فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید

17 ارديبهشت 1398 ساعت 9:09

«علی واعظ» معتقد است که ایران هرگز تسلیم واشنگتن نخواهد شد و راهی برای فروش نفت خود در بازارهای بین المللی پیدا خواهد کرد.


به گزارش شستون؛ به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه مه سال 2018 از برجام خارج شد. به دنبال آن وی احیای تحریم‌های گذشته و وضع تحریم‌های مکمل علیه ایران را اعلام کرد و افزود کشورهایی که با ایران به همکاری تجاری ادامه بدهند نیز شامل تحریم خواهند شد.
بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران 7 اوت سال 2018 اجرایی شد. واشنگتن اعلام کرد قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و از خریداران نفت ایران خواست از اینکار خودداری ورزند. روز 5 نوامبر تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اجرایی شد. واشنگتن ابتدا در خصوص کشورهای چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه معافیت‌های موقت از تحریم نفتی اعلام کرد اما از روز جمعه واردات نفت از ایران بطور کامل ممنوع اعلام شده و معافیت‌های فوقالذکر لغو شد.
اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از تحریم‌های نفتی و محدودیت‌های هسته‌ای جدید آمریکا علیه ایران ابراز تأسف کرد.
امضا کنندگان این بیانیه، «تاسف عمیق» خود را از تحریم‌های مجدد آمریکا پس از خروج این کشور از برجام ابراز کرده‌اند. آن‌ها همچنین بار دیگر تعهد خود به برجام را اعلام کردند.
 در گفتگو با «علی واعظ»، مدیر برنامه ایران در گروه بین المللی بحران به بررسی این موضوع پرداختیم که در ادامه آمده است.
*در پی تصمیم اخیر ترامپ، ایالات متحده امریکا تحریم‌های مربوط به تأسیسات هسته‌ای ایران را اجرا می‌کند. این تصمیم را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟
ایالات متحده امریکا به وضوح تلاش می‌کند ایران را جهت رها کردن توافق هسته‌ای تحت فشار قرار دهد. محدودیت‌های جدید هسته‌ای به منظور پیوستن دیگر امضا کنندگان برجام به واشنگتن و نقض این توافق هسته‌ای مهم بین المللی در نظر گرفته شده است.
دولت ترامپ امیدوار است که با این تصمیم، روسیه ساخت دومین راکتور اتمی بوشهر را متوقف کرده و چین کار در راکتور آب سنگین جدید اراک را رها کند. واشنگتن امیدوار است این ناکامی‌ها تهران را جهت انجام اقدامات تلافی جویانه تحریک کند، که این مهم به نوبه خود به دولت ترامپ اجازه می‌دهد ایران را بیشتر منزوی کند.
*دونالد ترامپ گفت اخیراً گفته است عربستان سعودی و امارات متحده عربی شکاف ناشی از عدم فروش نفت ایران را در بازار پر می‌کنند. آیا آنها می‌توانند این شکاف را پر کنند؟
به نظر می‌رسد عربستان سعودی و سایر کشورهای تولید کننده نفت بتوانند کمبود نفت ایران را جبران کنند اما بازار نفت سنگین در تنگنا قرار می‌گیرد.
هر گونه اختلال بیشتر در ونزوئلا یا جنوب عراق می‌تواند به افزایش قابل توجه قیمت‌ها منجر شود.
*آیا آنها می‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند؟
بعید است صادرات نفت ایران به صفر برسد زیرا تهران همیشه می‌تواند راهی برای فروش نفتش در بازار سیاه پیدا کند. با این حال، به نظر می‌رسد، واشنگتن در قانع کردن کشورهای مسلح قوی مانند چین، هند و ترکیه جهت کاهش قابل توجه واردات نفت از ایران موفق بوده است که این مهم به نوبه خود می‌تواند صادرات نفت ایران را به کمترین سطح در طی دهه‌های گذشته برساند که نتیجه آن تورم شدید همراه با رکود در اقتصاد ایران خواهد بود. آنچه بعید است انجام شود، مجبور کردن ایران به تسلیم یا شاهد فروپاشی اقتصاد خود بودن است.
*وزیر امور خارجه ایران اخیراً دونالد ترامپ را از «تیم B» (جان بولتون) جدا کرد. آیا شما فکر می‌کنید ترامپ متمایل به مذاکره با ایران بدون در نظر گرفتن تیم B است؟
به نظر می‌رسد انگیزه رئیس جمهور ترامپ مذاکره برای انعقاد معامله‌ای بهتر با ایران است. با این حال او نمی‌تواند با تیم امنیت ملی فعلی خود، به این هدف دست یابد. مشکل این است هر زمانی که رئیس جمهور ترامپ برای مذاکره با ایران مناسب می بیند، تیم امنیت ملی او مانع شده و به وی توصیه می‌کنند مرتکب اشتباه نشود (اشتباهی که آنها معتقدند پرزیدنت اوباما مرتکب شده است).
اگر رئیس جمهور ترامپ در مورد مذاکره با تهران جدی باشد، باید نماینده ایران را تعیین کند، کسی که متعلق به اردوگاه بولتون / پمپئو نباشد و تاریخ روابط کاری مثبت با ایران داشته باشد.
منبع:مهر
انتهای پیام/


کد مطلب: 14125

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/14125/فروش-نفت-ایران-صفر-نخواهد-رسید

شستون
  https://shastoon.ir