکمیل طرح‌های توسعه بندر شهید بهشتی چابهار می‌تواند نوید دهنده توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و هوایی در این مناطق باشد چرا که بندر چابهار نزدیک‌ترین مسیر دسترسی کشور‌های افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد و کشورهای دیگر جهان است و با راه اندازی مسیر ریلی و زمینی چابهار این کشورها نیز می توانند با بهترین شکل کالاهای مورد نیاز خود را وارد و حتی با تعاملی سازنده چابهار را به سکوی صادراتی خود تبدیل کنند.

پیش از انقلاب چابهار تنها یک بندر ماهیگیری کوچک بود اما در سال های پایانی جنگ تحمیلی و از ابتدای سال 62 طرح های عمرانی در این منطقه آغاز شد تا در کوتاه ترین زمان این شهر از روستایی کوچک با یک اسکله چوبی ماهیگیری به بزرگترین بندر اقیانوسی منطقه با اسکله های عظیم تجاری تبدیل شود.
 
بندر چابهار رقیب جدی گواتر و بنادر عربی
در فاصله چند ده کیلومتری بندر چابهار بنادر دیگری چون گواتر پاکستان و دیگر بنادر عربی قرار دارد اما بی شک هیچ یک از این مناطق به اندازه چابهار نمی توانند تاثیرگذار باشند چراکه جایگاه خاص و استراتژیک بندر چابهار مربوط به فاکتور های بی نظیری است که دیگر بنادر منطقه از داشتن آنها محروم هستند.

رقابت چابهار با بنادر عربی موجب شده تا کشورهای بسیاری چون هند برای سرمایه گذاری در این منطقه داوطلب شوند و اقدامات مثبتی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

چندی پیش با پهلوگیری دو کشتی گندم های اهدایی هند به افغانستان، روند فعالیت تجاری هند در این منطقه آغاز شد، اهمیت چابهار تاجایی است که در ماه گذشته چندین قرارداد بین المللی میان کشورهای مختلف امضا شده که اصل آن بر استفاده از بندر چابهار به عنوان لنگرگاه کالاهای وارداتی پایه ریزی شده به گونه ای که در آخرین این قرار دادها، ترکیه با امضای تفاهم نامه واردات سالانه یک میلیون راس گاو از برزیل و انتقال آن از طریق بندر چابهار و راه زمینی ایران نشان داد که همه کشورهای همسایه ایران به دنبال بهره مند شدن از نعمت بزرگ بندر چابهار هستند.

همایش بین المللی چابهار آغازی برعملیاتی شدن قابلیت های سواحل مکران
همایش بین المللی چابهار معرفی توانمندی‌های عملیاتی و ظرفیت‌های توسعه‌ای بندری و معرفی پتانسیل و فعالیت‌های پسکرانه‌ای و ارزش افزوده آغازی  بر عملیاتی شدن بهره برداری از قابلیت‌های سواحل مکران است.

در این همایش ۲۰۰ نفر مهمان از ۳۵ کشور خارجی حضور خواهند داشت، این مهمانان از کشور‌های هندوستان، افغانستان، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، گرجستان، ترکمنستان، پاکستان، عمان، قطر، عراق، چین، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، اندونزی، استرالیا، آلمان، هلند، ایتالیا، بلژیک، فنلاند، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی، الجزایر، تونس و کنیا به همایش روز چابهار دعوت شده اند،بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری دارد و می‌تواند برای هر فعال اقتصادی سودآور باشد.

سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد دلاری در بندر چابهار
استاندار سیستان و بلوچستان در این همایش بین المللی با تاکید بر اینکه چابهار بندری جهانی است، اظهار کرد: سواحل استراتژیک مکران و نگین آن چابهار، دارای قابلیت های بسیار ارزشمندی است که باید مورد توجه همه مسئولین و کشورهای همسایه قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری چنین نشست ها و همایش هایی می تواند زمینه معرفی بیش از پیش امکانات و ظرفیت های خاص بندر چابهار را فراهم کند.

احمدعلی موهبتی روز ملی چابهار را به عنوان یک روز مهم برای معرفی چابهار دانست و بیان کرد: این روز آغازگر یک اتفاق مهم و تاریخی در توسعه روابط منطقه ای است، امروز اتفاقی بهاری در چابهار برای شروعی نو و متفاوت در برقراری پیوندی ناگسستنی و رابطه ای دوستانه میان کشورهایی با قرن ها هنر، فرهنگ ، اندیشه، دانش، زبان و رسوم مشترک است و این موافقت نامه و این روز فصل جدیدی از مشارکت های بین المللی برای تجارتی سازنده در چابهار را رقم بزند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد تجارت میان کشورهای جهان از طریق دریا صورت می گیرد، ادامه داد: بی شک حمل و نقل دریایی بزرگترین، ارزان ترین و مناسب ترین راه تجارت است و با توجه به این مهم نیز توسعه دریا محور و استفاده از ظرفیت های خدادادی دریا در روند توسعه بسیار حائز اهمیت است و این همکاری بین المللی به زیبایی می تواند زمینه بهره مندی تمامی کشورهای محصور در خشکی را از آب های بین المللی ایجاد کند.
 
چابهار بندری جهانی برای بهره مندی کشورهای همسایه است
استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه با تعاملات انجام شده تمامی کشورهای همسایه می توانند از نعمت بندر چابهار بهره مند شوند، گفت: علاوه بر فوایدی که این بندر برای کشورهای منطقه دارد به دنبال شکل گیری مناسبات جدید تجاری، زمینه سرمایه گذاری، اشتغال، دستیابی به تکنولوژی به ‌روز و ظهور فناوری و دانش نوین در منطقه فراهم خواهد شد که این مهم نیز خود پیام و نویدی برای کارآفرینان و تجاری است که می خواهند زمینه اشتغال زائی در استان را ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: برقراری این پیوند و ارتباط نه تنها برای سه کشور هند، ایران و افغانستان، بلکه برای تمامی کشورهای منطقه دارای فوایدی بی نظیر است با تحقق اهداف این توافقنامه، موانع فراروی جریان های اقتصادی در سراسر منطقه از بین خواهد رفت و این مهم می تواند تا عمق کشورهای آسیانه میانه و کشورهای مستقل یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) گسترش پیدا کند به گونه ای که پس از اتصال این کریدور به کریدور بین المللی شمال جنوب، حمل و نقل آسیای جنوب شرقی، آفریقا و اروپا کاملا ممکن خواهد شد و این مسیر علاوه بر اینکه به امن ترین شاهراه حمل و نقل تبدیل می شود می تواند هزینه و زمان تجارت دریایی تا اروپا را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

موهبتی تصریح کرد: حمایت از این طرح برای بسیاری از کشورهای منطقه سودمند است و طی چند سال آینده می توان مسیری با ثبات، امن و ارزان در سراسر منطقه از آسیا تا اروپا ایجاد کرد که باید گفت رسیدن به این هدف بزرگ نیازمند حضور و مشارکت همه کشورهای منطقه برای پیوستن به موافقتنامه چابهار و سرمایه گذاری در بندر چابهار است که این حقیقت دور از ذهن نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری با صاحبان سرمایه نداریم و کشورهای منطقه و محصور در خشکی می توانند از استعدادها، ظرفیت ها و موقعیت استراتژیک بندر چابهار بهره مند شوند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از یک هزار میلیارد دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری شده و بیش از ۶۰ تقاضای سرمایه گذاری دیگر نیز وصول شده که در حال بررسی و بعضا انعقاد قرارداد هستیم و در این خصوص دولت نیز نگاه ای ویژه به بندر چابهار به منظور توسعه سرمایه گذاری ها دارد.
 

انتهای پیام/
سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 13673
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *