جیب خالی مردم و بازار گران لوازم التحریر/ 70 درصد بازار نوشت افزار دست خارجی هاست!

11 مهر 1398 ساعت 11:14

«حسن‌بهرام‌نیا»، عضو کمیسیون انرژی مجلس در نطق میان دستور گفت: متاسفانه قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته حداقل سه برابر شده است و خانواده‌هایی که سه دانش‌آموز دارند حداقل ۹۰۰ هزار تومان برای خرید لوازم‌التحریر هزینه کردند.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با ورود به نیمه دوم سال 1398 شاهد بروز گرانی های فصلی هستیم. درواقع کشور هنوز با وجود تورم سرسام آور هنوز شاهد گران شدن برخی از کالاها در فصل های سال است. در فصل تابستان که فصل جابه جایی مستاجران است همین امر را مشاهده کردیم که با روند صعودی قیمت اجاره بها همراه بود. پیش از ورود به ماه مبارک رمضان هم برخی از کالاهای مصرفی در این ماه مانند خرما با سیر صعودی قیمت همراه بود.
حالا در ماه مهر که سال تحصیلی جدید آغاز می شود و سال به نیمه دوم می رسد بازهم شاهد برخی گرانی ها هستیم. موضوع اینجاست که دولتمردان در این زمان که بایستی با تنظیم بازار و همچنین تامین نیاز بازار از گرانی ها جلوگیری کنند چه اقداماتی انجام می دهند که با این شدت تورم خصوصا در خصوص کالاهای پر مصرف در این ماه ها مواجه می شویم. 

به عنوان مثال نوشت افزار و لوازم التحریر از جمله همین موارد است که حالا مطرح می شود که از 60 الی 200 درصد در مورد نوشت افزارهای مختلف شاهد افزایش قیمت بودیم. این درحالی است که مردم برای فرستادن فرزندانشان به مدارس با مشکلات زیادی خصوصا موارد مالی روبرو هستند.
 
«حسن‌بهرام‌نیا»، عضو کمیسیون انرژی مجلس در نطق میان دستور گفت: متاسفانه قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته حداقل سه برابر شده است و خانواده‌هایی که سه دانش‌آموز دارند حداقل ۹۰۰ هزار تومان برای خرید لوازم‌التحریر هزینه کردند.
 
در این رابطه، «موسی فرزانیان» رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد نوشت‌افزار مورد نیاز داخلی از طریق واردات تأمین می‌شود.
 
در حال حاضر نیمی از واردات نوشت افزار از چین و بقیه هم از کشورهای اندونزی، تایلند و ویتنام انجام می‌شود.
 
جالب اینجاست که آمار و ارقام مطرح می کند ‏از بازار حدود 7 هزار میلیارد تومانی نوشت افزار در ایران مثل ( دفتر مشق، کیف، جامدادی، خط‌کش، مدادرنگی و...) حدود 70 درصد آن خارجی است و فقط 30 درصد بازار دست تولیدکنندگان ایران است!
 
این درحالی است که بسیاری مطرح می کنند که استفاده از همین ظرفیت می تواند برای کشورمان در حوزه تولیدی اشتغالزایی خوبی باشد. متاسفانه وقتی به بازار لوازم التحریر ورود می کنیم انواع و اقسام تولیدات خارجی مشاهده می شود. فروشندگان هم برای اینکه بازار خود بیشتر رونق بدهند از خارجی بودن کالاهای خود به عنوان تضمین آن استفاده می کنند.
 
گران شدن این کالا تا این میزان هم سبب شده است که مردم برای اینکه کالای با کیفیت تر خریداری کنند و دوباره پول بیشتری ندهند، به حرف فروشندگان برای خرید کالای خارجی اطمینان می کنند. این درحالی است که کالاهای داخلی هم کیفیت های بالایی دارند و تنه به تنه کالاهای خارجی می زنند. 
 
از سوی دیگر حتی کالاهای خارجی که در بازار وجود دارند کالاهایی نیستند که تازه تولید شده باشند بلکه در برخی از لوازم التحریری فروش ها کهنه گی خاصی در این لوازم التحریرها مشاهده می شود که نشان می دهند سال ها قبل این لوازم وارد شده اند. اما اینکه چطور این لوازم التحریر با این حجم زیاد وارد شده اندو  هنوز کمتر تولید ملی را می شکنند، جای سئوال دارد. 
 
هر چند بازار لوازم التحریر در سال جاری به گفته برخی از فروشندگان بازار پر سودی نبوده است. چراکه مردم قدرت خریدشان کمتر شده و سعی می کنند کمتر خریداری کنند و از سوی دیگر با بالارفتن قیمت ها قطعا میزان تقاضا نیز پایین می آید. بنابراین بالارفتن قیمت ها باعث ایجاد نوعی رکود نسبی در بازار لوازم التحریر شده است. اما بازهم شاهد گران شدن این کالای مصرفی در نیمه دوم سال هستیم.
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 15742

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/15742/جیب-خالی-مردم-بازار-گران-لوازم-التحریر-70-درصد-نوشت-افزار-دست-خارجی-هاست

شستون
  https://shastoon.ir