800
۰
آیا می‌دانید؛

آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی تفاوت دارد؟

بسیاری از افراد تفاوت بین حساسیت‌های غذایی و عدم تحمل را نمی‌دانند؛ زمانی که به ماده‌ای عدم‌تحمل دارند، می‌گویند به آن حساسیت دارند.
آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی تفاوت دارد؟
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بسیاری از افراد دچار عدم تحمل غذایی هستند که این امر سبب می‌شود به سختی بتوانند رژیم غذایی متعادل داشته باشند و از طرفی برخی دیگر نیز به آلرژی غذایی مبتلا هستند که بعضا این دو با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اما واقعا این دو چه تفاوتی با هم دارند؟
باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به تشریح تفاوت بین آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی بپردازد. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه این مطلب،دانشتان را بالا برید.
آیا آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی تفاوت دارد؟
غذا ؛ منبع اصلی انرژی بدن
غذا منبع اصلی انرژی بدن محسوب می شود و فرد به دریافت روزانه‌ گروه‌های مختلف غذایی در بدن نیاز دارد تا مواد مغذی لازم را تأمین کند؛ اما بسیاری از افراد دچار عدم تحمل غذایی هستند که این امر سبب می‌شود به سختی بتوانند رژیم غذایی متعادل داشته باشند. اگر چه بسیاری از افراد نسبت به برخی غذاها، واکنش‏های ناسازگار نشان می‏دهند، اما بیشتر این واکنش‏ها عدم تحمل غذایی هستند نه آلرژی (حساسیت) غذایی.
این مطلب را از دست ندهید: شایع ترین نشانه های مرگبار حساسیت های غذایی
کمتر از ۸ درصد کودکان زیر ۳ سال و ۴ درصد بزرگسالان دارای آلرژی غذایی هستند، ولی عدم تحمل غذایی بیشتر شایع است. به دلیل اینکه علائم عدم تحمل غذایی شبیه به علائم آلرژی غذایی است، افراد اغلب این دو را با هم اشتباه می‏‌گیرند. آلرژی غذایی سبب خارش دهان، کهیر، ورم کردن لب‏ها و صورت و زبان و گلو، سختی تنفس، سرگیجه یا غش می‏‌شود. همچنین علائمی مانند استفراغ و تهوع، دل درد و اسهال دارد که در عدم تحمل غذایی نیز دیده می‌‏شوند.
آیا آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی تفاوت دارد؟
واکنش های بدن در آلرژی غذایی
هنگامی که بدن شما نسبت به تعدادی از غذا‌ها عکس العمل نشان می‌‏دهد، واکنش‌های زیر به ترتیب اتفاق می‌‏افتد:
  1.  سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه، ماده غذایی (مثلا تخم مرغ) را به‏عنوان یک ماده مضر شناسایی می‌‏کند.
      برای مبارزه با این ماده‏ی مضّر، آنتی بادی‏هایی تولید می‏‌کند.
     دفعه  بعد، حتی اگر مقدار خیلی کمی از آن ماده غذایی را بخورید، آنتی بادی‏ها آن را تشخیص می‏‏‌دهند و به سیستم ایمنی بدن شما اطلاع می‌‏دهند.
     سپس سیستم ایمنی بدن، باعث آزاد سازی آنتی‏‌هیستامین و سایر مواد به داخل خون می‌‏گردد که منجر به بروز علائم آلرژی می‌‏شود.
اگر شما مبتلا به عدم تحمل غذایی باشید، شاید بتوانید مقادیر کم یک ماده غذایی را بدون بروز هیچ علائمی بخورید، ولی در آلرژی غذاییحتی مصرف کمترین مقدار از آن ماده غذایی، می‌‏تواند باعث بروز علائم آلرژیک جدّی و خطرناک گردد.
این مطلب را از دست ندهید: علایم و راه درمان بیماری سلیاک چیست؟
بسیاری از افراد تفاوت بین حساسیت‌های غذایی و عدم تحمل را نمی‌دانند و بطور مثال، زمانی که به ماده‌ای عدم‌تحمل دارند، میگویند به آن حساسیت دارند.
آیا آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی تفاوت دارد؟
این مطلب را از دست ندهید: غذا‌هایی که دستگاه گوارشتان را زیرورو می‌کند!
تفاوت های بین آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی
  1. آلرژی‌های غذایی واکنش‌های ایمنی به همراه دارند.
    عدم تحمل غذایی باعث ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.
    آلرژی‌های غذایی تا ابد با شماست.
    عدم تحمل غذایی کشنده نیست.
    آلرژی‌های غذایی با کوچکترین میزان آلرژن در بدن بروز می‌کند.
    عدم تحمل غذایی به دنبال مصرف مقدار متوسط یا بیش از حد ماده غذای بروز می‌کند.
    از جمله علایم آلرژی غذایی، احساس سوزش در دهان، حالت تهوع، به شماره افتادن تنفس، اسهال و انافلاکسی است و بعد از چند ثانیه بعد از مصرف ماده غذایی بروز می‌کند.
    نشانه‌های عدم تحمل مواد غذایی، نفخ، انقباضات عضلات شکم، اسهال، درد‌های شکمی و... است و مدتی بعد از مصرف مواد غذایی بروز می‌کند.
    تشخیص آلرژی‌های غذایی ساده است و برای اشخاصی که مبتلا به آلرژی هستند هیچ راه درمانی وجود داردو تنها راه پیشگیری از بروز علایم، عدم مصرف آن ماده غذایی آلرژی‌زا است. با این حال تحقیقاتی در زمینه درمان آلرژی در حال انجام است و هدف از آن از بین بردن حساسیت کودکان بسیار آلرژیک است.  در این روش محققان ادعا می‌کنند می‌توان با افزایش دوز ماده آلرژی‌زا، سیستم ایمنی بدن را مقاوم کرد تا نسبت به دوز‌های پایین، آلرژی نشان ندهد، ولی این تحقیقات هنوز در حد بررسی است.
    برای تشخیص عدم تحمل باید تجربه بیشتری داشت به گفته متخصصان میزان ابتلا به حسایت‌های غذایی از سال ۱۹۹۷ میلادی تا کنون ۵۰ درصد افزایش یافته است و هر چه مواجهه اولیه شیر خوار را با مواد آلرژی‌زا به تعویق بیاندازید احتمال ابتلا به آلرژی بیشتر خواهد شد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 15033
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *