800
۰

بازیگرانی که در کاهش التهابات بازار خودرو نقش دارند/ پیش بینی مثبتی که درباره قیمت خودرو وجود دارد

امروز بازار خودرو به جایی رسیده است که قیمت ها کششی برای جذب مشتری ندارد. از صنف فروشندگان خودرو خبر رسیده که خریداری هم اکنون در بازار خودرو وجود ندارد.
بازیگرانی که در کاهش التهابات بازار خودرو نقش دارند/ پیش بینی مثبتی که درباره قیمت خودرو وجود دارد
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صنعت خودروسازی در کشورمان از جمله صنایع پرچالش است. دستکم اگر نگاهی به حواشی بازار خودرو و اقدامات خودروسان در چند سال گذشته بیندازیم این چالش را به شدت مشاهده می کنیم.
از کمپین نه به خودرو صفر که در دولت یازدهم به سبب نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای ایرانی کلید خورد تا به امروز که خودروسازان انواع و اقسام پیش فروش‌ خودروها را انجام دادند اما بسیاری از مشتریان هنوز صاحب خودروهای خود نشدند این مسئله حس می شود.
افزاش بی رویه و کاملا غیرمنطقی قیمت خودرو هم باعث رکود نسبی این بازار شده است. خودروسازان با این پیش فروش‌ها به اصطلاح سعی کردند که بازار را مدیریت کنند و قیمت های کذایی خودرو را تا حدودی سر و سامان دهد اما آنقدر این حرکت لاکپشتی و به صورت قطره چکانی بود که تاثیری بر قیمت خودرو نداشت. 
البته امروز بخشی از مردم به دلیل از ارزش افتادن ریال به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می کنند و از این جهت برای اینکه سرمایه خود را به نوعی حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می روند که این موضوع نیز به التهابات بازار این محصول افزوده است.
ریال امروز به «سکه داغ» بدل شده است. مفهومی که در اقتصاد برای پولی که از ارزش می افتد اطلاق می شود. درواقع این مفهوم به این موضوع اشاره دارد که هیچ فردی خواهان نگاه داشتن پول داغی که دستانش را می سوزاند نیست و برای همین می خواهد هر چه زودتر آنرا به دیگری بسپارد.
از این رو مردم خود را مجبور به سرمایه گذاری روی کالاها می کنند و استعداد بی وقفه و غیر منطقی خودرو در جهت افزایش قیمت نیز سبب شده که مردم به این محصول به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کنند. متاسفانه عدم تعیین سیاست‌های بهینه و افزایش بی رویه قیمت خودرو سبب شده تا مردم به عنوان یک کالای مطمئن و سود ده به خودرو نگاه کنند. بنابراین باید گفت که عدم موفقیت دولت و شرکت های خودروسازی در کنترل قیمت بازار خودرو سبب تشدید مشکلات آن شده است. 
 
 
 
چندی پیش انتشار تصویر پارکینگ یکی از خودروسازی‌های داخلی نشان می داد درحالی که بسیاری از مردم پس از پیش خرید خودرو هنوز موفق نشدند خودرو خود را تحویل بگیرند اما پارکینگ یکی از خودروسازی ها پر از خودروهای مختلف است. جالب اینجاست که مدیران این خودرو سازی بعد از جنجالی که این تصویر در افکارعمومی ایجاد کرد مطرح کردند که این خودروها ناقص هستند و درصد ناقصی آنرا نیز تنها 2 درصد است. دو درصدی که خیلی راحت می توان آنرا رفع کرد و این تعداد از خودروها می تواند بخش قابل توجهی از بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد. اما گویی خودروسازان چندان تمایلی به کاهش قیمت خودروها ندارند که به طور قطره چکانی خودرو به بازار تزریق می کنند که تاثیری جدی در کاهش قیمت ها ندارد. از سوی دیگر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی سواری در فروردین و اردیبهشت ماه امسال و افت ۴۱.۹ درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.
 
بنابراین امروز بازار خودرو به جایی رسیده است که قیمت ها کششی برای جذب مشتری ندارد. از صنف فروشندگان خودرو خبر رسیده که خریداری هم اکنون در بازار خودرو وجود ندارد. برخی از کارشناسان این حوزه مطرح می کنند که اگر خریداران عجله نداشته باشند، می‌توانند با چانه زنی خودروها را با قیمت‌هایی مناسب‌تری خریداری کنند. بنابراین بایستی گفت که التهابات بازار خودرو امروز به رکود رسیده است و این نوید را می دهد که اگر مردم خود با اقدامات‌شان بازار را ملتهب نسازند امیدواری برای کاهش قیمت خودرو وجود دارد. قطعا در این راستا خریداران خودرو نیز در افزایش قیمت آن نقش اساسی دارند هرچند که عده ای با دلالی و ظاهرسازی به عنوان خریداران خودرو به این ماجرا دامن می زنند اما مردم نیز نقشی مهم در این عرصه ایفامی کنند. 
 
حالا «رضا رحمانی» وزیر صنعت معدن تجارت که بسیاری از نمایندگان مجلس به عملکرد وی انتقاد جدی دارد بیان کرده که قرار است دو خودروسازی بزرگ کشور خصوصی شود. اما برخی از کارشناسان تجربه خصوصی سازی در حوزه‌های دیگر را مطلوب نمی دانند. بخصوص اینکه بخشی از همین کارخانه ها امروز به حیاط خلوت برخی از مدیران اقتصادی بدل شده است. 
 
«حسن کریمی‌سنجری»، کارشناس خودرو بیان می کند: «چنانچه شرکت‌های خودروساز مانند یک بنگاه تجاری سودآور اداره می‌شدند، شاهد این میزان از افزایش قیمت در ارتباط با خودرو نبودیم. هنگامی که بنگاهی به‌صورت یک بنگاه سودآور اداره نشود، خرید کالا و خدمات مورد نیاز برای تولید کالا یا خدماتی خاص در آن شرکت گران انجام می‌شود. همچنین میزان ضایعات در آن شرکت به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. همین مساله سبب افت کیفیت در محصولات تولیدی می‌شود.»
 
بنابراین در بازار خوردو به جز دلالان که زیان گسترده‌ ای به این صنعت و بازار آن وارد ساخته اند سه بازیگر مهم در این عرصه وجود دارند. خودروسازان که بایستی با اقدامات بهینه این صنعت را رونق داده و بازار را از التهاب دور سازند. مردم و خریداران که عجولانه اقدام نکنند و به التهابات بازار دامن نزنند و دولت که در این عرصه برنامه خاصی ارائه کند و با استفاده از طرح های پوششی بازار را اشباع کند تا بیش از این شاهد گرانی خودرو در کشورنباشیم. کارشناسان هم مطرح می کنند که اگر سه بازیگر مذکور به طور بهینه در این حوزه گام بردارند امیدواری برای کاهش قیمت خودرو وجود دارد.
 
در همین رابطه، «جمشید عدالتیان» اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی می گوید: «بررسی پیش‌فروش خودروها نشان می‌دهد که بخش زیادی از خریداران این خودروها مصرف‌کننده نهایی نبودند و با توجه به افزایشی بودن قیمت‌ها قصد داشتند در بازار خودرو سودجویی کنند که کاهش نرخ‌ها در چند مدت اخیر باعث شده آنها از ترس ضرر کردن در بازار، فروشنده شوند و همین مسئله قیمت‌ها را کاهشی کند. در صورتی که شوک جدیدی به بازار وارد نشود، دلالان مجبور به فروش خودروهایشان با قیمت پایین‌تر می‌شوند و می‌توان امیدوار بود همین روال ادامه یابد.»
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 14610
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *