800
۰

ثبت نام اولیه‌ای که 3 ماه طول کشید/ آیا عمر مسکن ملی به دولت دوازدهم کفاف می‌دهد؟

از زمان ثبت نام برای مسکن ملی تا کنون 3 ماه گذشته است که هنوز تعداد مشخص نیست چه کسانی واجد دریافت مسکن ملی هستند با این حساب مشخص نیست که بهره برداری از مسکن ملی تا دو سال آتی صورت گرفت یا خیر.
ثبت نام اولیه‌ای که 3 ماه طول کشید/ آیا عمر مسکن ملی به دولت دوازدهم کفاف می‌دهد؟
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از چندین سال توقف ساخت و ساز مسکن در کشور و عدم ورود جدی دولت به این بخش در نهایت از 18 آبان‌ماه طرح مسکن ملی یا طرح «اقدام ملی تامین مسکن» از سوی دولت کلید خورد که قرار شد 400 هزار واحد مسکونی بر اساس شرایط و در چندین مرحله به واجدین شرایط تحویل داده شود.
یکی از نکات مورد توجه در ساخت این تعداد واحد مسکونی، زمان دو ساله است که طی 24 ماه آینده قرار است 400 هزار واحد ساخته و تحویل متقاضیان داده شود.
با توجه به روندی که از آبان ماه سال جاری آغاز شده، به نتیجه رسیدن این طرح در دو سال آینده بعید به نظر می رسد و احتمالاً بخش عظیمی از کار به دولت بعدی واگزار شود.
مسکنی که ثبت نام آن 3 ماه به طول انجامید
از زمان ثبت نام تا کنون 3 ماه گذشته است که هنوز تعداد مشخص نیست چه کسانی واجد دریافت مسکن ملی هستند و به گفته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه در حال حاضر تنها پالایش ثبت‌نام کنندگان طرح ملی مسکن به اتمام رسیده است.
به گفته محمودزاده، با اتمام پالایش متقاضیان مسکن ملی در همه استان‌های کشور، فهرست اسامی متقاضیان واجد شرایط به ارادت کل راه و شهرسازی استانی، شرکت عمران شهرهای جدید ایران و بنیاد مسکن اعلام می شود اما پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره این پایش می گوید که در حال حاضر مرحله نخست پالایش متقاضیان با بررسی اطلاعات مربوط به سوابق مالکیت شخصی، استفاده از یارانه و کمک‌های دولتی در حوزه زمین و مسکن و استفاده از تسهیلات بانکی خرید و یا ساخت مسکن به پایان رسیده است.
اصلانی همچنین با تأکید بر اینکه پذیرش این مرحله از ثبت نام به عنوان پذیرش قطعی و نهایی محسوب نمی‌شود، می گوید: «متقاضیانی که پیامک را در روزهای آتی دریافت می‌کنند باید با تشکیل پرونده، فرآیند ثبت نام خود را تکمیل کنند.»
ثبت نام و پایش اولیه در این طرح تقریباً سه ماه به طول انجامیده است و با توجه به شواهد و همچنین شرایط دولت به نظر می رسد مراحل بعدی طرح بیشتر از این نیز زمان ببرد.
در همین راستا احمد فرشچیان رئیس هیات مدیره گروه سرمایه گذاری مسکن نسبت به واگذاری این تعداد واحد مسکونی به متقاضیان خوشبین نبوده و می گوید: « بعید است که همه 400 هزار واحد ظرف دو سال آماده و به متقاضیان تحویل داده شود.
وی با بیان اینکه در خوشبینانه ترین حالت تنها درصد کمی از این طرح محقق می شود بیان کرد: «با توجه به ضوابط و مقرراتی که بر زیرمجموعه‌های وزارت راه بوده و همچنین نحوه تخصیص زمین برای ساخت این مسکن هنوز قطعی و مشخص نشده است، اتمام این پروژه با این حجم در مدت دو سال تقریباً نشدنی است.»
آیا دولت سیزدهم مسکن ملی را تکمیل می‌کند؟
توجه به سابقه 6 ساله دولت یازدهم و دوازدهم در مسکن و رکود و تورم بی سابقه که بر این بازار حاکم شد تعداد زیادی از کارشناسان معتقد بودند که طرح ملی مسکن تنها در حد یک گام اولیه خواهد بود و اتمام این پروژه و هزینه هایی که قرار است از سمت دولت برای این پروژه صورت بگیرد بر عهده دولت بعدی خواهد بود.
با توجه به اینکه دولت یازدهم و دوازدهم، پروژه مسکن مهر را که در سال های قبل از 92 توانسته بود عده زیادی را صاحب خانه کند، به اتمام نرساند و حتی یکی از افتخارات خود را عدم افتتاح حتی یک واحد مسکن مهر می دانست و زیر بار تکمیل پروژه مسکنی که دولت قبل کلید زده بود نرفت، باید دید دولت های بعدی در شرایطی که مصوبه قانونی محکمی از سوی مجلس برای موظف کردن دولت ها در اتمام این پروژه وجود ندارد زیر بار تکمیل مسکن ملی خواهند رفت یا خیر؟
انتهای پیام/ط
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 17040
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *