در گفت‌وگویی عنوان شد؛

تولید سرکه گلبرگ زعفران برای اولین بار در ایران

23 دی 1398 ساعت 12:45

اکبر کارگر گفت: برای اولین بار در ایران سرکه ای از دور ریز گلبرگ زعفران تولید کردیم که دارای خواص ضد باکتری، ضد سرطان، ضد افسردگی، کنترل کننده فشار خون، ضد دیابت و ... بوده و حتی مشابه خارجی هم ندارد.


به گزارش شستون؛ اکبر کارگر در گفتگو با صبح توس؛ از اجرایی کردن ایده تولید سرکه گلبرگ زعفران در شهرستان درگز برای اولین بار در ایران خبر داد و اظهار کرد: این محصول که به‌تازگی عملیات آزمایشگاهی و پژوهشی آن به اتمام رسیده، حتی نمونه خارجی هم ندارد.
وی توضیح داد: ایران با تولید 90 درصد از زعفران دنیا، رتبه اول این موضوع را به خود اختصاص داده؛ به‌نحوی‌که در سال جاری 400 تن نگین زعفران در کشور ما تولید شد؛ این مقدار زعفران از 40 هزار تن گلبرگ به دست می‌آید که خواص درمانی بالایی دارند اما متأسفانه تنها 20 الی 30 درصد آن فراوری شده و در صنایعی چون دم‌نوش، اسانس، لوازم آرایشی، مربا و عرقیات به کار گرفته می‌شود.
تولیدکننده سرکه گلبرگ زعفران تشریح کرد: موضوع دورریز بسیار زیاد گلبرگ زعفران سبب شد تا به همراه یکی دیگر از کارشناسان ارشد صنایع غذایی به نام مهندس میثم قوچانی به فکر تولید سرکه از این ماده که حاوی ترکیباتی همچون آنتوسیانین ها، فلاونوئیدها، گلیکوزیدها و دارای خواص ضد باکتری، ضد سرطان، ضدافسردگی، کنترل‌کننده فشار خون، ضد دیابت و .... است بیفتیم.
کارگر گفت: پس از مدتی تحقیق و بررسی، با همکاری خوب مردم درگز، اقدام به جمع‌آوری گلبرگ‌های زعفران از سطح شهرستان کردیم و آزمایش‌ها اولیه برای تهیه سرکه‌ای خالص که علاوه بر حفظ رنگ و طعم، خواص درمانی هم داشته باشد آغاز شد.
کارشناس ارشد کشاورزی افزود: نتیجه 6 ماه آزمایش و تحقیق و استفاده از روش‌ها و استارترهای مختلف برای تست 64 نمونه، منجر به تولید محصول باکیفیت سرکه گلبرگ زعفران شد؛ این محصول که تاکنون نمونه داخلی و خارجی نداشته هم‌اکنون در مرحله ثبت ایده قرار دارد.
تولیدکننده سرکه زعفران تأکید کرد: تمامی پارامترهای اولیه برای تست رنگ، طعم، کیفیت و اسیدیته محصول سنجیده شده اما برای تجاری‌سازی نیازمند است که در آزمایشگاه‌های معتبر کشور دوباره مورد ارزیابی قرار گرفته و نشان سیب سلامت را از سازمان غذا و دارو دریافت کند.
کارگر تصریح کرد: برای سرکه گلبرگ زعفران علی‌رغم اینکه هنوز آزمایش‌ها آن کامل نشده، از چندین شرکت معتبر صنایع غذایی پیشنهاد همکاری و تجاری‌سازی دریافت کرده‌ایم که فعلاً برنامه‌ای برای پاسخگویی به این شرکت‌ها نداریم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کمترین فایده و برکت تجاری‌سازی سرکه زعفران این است که از دورریز تمامی 40 هزار تن گلبرگ زعفران جلوگیری شده و محصولی به دست می‌آید که در عین داشتن قیمت مناسب، خواص درمانی بسیار زیادی دارد.
این تولیدکننده درگزی در پایان از سازمان‌های ذی‌ربطی که وظیفه بررسی، کنترل و ارائه تأییدیه‌های محصولات خوراکی را بر عهده دارند خواست مشارکت و همکاری لازم برای دریافت نشان سیب سلامت را با گروه تحقیقاتی او داشته باشند تا بتوانند گام مهمی در رونق تولید و جلوگیری از اسراف این نعمت خدادادی را داشته باشند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 16892

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/16892/تولید-سرکه-گلبرگ-زعفران-اولین-بار-ایران

شستون
  https://shastoon.ir