تغییرات نرخ برق مصرفی واحد‌های تجاری و مسکونی/ پیک مصرف برق نسبت به مدت مشابه یک درصد رشد داشته است

2 آبان 1398 ساعت 9:29

طبق اطلاعات به دست آمده از سوی وزارت نیرو مصرف برق ۲۰ درصد از مشترکان مناطق عادی حدود ۴۲ درصد از کل مصرف برق بخش خانگی است.


به گزارش  شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طبق آمار بدست آمده حداکثر بهای انرژی برق بدون احتساب اضافه پرداختی برای مصارف خانگی به ازای هر کیلووات ساعت به‌طور متوسط در مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر ۲۲۷۱ ریال و در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱۹۲۱ ریال است.
ارقام ذکر شده تعرفه تمامی مشترکان خانگی است که از تاریخ یک خرداد امسال ضمانت اجرایی شدن به خود دید؛ اما این تعرفه‌ها یکنواخت و ثابت نخواهند بود.
چالش تامین برق، همه بخش­‌های کشور  به خصوص بخش ­های تولیدی را تحت تاثیر قرار داد. قطعا یکی از راهکار‌های مهم برای مقابله با این چالش، مدیریت مصرف از طریق کنترل مصرف مشترکان پرمصرف است که این کار جز با افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف امکان پذیر نیست. اما سوال مهم این است که آیا همه مشترکان خانگی پرمصرف هستند یا تنها بخشی از جامعه پرمصرف بوده و با مصارف بی‌­رویه چالش ساز می ­شوند؟
طبق اطلاعات به دست آمده از سوی وزارت نیرو  مصرف برق ۲۰ درصد از مشترکان مناطق عادی حدود ۴۲ درصد از کل مصرف برق بخش خانگی است. این در حالی است که توزیع ناهمگن مصرف برق در استان­‌های جنوبی کشور وضعیت وخیم­ تری دارد به طوری که ۲۰ درصد از مشترکان این استان­‌ها بیش از ۵۰ درصد از برق بخش خانگی را مصرف می ­کنند.
این داده‌ها نشان می‌دهد که اگر مصرف برق مشترکا پرمصرف در فصل تابستان نیز مانند سایر مردم بود، آنگاه بیش از ۷۰۰۰ مگاوات از توان مصرفی کل کشور کاسته شده و نه تنها خاموشی برق در کشور اتفاق نمی‌افتاد بلکه صادرات برق به کشور‌های همسایه نیز قطع نمی­ شد. مصرف برق پرمصرف ها در حالی است که آن‌ها نه تنها بهای برق خود رابه طور کامل پرداخت نمی کنند بلکه متوسط یارانه ۲۰ درصد از آن ها نسبت به  متوسط ۸۰درصد مشترکان دیگر بیش از ۲.۵ برابر و یارانه یک درصد مشترکان بسیار پرمصرف نسبت به مشترک با مصرف حداقلی، بیش از ۶۰ برابر است.
تغییر ۴ مرتبه ای تعرفه برق مصارف خانگی
در این باره حامد عسگری کارشناس صنعت برق در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه با توجه به قید «حفظ ساختار تعرفه» از سمت هیات دولت، طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷، چهار مرتبه تعرفه­‌های برق به میزان ۲۴، ۱۰، ۱۰و ۷.۵ درصد در بخش خانگی افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: در هر چهار مرتبه تفاوتی بین مشترکان کم ­مصرف و پرمصرف دیده نشد. این شیوه افزایش قیمت در حالی صورت می ­گیرد که نه می ­تواند به صورت قابل توجه بر درآمد‌های وزرات نیرو بیفزاید و نه منجر به کاهش مصرف برق می ­شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: افزایش قیمت برق طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی با تمرکز بر  پرمصرف ها صورت گرفت به طوری که متوسط افزایش قیمت تعرفه کم ­مصرف  ها در حدود ۵.۳ درصد، اما تعرفه پله­‌های آخر تا ۳۵ درصد هم افزایش یافت.  این شیوه افزایش قیمت سبب شد تا مصرف بخش خانگی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۴میلادی نسبت به سال ۲۰۱۰، ۱۵ درصد کاهش یابد. درصد افزایش تعرفه برق آفریقای جنوبی طی سال‌های اشاره شده در شکل زیر مشاهده می­ شود.
او تصریح کرد: افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف مورد توافق مجلس و به خصوص کمیسیون انرژی است، به نحوی که حسین امیری خامکانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که عادلانه نیست یک خانواده در شمال تهران برای سونا، جکوزی و استخر آب گرم یا خیلی از وسایل دیگر، برق یارانه­‌ای مصرف کند و وزارت نیرو برای تعادل بخشی به شبکه توزیع، برق یک خانواده را در کویر که به یخچال و کولر نیاز دارد، قطع کند.
نرخ مصارف خانگی برق در سال ۹۸
در این باره هدایت الله خادمی عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نحوه محاسبه برق‌های فروشگاه‌های تجاری و صنعتی گفت: به طور کلی هزینه محاسبه برق فروشگاه‌های بزرگ و لوستر فروشی‌ها با برق خانگی‌ بسیار تفاوت دارد.
او ادامه داد: براساس جزئیات جداول پنج‌گانه تعرفه مشترکان خانگی، حداکثر بهای برق مصارف خانگی از خرداد امسال به ازای هر کیلووات ساعت به‌طور متوسط در مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر ۲۲۷ تومان و در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱۹۲ تومان خواهد بود.

وی تأکید کرد: نیاز داریم در کشور به صورت جدی نوسازی و بهسازی شبکه‌های انتقال برق را دنبال کنیم و از این طریق به دنبال حل مشکل برق کشور به میزان قابل توجهی باشیم.
خادمی گفت: به طور کلی یکی از ایرادات بزرگ موجود در رابطه با مدیریت منابع برق کشورمان، این است که در شرایط کنونی شبکه انتقال استاندارد و به روزی در کشور وجود ندارد و شبکه‌های انتقال ایران بسیار قدیمی و فرسوده است. به جرأت می‌توان گفت که با وجود شبکه‌های انتقال برق فرسوده و قدیمی کنونی چیزی حدود ۱۵ درصد از میزان تولید انرژی برق به صورت روزانه در اثر فرسودگی‌ها هدر می‌رود.
در این باره مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نحوه محاسبه مصرف برق واحد‌های تجاری و ... گفت: افزایش تعرفه برق در امسال، مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی وهیات وزیران انجام شد و این افزایش برای مشترکانی که زیرالگوی تعیین شده مصرف کنند معادل ۷ درصد و برای مشترکان پرمصرف ۱۶ درصد بیشتر از این میزان یعنی ۲۳ درصد است.
او ادامه داد: به طور کلی میزان قیمت برق واحد‌های تجاری نسبت به مصرف خانگی با توجه به عوارض مالیات چیزی بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان بیشتر است.
سخنگوی صنعت برق کشور در ادامه با اشاره به اخذ تعرفه ۱۰ درصدی برق مصرفی واحد‌های تجاری به شبکه توسعه روستایی تصریح کرد: در واقع ۱۰ درصد از دریافت عوارض از این واحد‌های تجاری  به توسعه برق و شبکه‌های روستایی اختصاص پیدا می‌کند.
اگر چه هدر رفت برق را نمی‌توان به صفر رساند، اما هدر رفت در شبکه توزیع کشور در سال گذشته ار ۱۴ درصد به ۱۰.۶ رسیده است که باید به زیر ۱۰ درصد برسد تا به استاندارد جهانی نزدیکتر شود.
امسال پیک مصرف برق ۵۶ هزار و ۸۵۰ مگاوات و نسبت به سال‌های گذشته یک درصد رشد داشت؛ این در حالیست که در سال‌های گذشته رشد پیک مصرف برق سالیانه حدود ۵ درصد بود، امسال شاهد کاهش ۴ درصدی رشد پیک برق بودیم.
در آخر در میان حامل‌های انرژی، برق به دلیل داشتن مزایای زیاد که از جمله آن آلوده نکردن محیط زیست و قابلیت‌های بالای تبدیل به سایر صورت‌های انرژی است. این انرژی را به عنوان شاخص مهمی برای مقایسه کیفیت زیست ملت‌ها و صنعت اصلی در بسیاری از کشور‌ها تبدیل کرده و گرایش روزافزون جوامع به استفاده از لوازم الکتریکی در مسیر تحقق رفاه خانوار موجب افزایش اهمیت این انرژی شده است.
از این رو، تلاش های بسیاری به منظور کاهش مصرف یا وابستگی به این انرژی در جوامع مختلف صورت گرفته، ولی بر میزان تقاضا و مصرف آن، روز به روز افزوده می‌شود.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 15861

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/15861/تغییرات-نرخ-برق-مصرفی-واحد-های-تجاری-مسکونی-پیک-مصرف-نسبت-مدت-مشابه-یک-درصد-رشد-داشته

شستون
  https://shastoon.ir