۰

همه چیز درباره یک شغل پر درآمد خانگی

نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده‌های ابریشمی اگرچه دارای سبقه و قدمتی بالا در بسیاری از مناطق کشورمان بوده، اما در برخی از مناطق و استان‌های کشورمان یک شغل نو و جدید و در ابتدای راه است.
به گزارش  شستون؛ نوغانداری ، این شغل خانگی به علت سرمایه گذاری اندک، کوتاه بودن دوره پرورش و حضور همه افراد خانواده از کودکان تا میانسالان، دارای مزایای فراوانی است و این اشتغال به عنوان یک شغل نو و جدید طی دو تا سه سال اخیر در شهرستان اسدآباد نیز به صورت ترویجی در حال اجراست.
 
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد در این‌باره گفت: نوغانداری یک ابزار مهم برای ایجاد اشتغال و یکی از مناسب‌ترین فعالیت‌های خانگی بوده و برای هر بخش از جامعه، از یک کشاورز با امکانات زیاد گرفته تا یک کشاورز بدون زمین روستایی مناسب است و می‌تواند نقش مهمی در استفاده از منابع روستایی در بهترین شکل ممکن، در اجرای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، امرار معاش مردم، اشتغال و تولید درآمد ایفا کند.
 
سقراط بیرنگ افزود: آموزش در تمام زمینه‌ها نقش محوری دارد و می‌تواند در کنار سایر عوامل در توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی بسیار مؤثر باشد و نوغانداری نیز نیاز به دانش و تجربه دارد و در صورتی که در کنار تجربه، آموزش لازم به نوغانداران ارائه شود به طور قطع مقدار تولید و کیفیت آن‌ها افزایش می‌یابد و افزایش کیفیت ضمن ارتقا هر چه بیشتر توجیه اقتصادی این شغل، رونق تولید و ترویج هر چه بیشتر این شغل را به ویژه در روستا‌های شهرستانهایی، چون اسدآباد به عنوان یک شغل نو جانبی برای روستاییان و متقاضیان علاقمند به همراه خواهد داشت.
 
فعالیت ۳ واحد نوغانداری در اسدآباد
 
وی از فعالیت ۳ واحد نوغانداری در شهرستان اسدآباد خبر داد و گفت: طرح نوغانداری از جمله شغل‌های نو و درآمدزا در این شهرستان به شمار می‌رود که در همین راستا تعداد ۳۰۰ اصله نهال توت و ۷۰ قاب تخم نوغان در اوایل امسال بین ۳ بهره بردار نوغانداری این شهرستان به منظور پرورش کرم ابریشم و تولید پیله توزیع شده است.
 
بیرنگ روستای بیاج، دهنو و حومه اسدآباد را محل نوغانداری این ۳ بهره بردار شهرستان عنوان کرد و افزود: این تعداد از واحد‌های نوغانداری به صورت ترویجی از ابتدای امسال در این شهرستان راه‌اندازی شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: هر قاب از واحد‌های پرورش کرم ابریشم ظرفیت ۲۵ هزار تخم کرم ابریشم را داشته و به‌صورت میانگین از هر قاب با ۲۵ هزار تخم ۲۰ کیلوگرم پیله قابل برداشت است.
 
اعطای تسهیلات به متقاضیان واحد‌های پرورش کرم ابریشم
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: افرادی که متقاضی واحد‌های پرورش کرم ابریشم باشند، واحد‌های آنان از ۶ تا ۲۰۰ قاب، واحد صنعتی محسوب شده و می‌توانند در این راستا از تسهیلات لازم استفاده کنند.
 
وی با بیان اینکه جهادکشاورزی شهرستان برای برگزاری کلاس‌های ترویجی در رابطه با نوغانداری هیچ محدودیتی ندارد، یادآور شد: نوغانداری و پرورش کرم ابریشم از جمله شغل‌های نو و جدیدی بوده که ۲ و یا ۳ سال است در شهرستان اسدآباد در حال پیگیری است و سعی بر آن داریم به عنوان یک اشتغال خانگی به روستاییان به ویژه بانوان روستایی معرفی شود.
 
بیرنگ با بیان اینکه نهال رایگان برای غرس نهال توت با هماهنگی‌های جهادکشاورزی توسط توتستان‌ها در اختیار متقاضیان نوغانداری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: با تأمین امکانات برگ درخت توت و دسترسی آسان به نهال و برگ توت، نوغانداری چندان دارای صرف هزینه و مخارج نبوده و اشتغالی مقرون به صرفه به شمار می‌رود.
 
آموزش نوغانداری برای نخستین بار توسط فنی و حرفه‌ای
 
رئیس اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان اسدآباد هم در گفتگو با ایسنا، از آموزش نوغانداری برای نخستین بار توسط فنی و حرفه‌ای اسدآباد خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر آموزش تولید پیله و پرورش کرم ابریشم در مرکز تخصصی فنی و حرفه‌ای برای ۲۰ نفر از کارآموزان متقاضی در حال برگزاری است.
 
محمودرضا خزایی با بیان اینکه جذب کارآفرین نوغانداری توسط اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان انجام گرفته و مکان لازم در اختیار کارآفرین قرار داده شده است، تصریح کرد: جهادکشاورزی شهرستان با همکاری لازم تخم کرم ابریشم مورد نیاز را برای این کارآفرین تأمین کرده و قرار است با تولید پیله‌ها جهادکشاورزی نسبت به خرید پیله از کارآفرین اقدام کند.
 
وی تصریح کرد: این کارآفرین در حال حاضر ضمن پرورش کرم ابریشم و تولید پیله آموزش‌های لازم نوغانداری را به کارآموزان فنی و حرفه‌ای با توجه به مستقر بودن این کارگاه در مرکز تخصصی فنی و حرفه‌ای ارائه می‌دهد که این آموزش‌ها و نیز پرورش کرم ابریشم برای نخستین بار در شهرستان انجام می‌گیرد.
 
بازگشت سریع سرمایه از مزایای پرورش کرم ابریشم
 
وی سرمایه گذاری کمتر و بازگشت سرمایه سریع‌تر در مقایسه با بعضی از فعالیت‌های تولیدی کشاورزی برای ایجاد مشاغل خانگی و ایجاد درآمد برای روستاییان را از مزایای پرورش کرم ابریشم خواند و بیان کرد: این شغل به عنوان یک شغل جانبی مناسب برای بانوان روستایی می‌تواند در راستای درآمدزایی و کمک به اقتصاد خانواده از نقش مؤثری برخوردار باشد.
 
خزایی خاطرنشان کرد: معرفی این شغل به متقاضیان علاقمند اسدآبادی به ویژه روستاییان و قشر بانوان روستایی نیازمند اطلاع رسانی هر چه بیشتر توسط رسانه‌ها و دستگاه‌های متولی، چون جهادکشاورزی بوده که در کنار این امر آموزش و برگزاری کلاس‌های توجیهی نیز برای موفقیت و ترویج این شغل نو به روستاییان اسدآبادی و متقاضیان علاقمند به نوغانداری ضرورت دارد.
 
وی تصریح کرد: در کنار آموزش و توانمندسازی حمایت از این شغل نو در شهرستان با ارائه تسهیلات لازم به عنوان مشاغل خانگی و روستایی نیز نباید فراموش شود.
 
در پایان اینکه نوغانداری با قدمت و سابقه بالایی که در دیگر مناطق کشورمان دارد، می‌تواند به عنوان بهترین شغل جانبی در دیگر مناطق و شهرستان‌های دیگر نیز به ویژه در روستا‌ها با برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی و حمایت‌های لازم در راستای توانمندسازی اقتصادی هر خانواده اشاعه و ترویج داده شود.
 
منبع: ایسنا
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 14829
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *