800
۰

اجاره نشین ها بخوانند/ مستاجر چه حق و حقوقی دارد؟

موجر و مستاجر هرکدام دارای حق و حقوق قانونی مخصوص به خود هستند و این حقوق در قانون آمده است.
اجاره نشین ها بخوانند/ مستاجر چه حق و حقوقی دارد؟
به گزارش شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، قرارداد اجاره یکی از متداول ترین قراردادهایی است که میان افراد منعقد می‌شود، اما در این قرارداد هر یک از طرفین داری حق و حقوق مخصوص به خود هستند.
قراد داد اجاره از دو طرف موجر و مستاجر تشکیل می‌شود وهر کدام از آن‌ها باید بر اساس قوامین تکالیف خود را انجام دهند.
موجر باید بر اساس اعلام کتبی قرار داد را تنظیم کرده و پس از انعقاد قرارداد ملک را در زمان مشخص و مقرر به مستاجر تحویل دهد.

بر اساس عرف و قانون کلیه تعمیرات اساسی خانه از جمله سیستم موتورخانه، آسانسور، ایزوگام وغیره بر عهده موجر است اما تعمیرات غیر اساسی خانه مانند تعویض قفل در یا پرداخت بهای آب، گاز، برق و به طور کلی شارژ ساختمان بر عهده مستاجر است.
مستاجر در چه صورت می‌تواند از موجر شکایت کند؟
موجر وظیفه دارد بر اساس قانون از مستاجر اجاره بها را دریافت کند و در قرار داد اجاره،  مستاجر باید قبل از تخلیه خانه یک اعلام کتبی چهارده روزه به موجر بدهد  و  حداقل یک ماه قبل به مستاجر مهلت تخلیه بدهد.
مستاجر وظیفه دارد کرایه خود را در زمان مشخص به موجر پرداخت کند و او در خانه‌ای مسکونی دارای حق و حقوق مخصوص به خود است اگر در هنگام تنظیم اجاره نامه انباری یا پارکینگ در قرار ذکر شده باشند موجر باید آن‌ها را در اختیار مستاجر قرار دهد در غیر اینصورت مستاجر می‌تواند از موجر شکایت کند.
قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ به تصویب رسید و بر اساس آن  اگر مستاجر خانه را در پایان مهلت قرار داد تخلیه نکند موجر می‌تواند از دادگاه بخواهد که خانه را تخیله کند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 15812
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *