800
۰

کدام گونه از حیات وحش را می‌توان در خانه نگهداری کرد؟

برخی از گونه‌های حیات وحش قابلیت نگهداری در منازل مسکونی را دارند، البته برای این کار رعایت برخی از نکات ضروری است.
کدام گونه از حیات وحش را می‌توان در خانه نگهداری کرد؟
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حیات وحش یکی از اکوسیستم‌های طبیعی در کره زمین محسوب می‌شوند، اما به دلیل برخی از عوامل حیات این موجودات زنده در خطر نابودی است.
برخی از انسان‌ها برای اوقات فراغت یا رفع تنهایی خود اقدام به نگهداری از حیوانات وحشی می‌کنند. این در حالی است که برخی از این جانداران قابل نگهداری در منازل مسکونی نیستند، چرا که باید فضای مناسب برای آن‌ها تأمین شود و همین موضوع منجر به خطر افتادن حیات آن‌ها و یا مرگ‌شان می‌شود.
حال با وجود وضع قوانین سنگین برای نگهداری از حیات وحش در کشور، برخی از افراد بدون اینکه از قانون چیزی بدانند، اقدام به چنین کاری می‌کنند و این نوعی قاچاق محسوب می‌شود.
حیوانات وحشی قیمت بالایی دارند، چرا که خطرناک هستند و تنها اشخاصی می‌توانند این گونه‌ها را خریداری کنند که توان مالی خوبی دارند، زیرا نگهداری از این قبیل حیوانات هزینه‌های گزافی را به دنبال دارد. حال باید دید که افرادی که اقدام به نگهداری از حیات وحش می‌کنند دارای مجوز هستند یا خیر؟
علی تیموری مدیرکل سابق حفاظت و مدیریت شکار وصید سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با نگهداری از حیات وحش در منازل مسکونی توسط برخی از شهروندان اظهار کرد: بر اساس ماده ۷ قانون شکار و صید و ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، اگر شخصی علاقمند به نگهداری از حیات وحش (چهارپا، پرنده و خزنده) و یا خواهان برپایی یک مرکز نگهداری حیوانات باشد، باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز اخذ کند.
وی ادامه داد: صادرات، واردات و خرید و فروش هرگونه حیات وحش نیز باید با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد و از ادارات کل محیط زیست استان‌ها نیز مجوز اخذ شود.
تیموری افزود: مراکز و افرادی که مجوز نگهداری از حیات وحش ندارند و یا در منازل و باغ‌های شخصی اقدام به نگهداری از حیات وحش می‌کنند، بر اساس ماده ۷ قانون صید و شکار و ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست متخلف محسوب می‌شوند و گونه‌ها ضبط و به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.
وی تاکید کرد: نگهداری از تمام گونه‌های حیات وحش از جمله گونه‌های در معرض تهدید و یا گونه‌های تحت پوشش و عادی باید با مجوز سازمان محیط زیست انجام شود.
مدیرکل سابق حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست تصریح کرد: سازمان محیط زیست به هیچ فردی مجوز نگهداری از گونه‌های در معرض خطر و یا منقرض شده همچون ببر را نداده است.
حال در این میان برخی از حیوانات و جانداران هستند که با رعایت برخی از ضوابط و قوانین موجود می‌توانیم از آن‌ها به عنوان حیوانات خانگی نگهداری کنیم. این گونه‌ها همانند: خرگوش، سگ‌های اهلی، گربه و غیره هستند که در حال حاضر حیوانات خانگی محسوب می‌شوند.
ایمان معماریان دامپزشک در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای نگهداری حیوانات در منزل باید نکات زیست محیطی و بهداشتی را در نظر گرفت.
وی افزود: متاسفانه قاچاق حیات وحش در تمام دنیا وجود دارد و هر جانداری که از زیستگاه خود خارج و به زیستگاه جدید وارد می‌شود، دچار برخی متعارضات شده و همین منجر به خطر افتادن زندگی آن‌ها می‌شود.
معماریان گفت: برخی از گونه‌ها در ایران هستند که ما می‌توانیم به عنوان حیوان خانگی از آن‌ها نگهداری کنیم، اما اگر حیوان یا گونه‌ای به جز این گونه‌ها باشد علاوه بر آسیب رساندن به طبیعت، خسارات جبران ناپذیری نیز به همراه خواهد داشت.
دامپزشک حیات وحش افزود: از جمله گونه‌هایی که می‌توانیم در خانه‌های خود نگهداری کنیم و با زندگی ایرانیان نیز همسو هستند، در این لیستی که مشاهده می‌کنید معرفی شده‌اند.
گزارش ////چه گونه‌های حیات وحشی را می‌توان در خانه نگهداری کرد؟
لازم به ذکر است که برخی مار‌ها را خطرناک می‌دانند و از نگهداری آن‌ها در منازل خودداری می‌کنند، این در حالی است که مار‌های غیر سمی حیوانات بسیار آرام و بی آزاری هستند و به دلیل نداشتن بیماری و انگل مشترک با انسان به راحتی قابل در آغوش گرفتن و نگهداری هستند و همچنین این مارها به دلیل پوست اندازی ماهیانه از لحاظ نظافت بدن بسیار تمیزی دارند.
گفتنی است؛ برای نگهداری از هر گونه حیات وحش و جانداری باید محیط زیست آن نیز فراهم شود، چرا که حیات وحش نیز مانند انسان‌ها نیازمند یک محیط آرام و قابل زندگی هستند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 14283
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *