800
۰

ارتباط ۹۰ درصد بیماری‌های لثه با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

رییس نوزدهمین کنگره انجمن علمی پریودنتولوژی ایران گفت: حدود ۹۰ درصد بیماری‌های لثه با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ارتباط نزدیک دارد.
ارتباط ۹۰ درصد بیماری‌های لثه با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر حسن سمیاری با بیان اینکه از هر ۱۰ دندانی که کشیده می‌شود ۹ دندان به دلیل بیماری‌های لثه یا در اصطلاح پریودونتال ازدست می‌رود افزود: حدود ۹۰ درصد بیماری‌های لثه به  رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مربوط است.
 
رییس نوزدهمین کنگره انجمن علمی پریودنتولوژی ایران تاکید کرد: آموزش‌های مرتبط با پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان باید بطور عمومی گسترش یابد و بیمه‌ها می‌توانند با تقبل هزینه اقلامی مثل نخ دندان، مسواک و خمیر دندان کمک شایانی به کاهش مشکلات مردم در خصوص این بیماری‌ها بنمایند.
 
استاد دانشکده دندانپزشکی شاهد گفت: افزایش سطح بهداشت دهان و دندان با کمترین مبالغ در مقایسه با هزینه‌های هنگفت دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت قابل اجرا و پایه‌گذاری است.
 
وی با تاکید بر اینکه جرم‌گیری دندان یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین شیوه‌ها در پیشگیری از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها محسوب می‌شود، افزود: افزایش تخصیص بودجه و خدمات بیمه‌ای و دولتی برای اقدامات پیشگیرانه و معاینات اولیه دهان و دندان می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات و هزینه‌ها جلوگیری کند.
 
این جراح لثه و ایمپلنت به ترس برخی افراد از جرم‌گیری اشاره کرد و گفت: در گذشته جرم گیری دندان‌ها با قلم‌های تیز و روش‌های تهاجمی انجام  می‌گرفت که این نوع جرمگیری موجب آسیب به سطح مینا و ریشه دندان و حساس شدن آن می‌شد، ولی سال‌هاست که این تکنیک متحول شده بگونه‌ای که با استفاده از ابزارهای پیشرفته (موسوم به کویترون) و امواج لرزشی اولترا سوند اکنون جرم گیری در مطب‌های دندانپزشکی به سادگی انجام می‌شود.
 
بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری نوزدهمین کنگره انجمن علمی پریودنتولوژی، سمیاری گفت: به طور معمول در افراد دچار مشکلات  لثه، دندانپزشکان هر ۳تا۶ ماه یکبار نسبت به معاینه و در صورت صلاحدید به جرم‌گیری دندان اقدام می‌کنند، ولی افراد با بهداشت فردی مناسب در اغلب موارد نیازی به جرم‌گیری نخواهند داشت.
 
مدرس دانشکده دندانپزشکی شاهد افزود: اگر از مسواک و نخ دندان بطور اصولی استفاده شود نیازی به جرم گیری نخواهد بود، ولی گاهی اوقات حتی در اطفال نیز جرم‌گیری بعد از معاینه توصیه می‌شود.
 
سمیاری با تاکید بر اینکه اولین علامت بیماری لثه، خونریزی است گفت: به محض اینکه لثه ملتهب تحریک شود، خونریزی رخ می‌دهد و این علامت گاهی موجب می‌شود تا فرد بیمار به دلیل باورهای ناصحیح و یا ترس از افزایش خونریزی از ادامه مسواک زدن و بهداشت دندان‌ها امتناع کرده که متاسفانه موجب تشدید عارضه می‌شود.
 
وی گفت: خونریزی لثه حین مسواک زدن مهم‌ترین علامت التهاب و بیماری لثه است که اگر با بهداشت و جرم‌گیری کنترل شود در مراحل اولیه برطرف خواهد شد.
 
رییس نوزدهمین کنگره انجمن پریودونتولوژی ایران گفت: افراد در صورت مشاهده خونریزی لثه باید محل مورد نظر را که مملو از پلاک‌های میکروبی و غیرقابل دید است مورد توجه بیشتری از نظر مسواک، نخ دندان، دهانشویه قرار دهند تا ظرف مدت تقریبی دو هفته التهاب و خونریزی برطرف شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن پریودونتولوژی ایران در ادامه گفت: بهترین راه جایگزینی دندان‌های از دست رفته کاشت ایمپلنت است چون استفاده از روش‌های قدیمی مانند دست دندان و پروتزهای ثابت و متحرک موجب تجمع پلاک‌های میکروبی در حفره دهان می‌شود و حتی روش‌هایی مانند "بریج" به دلیل تراش دندان‌های سالم مجاور نیز نسبت به ایمپلنت از جایگاه ضعیف‌تری برخوردار  است.
 
وی با بیان اینکه از سال ۱۹۵۰ که دکتر برنمارک ارتوپد سوئدی کاشت ایمپلنت را مطرح کرد، این تکنیک و ابزارهای آن پیوسته در حال گسترش و تحول کیفی و کمی شده است، تصریح کرد: امروزه انواع ایمپلنت و شیوه‌های انجام آن به گونه‌ای پیشرفت کرده که نتایج ماندگار و بهتری دارد، ولی باید دانست که ایمپلنت‌های دندان هم نیازمند رعایت بهداشت خاص هستند تا از بروز مشکلات و بیماری‌های لثه و شکست درمان جلوگیری شود.
 
سمیاری افزود: تحلیل استخوان فک نیز گاهی موجب می‌شود تنها راهکار کمک به افراد فاقد دندان، صرفا بهره‌گیری از ایمپلنت باشد.
 
وی با اشاره به اینکه ترس از جرمگیری و مسواک نزدن محل خونریزی لثه از باورهای غلط ناشی از ناآگاهی و بی‌اطلاعی است، افزود: بیماری‌های لثه گاهی علامتی ندارد تا افراد عادی قادر به تشخیص آن باشند، پس توصیه می‌شود هر شش ماه یکبار نسبت به معاینات دوره‌ای نزد دندانپزشک رفته تا با یک درمان ساده یا آموزش صحیح نخ دندان و مسواک اقدام لازم انجام شود.
 
رییس نوزدهمین کنگره انجمن پریودونتولوژی ایران یادآور شد: کنگره امسال که ۱۶ تا ۱۹ مهرماه ۹۸ در سالن همایش هتل المپیک برگزار می‌شود با حضور بالغ بر دوهزار نفر شرکت کننده، معرفی بیش از ۴۰ سخنران علمی، ۷۰ پوستر، بیست کارگاه آموزشی همراه با جراحی زنده و متنوع در کنار المپیاد علمی و تورنمنت دانشجویی و ...در این کنگره خواهد بود.
 
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 15800
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *