800
۰

پروانه‌ها نه آفت هستند و نه مهاجر

شماری از کشاورزان، مرتع‌داران و مردم محلی سیستان و بلوچستان در خصوص جمعیت فراوان پروانه به رنگ مشکی- نارنجی در سطح استان خصوصاً شهرستان زاهدان ابراز نگرانی کردند که مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرد پروانه‌ها نه آفت هستند و نه مهاجر.
پروانه‌ها نه آفت هستند و نه مهاجر
به گزارش شستون؛ به نقل از خبرگزاری فارس ، به تازگی شماری از کشاورزان، مرتع‌داران و مردم محلی سیستان و بلوچستان در خصوص جمعیت فراوان پروانه به رنگ مشکی- نارنجی در سطح استان خصوصاً شهرستان زاهدان ابراز نگرانی کردند.

به گفته مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان جای نگرانی برای مردم، کشاورزی و محیط زیست نیست و مطمئنا مردم با رعایت فرهنگ زیست محیطی هم در عرصه‌های طبیعی و هم در زندگی شهری از زیبایی افزایش حضور پروانه‌ها لذت کافی را خواهند برد.

وحید پورمردان افزود: افزایش پروانه‌ها یک امر کاملا طبیعی است چرا که از ابتدای سال شاهد بارش‌های فراوان بودیم که همین امر منجر به حضور بیشتر حشرات در طبیعت شده و هرگونه حشره‌ای به خاطر تغییر وضعیت آب و هوایی، جمعیتش تغییر می‌کند و افزایش بارندگی‌ها و افزایش گیاهانی که مناسب تخم گذاری این حشره است، موجب افزایش جمعیتش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این حشره خسارت زا نبوده و کشاورزان نگران نباشند. این پروانه‌ها بیشتر از علف‌های هرز در طبیعت استفاده می‌کنند و به‌عنوان آفت محصولات زراعی محسوب نمی‌شوند.

وی گفت: همچنین تا کنون هیچگونه گزارشی مبنی بر ناقل بیماری بودن این حشره برای انسان گزارش نشده است. عمر این پروانه‌ها حداکثر دو ماه است و عموماً پروانه‌ها عمر کوتاهی دارند. این پروانه‌ها امسال تخم‌گذاری می‌کنند و اگر سال بعد آب و هوا و بارندگی‌ها مشابه امسال بود دوباره شاهد این پروانه‌ها خواهیم بود.

این پروانه با نام لاتین painted ladies و در زبان فارسی موسوم به «خانم قشنگ» یا « خانم رنگی» از شناخته شده ترین پروانه ها است. پروانه خانم قشنگ از راسته بال پولکداران و از خانواده Nymphalidae ، یکی از شناخته ترین پروانه ها است و به لحاظ زیبایی ظاهری بیشتر از نظر کلکسیون داران حشرات دارای اهمیت است، این حشرات پروانه هایی علاقه مند به آفتاب بوده که ویژگی آنها پرواز سریع است و زندگی گروهی دارند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 14347
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *