800
۰
سپاه ورود می‌کند؟

صنعت خودروسازی محتاج تفکر حاکم بر حوزه موشک

مردم می‌پرسند چگونه کشوری که قادر است یک موشک دوربُرد نقطه‌زن طراحی کند و آن را به صورت انبوه بسازد و حتی آمادگی خود را برای صادرات این موشک‌ها اعلام کند، از ساخت خودروی بومی ناتوان است؟
صنعت خودروسازی محتاج تفکر حاکم بر حوزه موشک
به گزارش شستون، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «ذهنی که می‌تواند یک موشک درست کند که این موشک دو هزار کیلومتر طی می‌کند و با کمتر از ده متر خطا به هدف می‌رسد؛ این چیز کوچکی است؟ (بنده [فقط]خواستم مثال بزنم؛ حالا اسم موشک آمد و جوان‌ها به هیجان آمدند.) من می‌گویم آن مغزی که می‌تواند یک چنین موشکی را تولید بکند که دشمنان ما اعتراف می‌کنند به اهمّیّت این کار، آیا این مغز نمی‌تواند خودرویی را که فرض بفرمایید مصرفش سیزده لیتر در صد کیلومتر است، برساند به پنج لیتر در صد کیلومتر؟ نمی‌تواند بکند؟ این مغز عاجز است از این کار؟ چرا به جوان‌ها مراجعه نمی‌کنید؟ چرا به این ذهن‌های خلّاق مراجعه نمی‌کنید؟ چرا از این‌ها کمک نمی‌گیرید؟» این سخنان بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ است.
بار دیگر هنگام روند صعودی شدید و سرسام‌آور قیمت خودرو - بدون ارتقا کیفیت - این سخنان مقام معظم رهبری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی میان کاربران دست به دست می‌شود. 
«افزایش قیمت ارز» و «تحریم» دو دلیل اصلی گران شدن خودرو در کشور عنوان شده است. خودرو‌هایی که یا به صورت «صفر» و با ارز آزاد به ایران آورده می‌شوند یا اینکه قطعات ریز و درشت آن‌ها توسط کارخانه‌های خودروسازی باز هم با ارز آزاد خریداری می‌شوند و پس از مونتاژ، به مردم فروخته می‌شوند.
از یک سو سود هِنگفتی که از قِبل مونتاز یا واردات خودرو نصیب عده‌ای خاص می‌شود و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید خودرو توسط اکثریت جامعه، نشان دهنده این است که برای سر و سامان دادن به اوضاع نیازمند یک عزم ملی و عملکردی مبتنی بر حفظ منافع ملی داریم.

پیشتر سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های سربار خودروسازان بسیار بالا است، به میزان گفته بود: خودروسازان بیش از ۱۴۰ الی ۱۵۰ شرکت دارند و به عنوان مثال تنها یکی از شرکت‌های ایران خودرو هزار و ۱۵۰ عضو هیئت مدیره دارد.

پرسش مردم این است که چگونه کشوری که قادر است یک موشک دوربُرد نقطه‌زن طراحی کند و آن را به صورت انبوه بسازد و حتی آمادگی خود را برای صادرات این موشک‌ها به کشور‌های دوست، همسایه و مسلمان اعلام کند، از ساخت خودروی بومی ناتوان است؟ آیا واقعا ما در این عرصه ناتوان هستیم یا اینکه عده‌ای نمی‌خواهند ما در این زمینه پیشرفت کنیم؟ 
در نمودار پیچیدگی صنایع، «خودرو» در جایگاهی به مراتب پایین‌تر از موشک و زیردریایی و جنگنده و ناوشکن قرار دارد و فراموش نکنیم که هنوز یک ماه هم از رونمایی موشک نقطه‌زن «دزفول» با برد هزار کیلومتر و زیردریایی نیمه سنگین «فاتح» با ۶۰۰ تُن وزن، نگذشته است. موشک و زیردریایی به عنوان صنایع بسیار پیچیده و راهبردی، از نظر متخصصین در قله دانش صنعتی جهان قرار دارند.
«چونکه ۱۰۰ آمد ۹۰ هم پیش ماست». این ضرب‌المثل آشنای ایرانی که یک مصرع از شعر مولوی است. جمهوری اسلامی ایران با توانایی ساخت زیردریایی و موشک و جت‌جنگنده و پیشرفت‌های گسترده در عرصه هسته‌ای، قطعا توانایی ساخت خودرو را هم دارد. به شرط آنکه کار به دست کاردان بیفتد.
پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 13707
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *