800
۰

بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹

پس از معرفی سری گلکسی نوت ۱۰ حال زمان آن رسیده تا به ویژگی‌های جدید و متفاوت این سری نسبت به مدل پیشین خود بپردازیم.
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش، سامسونگ طی مراسمی در شهر نیویورک، از سری گلکسی نوت ۱۰ رونمایی کرد، این سری همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بسیار جذاب، پیشرفته و البته گران قیمت است. سامسونگ تاکنون هر سال تنها یک مدل گلکسی نوت را به بازار عرضه می‌کرد، اما امسال برای اولین بار، مدل گلکسی نوت ۱۰ در ۴ نسخه متفاوت عرضه می‌شود و به همین جهت نام سری گلکسی نوت ۱۰ برروی خانواده پرچمدار جدید شرکت کره‌ای گذاشته شده، سری گلکسی نوت ۱۰ دارای مدل‌های نوت ۱۰، نوت ۱۰ ۵G، نوت ۱۰ پلاس و نوت ۱۰ پلاس ۵G است تا تعداد مدل‌های ۵G سامسونگ  به عدد ۳ برسد.اما سوالی که ذهن بسیاری از طرفداران سامسونگ را به خود جلب کرده آن است که آیا نوت ۱۰ پیشرفت چشمگیری نسبت به مدل قبلی خود دارد؟
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
مدل‌های نوت ۸ و نوت ۹ هرکدام با ویژگی و قابلیت‌های جدیدی عرضه شدند و در بازار فروش نیز سود زیادی برای سامسونگ به ارمغان آوردند، اما آیا نوت ۱۰ نیز به همین شکل است؟ آیا نوت ۱۰ نیز تفاوت‌های گسترده‌ای نسبت به مدل‌های قبلی دارد یا تنها تکرار مکررات در قالبی جدید خواهد بود. با وجود افزایش تعداد پرچمداران سامسونگ در سال جاری، به طبع حفظ تنوع و جذابیت مدل‌ها برای مشتریان کار سامسونگ را سخت می‌کند، نوت ۱۰ نیز در چهار مدل متفاوت تولید شده که برخی مشخصات آن با مدل‌های سری گلکسی S۱۰ تفاوت چندانی ندارد، حال در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت و در پایان خود می‌توانید بگویید که آیا نوت ۱۰ ارزش پرداخت نزدیک به هزار دلار هزینه را دارد یا خیر؟
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
طراحی متفاوت و جدید
مدل‌های نوت ۸ و نوت ۹ دارای طراحی ساده‌ای بودند و به‌جز قلم S Pen، نکته قابل توجه دیگری در طراحی آن‌ها دیده نمی‌شد، البته حاشیه باریک و نمایشگر خمیده مشخصاتی بود که پیش‌تر در مدل‌های سری گلکسی S نیز دیده بودیم و اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شود، اما نوت ۱۰ طراحی متفاوتی دارد، نوت ۱۰ نسبت به مدل‌های گلکسی نوت پیشین، پیشرفت زیادی داشته و تلفن هوشمند منحصر‌به‌فردی است، سامسونگ طراحی نوت ۱۰ را مستقل و آینده‌نگرانه می‌داند. البته برخی به محل قرارگیری حفره دوربین سلفی اعتراض دارند یا چیدمان عمودی سنسور‌های دوربین اصلی در پشت را طرحی غیرسامسونگی و مشابه با مدل‌های دیگر برند‌ها می‌دانند، این انتقادات صحیح است، اما جذابیت نوت ۱۰ به ظرافت به‌کار رفته در نقات مختلف آن است که موجب می‌شود برخی ایرادات ساختاری آن به‌چشم نیاید.
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
با محبوب شدن رنگ‌بندی طرح گرادیانت از طرف شرکت‌های چینی، سامسونگ در نوت ۱۰ نیز از این نوع رنگ‌بندی استفاده کرد که موجب می‌شود رنگ دوگانه تلفن هوشمند در حالت‌های مختلف تغییر کند. می‌توان با اطمینان گفت که نوت ۱۰ نسبت به مدل‌های قبلی، از نظر طراحی و زیبایی، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.اما در طرف مقابل جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری در سری نوت ۱۰ سرانجام حذف شد تا طرفداران زیادی ترجیح دهند از مدل نوت ۹ استفاده کنند، مدت زیادی بود که شایعات حذف جک ۳.۵ میلی‌متری در مدل نوت ۱۰ به‌گوش می‌رسید و در مراسم رونمایی این مدل، این خبر نه‌‍‌چندان خوشایند، به حقیقت پیوست.
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
سخت‌افزار و دوربین
هسته مرکزی گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ شرکت کوالکام است که امتحان خود را پس داده و در تمامی پرچمداران امسال، مورد استفاده قرار گرفته است، البته این سری نوت نسخه کوالکام در آمریکا عرضه خواهد شد، سامسونگ برای بازار جهانی، پردازنده ۷ نانومتری جدید Exynos ۹۸۲۵ را درنظر گرفته که یک روز قبل از رونمایی سری نوت ۱۰، معرفی شد. پردازنده‌های سری Exynos سامسونگ از نظر عملکرد یک سطح ضعیف‌تر از مدل‌های کوالکام هستند، اما سامسونگ برای معرفی پردازنده جدید خود بسیار هیجان‌زده بود و به‌نظر می‌رسد از عملکرد بالا این پردازنده اطمینان دارد. در عین حال مدل نوت ۹ در سال گذشته با پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۴۵ و Exynos ۹۸۱۰ معرفی شد، هر دو نسخه نوت ۹ در عملکرد و بازدهی مشکلی نداشتند و برنامه‌های سنگین را نیز به‌راحتی پردازش می‌کردند. از نظر سخت‌افزاری تفاوت‌ها خیلی چشمگیر نیستند.
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
یکی از ویژگی‌های ناامید کننده مدل نوت ۱۰، رزولوشن صفحه FHD+ با ۱۰۸۰ در ۲۲۸۰ پیکسل خواهد بود که کمی برای نمایشگر بزرگ ۶.۳ اینچی این مدل، نامناسب است، آن هم در حالی که پرچمداران گذشته سامسونگ اکثرا با رزولوشن بالا QHD+ و ۱۴۴۰ در ۳۰۸۰ پیکسل معرفی شده بودند، در هر صورت مدل نوت ۱۰ دارای تراکم ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ است که در بسیاری از پرچمداران دیده می‌شود، اما شاید برای مدل گران‌قیمت نوت ۱۰ که یکی از برترین مشخصه‌های همیشگی آن، نمایشگر بزرگ و باکیفت بوده، کافی نباشد. سری نوت ۱۰ دارای حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر فراصوت است که دقت و سرعت بالایی دارد و تفاوتی عمده با مدل‌های پیشین سری گلکسی نوت ایجاد می‌کند.
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
یکی از نقات درخشان مدل نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس، حافظه داخلی آن‌ها محسوب می‌شود، در سال گذشته مدل نوت ۹ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت و قیمت پایه ۹۹۹ دلار عرضه شد، اما سری نوت ۱۰ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت با قیمت پایه ۹۴۹ دلار در دسترس قرار خواهد گرفت. در سری نوت ۱۰ حافظه داخلی افزایش پیدا کرده، اما از شکاف حافظه میکرو‌اس‌دی خبری نیست. مدل نوت ۱۰ دارای باتری با ظرفیت ۳۵۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت و مدل نوت ۱۰ پلاس دارای باتری با ظرفیت ۴۳۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت است، اولین پرچمدار سال ۲۰۱۹ سامسونگ، یعنی گلکسی S۱۰ دارای باتری با ظرفیت ۳۴۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت بود این مدل در طول روز به خوبی شارژ نگه‌ می‌داشت و توانست در این بخش، رضایت خریداران را جلب کند. به‌نظر می‌رسد که نوت ۱۰ نیز از نظر عملکرد باتری در سطح بالایی قرار داشته باشد، هرچند عمرکم باتری‌های سری گلکسی نوت همواره موجب نارضایتی خریداران بوده، اما در مدل جدید این مشکل تا حد زیادی رفع شده است. صرفا جهت یادآوری باید عنوان کرد که مدل گلکسی نوت ۹ نیز دارای باتری با ظرفیت ۴ هزار میلی‌آمپر‌ساعت بود و که بیش‌تر از مدل نوت ۱۰ و مقداری کمتر از مدل نوت ۱۰ پلاس است.
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
در قسمت دوربین، یک سنسور مهم و تاثیرگذار به سری نوت ۱۰ اضافه شده است، مدل نوت ۹ دارای یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو برای ثبت هرچه بهتر تصاویر پرتره بود، حال همین دو سنسور به اضافه سنسور ۱۶ مگاپیکسلی فوق عریض در دوربین نوت ۱۰ به‌کار گرفته شده است. حالت‌های DepthVision برای ثبت تصاویر و فوکوس بهتر با سنسور سه‌بعدی و قابلیت Live Focus که در هنگام‌فیلمبرداری ایجاد حالت پرتره را ممکن می‌سازد از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید دوربین سری نوت هستند، همچنین در این چهار مدل، استفاده از واقعیت افزوده و تشخیص حالت پرتره به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
رابط کاربری و قلم S Pen
رابط کاربری سامسونگ طی سال گذشته تغییرات قابل توجهی نداشت و به همان شکل سابق برروی مدل‌های مختلف قابل استفاده بود، از نظر نرم‌افزاری نیز سری نوت ۱۰ شباهت زیادی به مدل‌های نوت ۹ و نوت ۸ خواهد داشت، اما وجه تمایز پرچمداران جدید سامسونگ در ویژگی‌های جدید و بسیار کاربردی ارتباطی آن‌ها است. سرویس DeX سامسونگ حال دارای قابلیت DeX for PC است که اجازه می‌دهد تا چهار مدل سری نوت ۱۰ به راحتی و با یک لمس، به رایانه‌های شخصی ویندوز و مک متصل شوند، با این گزینه می‌توان فایل‌های موجود بر روی گوشی را به صورت درگ به رایانه منتقل کرد، همچنین صفحه گوشی به رایانه متصل شده و کاربران می‌توانند تصویر نمایشگر گوشی را بر روی مانیتور خود داشته و با کیبورد و موس، از تلفن هوشمند خود استفاده کنند. همچنین قابلیت Link to Windows کاربران را قادر می‌سازد تا در محیط ویندوز به اعلان‌ها، پیامک‌ها و حتی تصاویر گالری خود دسترسی داشته باشند. امیدواریم این ویژگی‌ها به زودی برای مدل‌های قدیمی‌تر سامسونگ مانند سری S۱۰ یا مدل‌های نوت ۹ و نوت ۸ عرضه شود.
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
یکی دیگر از بزرگ‌ترین بروزرسانی‌های سری نوت ۱۰، اضافه شدن ژست‌های حرکتی کاربردی به قلم S Pen است، ۵ دستور اصلی به قلم سری نوت اضافه شده که شامل حرکت عمودی، افقی، دایره‌ای و فشردن یک یا دوبار دکمه این قلم است که هر کدام اتفاقاتی متفاوت را در تلفن هوشمند رقم می‌زند، قابلیت کنترل از راه دور با قلم S Pen همچنین امکان برنامه‌ریزی عملکرد‌های مختلف آن نیز از موارد اضافه شده به سری نوت ۱۰ است.
بررسی جامع تفاوت‌های سری گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۹
بیشتر بخوانید:مقایسه میان زوم اپتیکال و دیجیتال در تلفن‌های هوشمند، کدام روش کارآمدتر است؟
جمع‌بندی
واقعیت آن است که سامسونگ به‌خوبی می‌داند چگونه یک محصول جذاب و متفاوت به بازار عرضه کند، به همین جهت مدل‌های سری نوت ۱۰ دارای قابلیت‌های بی‌شمار و کاربردی هستند که بسیاری از آن‌ها جدید بوده و درحال حاضر برروی دیگر مدل‌ها یافت نمی‌شود، اما مدل نوت ۹ نیز هنوز جذابیت‌های خود را دارد، این مدل فراموش نخواهد شد، زیرا قابلیت‌های آن همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظرفیت‌های آن تمام شدنی نیست. در هر صورت سامسونگ باز هم پرچمدار جذابی را به بازار عرضه خواهد کرد که ویژگی‌های جدید اتصال به رایانه، ژست‌های حرکتی قلم S Pen و دوربین فوق‌العاده آن، در حال حاضر منحصربه‌فرد است، بنابراین اگر به این ویژگی‌ها نیاز دارید، می‌توانید مدل جدید سری نوت ۱۰ را خریداری کنید، اما در غیر این صورت، مدل‌های سری گلکسی S۱۰ یا مدل گلکسی نوت ۹ می‌تواند تمام کار‌های مورد نیاز کاربران را به‌بهترین شکل انجام دهند.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 15080
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *