800
۰

نان هم به لیست قاچاق اضافه شد/ قاچاقچیان قوت غالب مردم سیستان را آجر کردند

در چند ماه گذشته و پس از افزایش قیمت نان در کشورهای همسایه برخی قاچاقچیان در اقدامی بحث برانگیز با خرید عمده ای نان از نانوایی های شهرستان های سیستان و قاچاق آن به افغانستان موجب کمیاب شدن این قوت غالب مردم در شمال استان شدند.
نان هم به لیست قاچاق اضافه شد/ قاچاقچیان قوت غالب مردم سیستان را آجر کردند
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، از اواخر بهار سال گذشته تاکنون قطار گرانی اقلام و کالاهای مصرفی مردم هر روز بر سرعت خود می‌افزاید به گونه ای که دیگر شهروندان هر روز منتظر اعلام گران شدن جنس و کالای جدید و یا به طور کلی کمیاب و نایاب شدن هر یک از ارزاق عمومی هستند و این مهم برای آنان مشکلات زیادی ایجاد کرده و هرچه می گذرد نه تنها کسی ترمز این قطار را نمی کشد بلکه با اقدامات غلط اقتصادی دولت هر روز بر سرعت آن افزوده می شود.

هنوز مردم سیستان و بلوچستان موج گرانی پیاز و شکر را پشت سرنگذاشته و نتوانسته اند با آن کنار بیایند که کمیاب شدن نان در برخی مناطق این استان پهناور موجب شده تا "نان" هم که قوت غالب مردم این منطقه از کشورمان است گران شود؛ نان به عنوان مهمترین بخش از سفره هر ایرانی نقشی کلیدی برای هر خانواده ایفا می کند به طوری که هر زمان حرف از افزایش قیمت نان می‌شود؛ هزینه خانوارهای ایرانی و به ویژه دهک‌های پایین و ضعیف جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار داده و باری سنگین بر دوش آنان می اندازد از همین رو است که حساسیت روی نان بالا بوده و همواره اخبار مرتبط با آن با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود و شهروندان با حساسیت ویژه ای این موضوع را پیگیری می کنند.

در چند روز گذشته برخی شهروندان سیستان و بلوچستان در تماس های مکرر با دفتر پایگاه خبری عصرهامون؛ خواستار پیگیری 
انگار هیچ کس نمی خواهد برای این مشکل کاری کند مگر می شود هیچ نظارتی بر روند کار نانوایی های شهر نباشد و هیچ مسئولی نداند چند هزار نانی که روزانه از مرز میلک خارج می شود از کجا آمده است، همه می‌دانند و چشمشان را روی این قاچاق بسته اند.
 
مشکلات مربوط به گرانی و کمیاب شدن نان در برخی شهرهای استان شدند.
 


نان در زابل کمیاب شده است
در همین رابطه علی شیبک در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با گلایه از کاهش کیفیت و کمیاب شدن نان در زابل، گفت: مشکل گرانی و کمیاب شدن نان در زابل چیزی نیست که مربوط به چند روز اخیر باشد ما سال هاست با این معضل جدی دست به گریبان هستیم و هر روز نیز شاهد شدت یافتن آن هستیم.

وی افزود: برخی نانوایی های شهر زابل و شهرستان های همجوار در حوزه سیستان به جای اینکه نان را در اختیار شهروندان منطقه قرار دهند آن را با قیمتی بیشتر به دلالانی که کارشان صادرات نان به افغانستان است می فروشند که در این میان مردم عادی یا باید نان مصرفی خود را از آزاد پزی ها با قیمتی چند برابر تهیه کنند و یا مجبور به خرید نانهای بی کیفیت شوند.

این شهروند سیستانی با تاکید بر اینکه برخی نانوایی های منطقه سیستان حتی آرد دولتی را نیز در بازار آزاد به فروش می رسانند، بیان کرد: متاسفانه یا نظارتی بر کار این نانوایی ها نیست و یا اگر هم نظارتی هست به اندازه کافی نیست چرا که از 12ظهر به بعد دیگر هیچ نانی در شهر پیدا نمی شود و عصر نیز بعد از ساعت 6 دیگر نمی توانیم از نانوایی ها نان تهیه کنیم و باید از نانوایی های سنتی و آزادپزها خرید کنیم.
 


مسئولین چشمشان را روی قاچاق نان بسته اند
یکی از شهروندان شهرستان نیمروز نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اینکه مسئولین چشمشان را به روی قاچاق نان بسته اند، اذعان کرد: بسیاری از نانوایی های این شهرستان نان های خود را به قاچاقچیان می فروشند و مردم عادی این میان سرشان بی کلاه مانده است.

وی ادامه داد: انگار هیچ کس نمی خواهد برای این مشکل کاری کند مگر می شود هیچ نظارتی بر روند کار نانوایی های شهر نباشد و هیچ مسئولی نداند چند هزار نانی که روزانه از مرز میلک خارج می شود از کجا آمده است، همه می‌دانند 
سود خوبی که از این راه نصیب قاچاقچی و دلالان نان می شود موجب شده تا در کنار قاچاق سوخت که در گذشته شغلی پر درآمد برای برخی به حساب می آمد این روزها شاهد قاچاق نان در سیستان باشیم.
 
و چشمشان را روی این قاچاق بسته اند.

ناصر اردنی با تاکید بر اینکه کیفیت نان در سیستان واقعاً پایین است، خاطرنشان کرد: نه تنها کیفیت کاهش پیدا کرده بلکه شاهد کمیاب شدن نان در منطقه نیز هستیم به گونه ای که ظهر یا شب اگر میهمان داشته باشیم و نیاز به نان داشته باشیم نمی توانیم از هیچ نانوایی نان مورد نیاز خود را تهیه کنیم و باید یا از نانوایی های سنتی و آزاد پز خرید کنیم یا از فروشگاه های که خود با نانوایی ها ارتباط دارند و چند صد نان را انبار می کنند تا بعد به مردم با دوبرابر قیمت بفروشند نان مورد نیاز را تهیه کنیم.



برخی نانوایی ها برای سود بیشتر به مردم خیانت می کنند
مسئول یکی از نانوایی های شهر ادیمی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تایید موضوع فروش نان به قاچاقچیان نان، گفت: تا چند ماه قبل حتی مجبور بودیم تا 10 شب در نانوایی منتظر فروش نان ها باشیم اما اینک راس 6 عصر که پخت آخر نان تمام می شود دیگر هیچ نانی در نانوایی موجود نیست.

وی افزود: قیمت دولتی هر قرص نان هزار و 300تومان است که برخی نانوایی ها برای سود بیشتر نان تولیدی خود را با قیمت هزار و 500تومان به دلالان می فروشند و آنان نیز یا آن را به فروشگاه ها تحویل داده و یا به صورت قاچاقی یا قانونی از مرز خارج می کنند.

پودینه با اشاره به اینکه هر قرص نان ایرانی در افغانستان بین 4 تا پنج هزار تومان به فروش می رسد، بیان کرد: سود خوبی که از این راه نصیب قاچاقچی و دلالان نان می شود موجب شده تا در کنار قاچاق سوخت که در گذشته شغلی پر درآمد برای برخی به حساب می آمد این روزها شاهد قاچاق نان در سیستان باشیم.

 وی ادامه داد: در هر نانوایی به طور متوسط هر روز 15 کیسه آرد پخت می شود که از این تعداد چیزی در حدود 800نان تهیه می شود و با توجه به اینکه 
قاچاق نان به کشور افغانستان واقعیت دارد اما اینکه تاکنون کسی شکایتی از نانوایی ها داشته باشد و یا چنین خبری به فرمانداری داده باشد صحیح نیست و بی شک اگر چنین موضوعی در سطح شهرستان اتفاق بیافتد از سوی ما در شورای آرد و نان پیگیری خواهد شد.
 
تقریبا 5نانوایی در منطقه ادیمی فعالیت می کنند باید روزانه 4هزار نان بین شهروندان توزیع شود و تازه این بجز نانوایی های سنتی و آزاد پز این شهر است اما می بینیم که مردم همچنان برای خرید نان با مشکلاتی روبه رو بوده و نانوایی ها نیز برای سود بیشتر نانهای تولیدی خود را به دلالان می فروشند.

این نانوای سیستانی خاطرنشان کرد: هر ماه بیش از 450کیسه آرد با قیمت دولتی 32هزار و 400تومان تحت اختیار هر نانوایی قرار می گیرد که بازهم برخی سودجویان بجای پخت نان، سوخت یارانه ای دریافتی و آردهای سهمیه ای را با سه چهار برابر قیمت در بازار آزاد به فروش می رسانند.
 


مردم تخلفات را به فرمانداری ها گزارش کنند
  فرماندار نیمروز در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تکذیب خبر قاچاق نان گفت: قاچاق نان به کشور افغانستان واقعیت دارد اما اینکه تاکنون کسی شکایتی از نانوایی ها داشته باشد و یا چنین خبری به فرمانداری داده باشد صحیح نیست و بی شک اگر چنین موضوعی در سطح شهرستان اتفاق بیافتد از سوی ما در شورای آرد و نان پیگیری خواهد شد.

محمد حاج حسنی با تاکید بر اینکه در موضوع نان سفره های مردم با کسی مدارا نمی شود، افزود: این موضوع چیز کمی نیست و اگر موردی نیز پیش بیایید با جدیت برخورد خواهد شد.

وی با درخواست از شهروندان برای گزارش موارد این‌چنینی، بیان کرد: شهروندان می توانند مشکلات و گلایه های خود را با خادمینشان درمیان بگذارند تا در کوتاه ترین زمان پیگیری شود.

دستور پیگیری مشکلات مربوط به کمبود نان صادر شده است
فرماندار زهک نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اینکه پیگیر گزارش های تخلفات این‌چنینی هستیم، اذعان کرد: گزارشهایی با موضوع تخلفات نانوایی ها و قاچاق نان دریافت کرده ایم و دستورات لازم برای پیگیری آن نیز صادر شده است.

اربابی با تاکید بر اینکه پیگیر مشکلات مردم هستیم، خاطرنشان کرد: بی شک پس از پایان تحقیقات مراتب به اطلاع مردم خواهد رسید.

انتهای پیام/
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 14107
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *