800
۰

سیاست انگلیسی بی بی سی فارسی در ماجرای ناوهای آمریکایی/ بازی رسانه انگلیسی در سناریو جان بولتون

بی بی سی فارسی سعی کرد با تمرکز بر روی موضوع اعزام ناو آمریکایی به خلیج فارس با گل آلود کردن آب ماهی خود را از این فضا بگیرد.
سیاست انگلیسی بی بی سی فارسی در ماجرای ناوهای آمریکایی/ بازی رسانه انگلیسی در سناریو جان بولتون
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس با ابراز نگرانی درباره افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن گفت: «ضروری است از قرار گرفتن ایران در مسیر هسته‌ای شدن جلوگیری کنیم.»
وزیر امورخارجه انگلیس درباره احتمال وقوع تنش شدید میان تهران و واشنگتن تصریح کرد: از نظر من این یک نگرانی واقعی است که یک تنش ناخواسته به وضعیتی به مراتب جدی‌تر تبدیل شود.
 
درحالی وزیر خارجه انگلیس از تنش میان ایران و آمریکا ابراز نگرانی می کند که بنگاه خبرپراکنی بی بی سی فارسی در عملکردی قابل تامل در پازل رسانه ای آمریکا و ایجاد تنش میان طرفین کار می کند. در همین رابطه بعد از اینکه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به فردی کاملا جنگ طلب مشهور است اعزام ناو آبراهام لینکلن به خلیج فارس را یک برنامه تهاجمی از سوی آمریکا علیه کشورمان قلمداد کرد، بی بی سی فارسی هم پا به پای این فرد جنگ طلب حرکت کرد و سعی کرد در حوزه رسانه‌ای تهدید ایران را در دستور کار خود قرار دهد. 
 
در همین رابطه، بی بی سی فارسی در مطلبی با عنوان « آمریکا: ناو لینکلن به دلیل افزایش تحرکات ایران در منطقه اعزام می‌شود» دقیقا سعی کرد به عنوان بلندگوی جان بولتون علیه کشورمان عمل کند. 
 
 
در این مطلب از سوی بی سی سی فارسی آمده است: «مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا که در راه اروپا برای دیدار با چند وزیر خارجه اروپایی است، در هواپیما به خبرنگاران گفته است ایالات متحده که شاهد افزایش تحرکات ایران در منطقه بوده‌اند و اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به خلیج فارس به همین دلیل است.»
 
بی بی سی در همین مطلب می افزاید: «آقای بولتون هم گفت هدف از این کار فرستادن "پیامی روشن" برای حکومت ایران است که "هر گونه حمله به منافع آمریکا یا متحدان این کشور با نیرویی بی‌امان روبرو خواهد شد.»
بنگاه خبرپراکنی بی بی سی فارسی به همین مطلب اکتفا نکردو سعی کرد در یک بسته خبری تهدید آمیز سناریو جان بولتون را تکمیل کند. 
 
در همین رابطه این رسانه انگلیسی در مطلبی با عنوان «پیام آمریکا به ایران: اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس» نوشت: «ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن با ظرفیت حمل ده‌ها بمب افکن و هزاران پرسنل به خلیج فارس اعزام شده است. وزیر خارجه آمریکا می گوید اعزام این ناو واکنشی است به افزایش تحرکات ایران در منطقه است. او هشدار داده که اگر حوثی‌های یمن، شبه نظامیان حزب الله لبنان یا هر گروه دیگر مسلح متحد ایران به منافع آمریکا در منطقه صدمه بزند، کاخ سفید تهران را مقصر می داند.»
 
 
دقیقا بی بی سی فارسی سعی کرد نقشی که در ذهن ایرانیان از انگلیس نهادینه شده یعنی ایجاد تنش را دوباره بازی کند.
 
بی بی سی به سمت افکارعمومی هم برای اجرای سناریو رسانه ای خود رفت و در برنامه «نوبت شما» که بازی با افکارعمومی است، همین موضوع را مورد توجه قرار داد.  این رسانه انگلیسی در این بخش از برنامه خود از افکارعمومی پرسید: «#شما؛"آبراهام لینکلن" در خلیج فارس چه می‌کند؟»
 
 
موضوعی که بیشتر با پررنگ کردن بخش تهدید آمیز آمریکا این نظر را به مردم القا می کرد که با تیم ترامپ نمی توان شوخی کردو جنگ طلبی آمریکا موضوع جدی است.
 
از سوی دیگر بی بی سی باز هم در مطلبی دیگر با این عنوان که « هشدار تازه واشنگتن به تهران؛ همزمان با تاکید بر باز بودن در گفتگو» نوشت: «اداره امور دریایی آمریکا درباره احتمال حمله ایران یا گروه‌های نیابتی آن به کشتی‌های تجاری آمریکا که از خلیج فارس می‌گذرند، هشدار داده است. درعین حال، با بالا گرفتن تنش بین آمریکا و ایران، فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام می گوید، چهار هواپیمای بمب افکن ب-۵۲ آمریکا در قطر مستقر شده‌اند. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن هم از دریای سرخ گذشته و راهی خلیج فارس است. با این حال، کاخ سفید می گوید که به دنبال جنگ با ایران نیست.»
 
 
القای جدی بودن تهدید از بی بی سی فارسی به افکارعمومی در شرایطی است که حالا وزیر خارجه این کشور بیان می کند که از تنش ها بیمناک است و از سوی دیگر با تشدید این نگرانی سعی می کند که اهداف هسته ای غرب را بازگو کند. 
 
انتهای پیام/ح
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 14208
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *