800
۰

نانو ذرات نورانی که مرگ سلولهای سرطانی را چند برابر می‌کند

محققان نانو ذرات کربنی فلورسنتی ساختند که می‌تواند درمان سرطان را ایمن‌تر و مؤثرتر کند.
نانو ذرات نورانی که مرگ سلولهای سرطانی را چند برابر می‌کند
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان نانو ذرات کربنی فلورسنتی ساختند که می‌توانند درمان سرطان را ایمن‌تر و مؤثرتر کنند. در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه شفیلد انجام شده است، نانوذرات کربنی کوچکی تولید شده است که می‌تواند دارو‌های سرطانی را به تومور‌ها منتقل کند.
 
در حال حاضر درمان مبتنی بر نور که فتودینامیک درمانی هم شناخته می‌شود، روشی است که در آن از دارو‌هایی استفاده می‌کنند که فقط وقتی در معرض نور قرار می‌گیرند می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. با این وجود، بسیاری از این دارو‌ها حتی بدون نور هم سمی هستند و باعث عوارض جانبی بسیاری در بیماران و همچنین منجر به نارسایی در درمان می‌شوند.
 
نانوذرات نورانی که مرگ سلولهای سرطانی را چندبرابر می‌کند
 
محققان دانشگاه شفیلد در تلاشند از این نانوذرات کربنی به عنوان راهی برای رساندن دارو به تومور، این دارو‌ها را بهبود بخشند. این نانو ذرات که با مواد طبیعی مانند ساکارز و اسید سیتریک ساخته می‌شوند، دارای سمیت بسیار کمی هستند و این ویژگی آن‌ها را برای این کار بسیار مفید می‌کند.
 
به گفته‌ دکتر فردریک کلایسنس سرپرست این تحقیق، هنگامی که این دارو به سطح یک نانو ذره متصل می‌شود، چهار برابر کمتر از فعال‌شدن با نور سمی بود، در حالی که اثرات ضد سرطان آن را حفظ می‌کند و باعث افزایش اثربخشی دارو درسرطان پوست می‌شود.
نانوذرات نورانی که مرگ سلولهای سرطانی را چندبرابر می‌کند
 
مزیت دیگر نانوذرات کربن فلورسنت این است که می‌درخشند و باعث می‌شود مکان یابی و تجمع آن‌ها در تومور‌ها بسیار ساده باشد. امید می‌رود بر اساس نتایج این تحقیقات دارو‌های ضد سرطان ارزانتری با راندمان بیشتر برای از بین بردن تومور‌ها و عوارض جانبی کمتر در بیماران تولید شود.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 15098
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *