800
۰

چانه‌زنی هایی که حقوق کارگران را بالا و پایین می‌کند/ فاصله معنادار تورم دی‌ماه با تورم سبد معیشت مردم

در چند سال گذشته هفته آخر اسفندماه به ویژه روزهای پایانی اسفندماه زمان اعلام میزان افزایش دستمزد کارگران بوده و به همین جهت اگر تورم بهمن ماه در نظر گرفته شود، وقت کافی برای محاسبات و چانه زنی وجود دارد.
چانه‌زنی هایی که حقوق کارگران را بالا و پایین می‌کند/ فاصله معنادار تورم دی‌ماه با تورم سبد معیشت مردم
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با چانه زنی و چکش کاری بودجه 99 در مجلس، نمایندگان کارگری هم در حال چانه زنی برای دستمزد کارگران برای سال 99 هستند؛ چانه‌زنی هایی که از حالا آغاز می شود تنها یک یا دو روز مانده به پایان سال به نتیجه می رسد و این یک رسم قدیمی برای قرار دادن کارگران در عمل انجام شده است.
طبق ماده 41 قانون کار نمایندگان تشکلهای کارگری، کارفرمایی و دولت در ماههای پایانی هر سال در شورای عالی کار گرد هم می آیند و در خصوص اصلی‌ترین دغدغه کارگران که حقوق و دستمزد سالیانه است به بحث و بررسی می پردازند و در نهایت رقم دستمزد کارگران برای سال بعد را به گونه‌ای که منافع کارگران و کارفرمایان را در پی داشته باشد.
شدت تورم در سال های اخیر به شکلی بوده است که قدرت خرید مردم تا حد زیادی پایین آمده و در این میان کارگران با توجه به اینکه دستمزد آنها از ابتدا تا انتهای سال ثابت بوده اما قیمت ها و خدمات به مرور افزایش پیدا کرده اند، معیشت شان به خطر افتاده است.
در همین راستا چمنی رئیس کانون‌عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور اظهار داشت: در سال 98 حدود 50 تا 60 درصد قدرت خرید خود را از دست داده‌ایم، در چند دوره متفاوتی که بحث دستمزد انجام شده است، در بعضی سال‌ها قدرت خرید کارگران افت چشمگیر داشته است، همین باعث شده است که [مشکل] دستمزد کارگران از قبل ادامه‌دار شود.
اما این روزها از پارامتر تورم برای تعیین دستمزد کارگران سخن می گویند؛ و ملاک تورم را معیاری برای سنجش سبد معیشت کارگران در نظر می گیرند.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نرخ اعلامی تورم برای تعیین سبد معیشت صحیح نیست چرا که تورم میانگین افزایش قیمت کالاهایی است که سهم ناچیزی در سبد معیشتی کارگران دارند.
از طرف دیگر نرخ تورم اعلامی مرکز آمار کشور تنها یکی از مولفه های میزان افزایش دستمزد کارگران است که تاکنون بیشتر مورد توجه قرار گرفته اما مولفه موثر دیگر سبد معیشتی خانوارهای کارگری است. اگرچه تورم نسبتا ثابت مانده ولی همچنان معیشت کارگران با مشکلات زیادی مواجه شده است.
در همین راستا فرامرز توفیقی،رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار درباره نرخ تورم محاسبه شده در حقوق و دستمزدها اظهار داشت: اگر بخواهیم صبر کنیم تا تورم بهمن ماه اعلام شود، حدوداً ۱۰ اسفند ماه می شود و زمان را از دست می دهیم. به همین دلیل با اتکا به تورم اعلامی در دی ماه تلاش داریم عدد و رقم سبد معیشت را به دست آوریم.

وی همچنین گفته است که کمیته مزد در اولین دوشنبه نزدیک به ۱۰ بهمن ماه برای به دست آوردن سبد معیشت تشکیل می شود و بر همین اساس تورم اعلامی از سوی مرکز آمار برای دی ماه ملاک قرار می گیرد و با در نظرگرفتن اقلام مصرفی در سبد معیشت، عدد و رقم به دست خواهد آمد.
نکته مغفول در این روش جدید زمان محاسبه تورم است؛ معمولا تورم اصلی در اواخر بهمن و اسفندماه ایجاد می شود در همین راستا محاسبه تورم تا دی ماه برای افزایش حقوق کارگران محاسبه دقیقی نیست چرا که تورم ایجاد شده در دوماه پایانی سال معمولا باعث بالا رفتن چند درصدی میانگین تورم سالانه می شود.
اگرچه مشکل زمان یکی از مشکلاتی است که برای محاسبه زودهنگام تورم اعلام می شود اما بر اساس تجربه همیشه میزان افزایش حقوق ها در آخرین روزهای اسفند مشخص می‌شود و بر همین اساس می توان آخر بهمن ماه را نیز زمانی برای تعیین تورم و میزان افزایش دستمزد کارگران در نظر گرفت.
به عبارت دیگر در چند سال گذشته هفته آخر اسفندماه به ویژه روزهای پایانی اسفندماه زمان اعلام میزان افزایش دستمزد کارگران بوده و به همین جهت اگر تورم بهمن ماه در نظر گرفته شود، وقت کافی برای محاسبات و چانه زنی وجود دارد.
 
انتهای پیام/ط
يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 17019
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *