رژیم‎های غذایی و ورزش تأثیرات سودمندی بر سطوح ‏‎ BDNFدارند

21 شهريور 1398 ساعت 10:35

یک دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت:‏ رژیم‎‌های غذایی و ورزش تأثیرات سودمندی بر سطوح ‎ BDNFدارند.


به گزارش شستون؛ وحید ولی‌پوری ده‌نو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که سطوح عوامل تغذیۀ عصبی را افزایش می‌دهد، فعالیت بدنی و ورزش است.
وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده‎اند که فعالیت‎های ورزشی حاد استقامتی و  مقاومتی می‎توانند به افزایش گذرای  BDNF منجر شوند، ادامه داد: عامل نوروتروفیک مشتق از مغز ( BDNF ) یکی از عوامل نوروتروفیکی است که شکل پذیری عصبی از عملکردهای اصلی آن است.
ولی‌پوری ده‌نو اضافه کرد: از آنجا که BDNF در هایپوکمپ، کرتکس و مخچه فعال بوده توانایی بالایی برای بهبود یادگیری و حافظه برخوردار است.
این دکترای فیزیولوژی ورزشی یادآور شد: فعالیت‌های استقامتی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری سبب افزایش معنادار  BDNF پلاسمایی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت بدنی و ورزش، تغذیه نیز می‎ تواند بر سطوح عوامل  تغذیۀ عصبی و فعالیت عصبی- شناختی تاثیرگذار باشد.
ولی‌پوری ده‌نو ‏افزود: رژیم‎های غذایی مشخص تأثیرات سودمندی بر سطوح BDNFدارند. برای مثال رژیم غذایی مدیترانه‎ای با افزایش  BDNF ارتباط دارد.
این مدرس دانشگاه لرستان تصریح کرد: محدودیت کالری نیز می‎ تواند سطوح BDNF و عملکرد مغزی را افزایش دهد.
وی گفت: به علاوه رژیم‎های غذایی با چربی بالا با کاهش سطوح BDNF در  ارتباط‎ هستند. بنابراین هر دوی فعالیت بدنی و تغذیه می‎توانند بر سطوح عوامل تغذیۀ عصبی به ویژه BDNFتأثیرگذار باشند.
انتهای پیام


کد مطلب: 15400

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/15400/رژیم-های-غذایی-ورزش-تأثیرات-سودمندی-سطوح-bdnfدارند

شستون
  https://shastoon.ir