800
۰

خیز غول‌های اینترنتی برای مبارزه با ویروس کرونا

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد برای مبارزه با ویروس کرونا با غول‌های اینترنتی جهان در حال همکاری است.
خیز غول‌های اینترنتی برای مبارزه با ویروس کرونا
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا برای اولین بار در ۵ ژانویه توسط مقامات کشور چین گزارش شد. این ویروس تاکنون بیش از ۴۰ نفر را در سراسر دنیا آلوده کرده و از این تعداد دست‌کم جان ۹۱۰ نفر را گرفته است.
در خارج از مرز‌های چین اولین مرگ در فیلیپین و دومین مرگ در هنگ‌کنگ گزارش شده که قربانی این ویروس در فیلیپین مردی ۴۴ ساله و ساکن شهر ووهان چین بوده است. در هنگ کنگ هم یکی از ساکنان ۳۹ ساله این شهر که پیش از این سفری به ووهان داشته، درگذشته است. در خارج از چین دست‌کم ۱۷۱ نفر در ۲۴ کشور و منطقه مختلف به این ویروس آلوده شده‌اند.
یک ماه پس از آغاز همه‌گیری این بیماری، با تلاش دانشمندان در سراسر جهان اطلاعات قابل توجهی درباره این ویروس جمع‌آوری شده است. در کنار پژوهشگران، دولت‎ها و سازمان‌های بین‌المللی متعددی به مبارزه با شیوع آن پرداخته‌اند.
غول‌های اینترنتی برای مبارزه با ویروس کرونا دست به کار شدند
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت،  این سازمان با غول‌های اینترنتی جهان برای مبارزه با کرونا ویروس، وارد همکاری شده است. این همکاری به این صورت است که شرکت‌های اینترنتی با اطلاعات نادرستی که درباره گسترش ویروس کرونا در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، مبارزه کنند. در همین راستا گوگل موافقت کرده‌ تا اخبار و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت را در صدر نتایج جستجوی خود قرار دهد تا افرادی که در حال جستجو برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره این ویروس هستند، در سریع‌ترین زمان به اطلاعات درست و معتبر دست یابند.
خیز غول‌های اینترنتی برای مبارزه با ویروس کرونا
ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟
براساس یافته دانشمندان ویروس کرونا قابل انتقال از انسانی به انسان دیگر است. این ویروس علائمی مانند: تب، سرفه و مشکلات تنفسی دارد و بیشتر شبیه بیماری آنفلوانزا است. البته افراد مبتلا به ویروس کرونا که پیش از این با بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون بالا، دیابت یا بیماری‌های قلبی و عروقی درگیر بوده‌اند، امکان دارد علائم شدیدتری از این بیماری را نشان دهند.
در بیانیه وزارت بهداشت فرانسه که با موضوع این بیماری منتشر شده، ذکر شده است؛ این نوع از ویروس کرونا شبیه دیگر انواع آن است که معمولا در پی تماس نزدیک افراد، از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود؛ از جمله با پخش شدن ذرات ویروس در پی عطسه و سرفه فرد بیمار یا پس از لمس سطوحی که به تازگی به ترشحات حاوی این ویروس آلوده شده‌اند.
 
بیشتر بخوانید: تلفات ویروس "کرونا" از "سارس" گذشت
شدت واگیردار بودن کرونا چقدر است؟
بنابر اطلاعات منتشر شده شدت واگیردار بودن کرونا ویروس به اندازه ویروس سارس است. هر کدام از مبتلایان به سارس می‌توانستند ۳ نفر را آلوده کنند و به تازگی مطالعاتی از سوی پژوهشگران چینی انجام شده است که نشان می‌دهد هر بیمار مبتلا به کرونا می‌تواند به طور متوسط ۲.۲ نفر را آلوده کند.
شدت واگیردار بودن این ویروس از آنفلوانزا که ویروس آن به طور متوسط ۱.۳ نفر را آلوده می‌کند، بیشتر و از سرخک که هر فرد آلوده به آن می‌تواند بیش از ۱۲ نفر را آلوده کند،کمتر است.
مبارزه با ویروس کرونا
انسان چگونه به ویروس کرونا مبتلا شد؟
برخلاف باور عموم، اگرچه این نوع از ویروس بسیار به ویروسی که در خفاش دیده شده نزدیک است، اما هنوز موضوع انتقال این بیماری از خفاش به انسان ثابت نشده است و به گفته مقامات چین اولین و بیشترین بیماران آلوده به این ویروس در بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی شهر ووهان دیده شده‌اند.
دوره ابتلا کرونا ویروس، پیشگیری و درمان آن
با استناد به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت از زمان آلوده شدن بدن به این ویروس تا ظاهر شدن اولین علائم بیماری، بطور متوسط بین ۲ تا ۱۰ روز طول می‌کشد؛ البته برخی مراکز علمی این دوره را ۱۴ روز اعلام کرده‌اند. مقامات بهداشت چین ادعا کرده‌اند ویروس کرونا نیز همچون آنفلوانزا  حتی قبل از بروز علائم بیماری نیز قابل انتقال است؛ در صورتی که در ویروس سارس این گونه نیست.
اگر این ادعا واقعیت داشته باشد و بیماری قبل از بروز علائم آن به اطرافیان سرایت کند، آنگاه شناسایی مبتلایان به آن دشوارتر خواهد بود. تا این لحظه واکسن یا دارویی برای مقابله با ویروس کرونا پیدا نشده است و آزمایشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان مشغول مطالعه راه‌های مختلف برای رسیدن به روشی برای درمان این بیماری هستند.
مبارزه با ویروس کرونا
برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های شایع در فصول سرد چه کنیم؟
 لازم است در فصول سرد سال جهت جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های شایع و غیرشایع تنفسی نکات زیر را رعایت کنیم:
۱-شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون قبل از مصرف هرگونه خوراکی و بلافاصله در بدو ورود به منزل
۲-خواب و استراحت کافی
۳-مصرف میوه و سبزیجات تازه
۴-عدم دست زدن به بینی و دهان و لمس زیاد صورت و مخاط‌ در بیرون از منزل و محیط کار
۵-رعایت آداب عطسه و سرفه و جلوگیری از انتشار ذرات تنفسی در هوا و آلودگی دست‌ها با استفاده از دستمال کاغذی
۶-پرهیز از دست دادن و روبوسی با افرادی که علائم بیماری دارند
۷-استراحت در منزل و حضور کمتر در محیط‌های جمعی در زمان بیماری تنفسی و علامت دار 
۸-رعایت دستورات پزشک معالج و خودداری از مصرف خودسرانه دارو‌ها
۹-استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی در افراد سالم در محیط خارج از منزل توصیه نمی‌شود.
۱۰-افرادی که دچار علائم خفیف بیماری تنفسی می‌شوند باید علائم هشداری مانند: خلط خونی، تب‌های شدید که کنترل نمی‌شوند، تشنج، احساس تنگی نفس، کبودی لب‌ها و یا انگشتان دست و پا، احساس سردرد شدید و یا کاهش سطح هوشیاری و خواب آلودگی شدید و احساس تپش قلب را بدانند و در صورت بروز آن‌ها به مراکز درمانی مراجعه کنند.
خیز غول‌های اینترنتی برای مبارزه با ویروس کرونا
ویژگی‌های بیشترین گروهی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند 
بررسی داده‌های مربوط به ۹۹ نفر از اولین مبتلایان به این بیماری در چین نشان داد در میان مبتلایان به این ویروس کودکان نیز دیده می‌شوند. اما میانگین سنی بیماران ۵۵ سال بوده است، دو سوم آن‌ها مرد بوده‌اند و نیمی از آن‌ها نیز دچار بیماری‌های مزمنی از جمله مشکلات قلبی- عروقی یا دیابت بوده‌اند.
گفتنی است؛ حال برخی از بیماران در هفتمین روز بیماری حاصل از ویروس کرونا بدتر می‌شود که هنوز دلیل این موضوع مشخص نیست.
بیشتر بخوانید: قرنطینه کشتی کروز ۳۷۰۰ نفری در ژاپن
خیز غول‌های اینترنتی برای مبارزه با ویروس کرونا
تدابیر کشور‌های مختلف برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا
کشورهای کره جنوبی، اندونزی، نیوزیلند، ویتنام و فیلیپین از جمله کشور‌هایی که برای سفر از چین به خاک کشورهایشان محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را وضع کرده‌اند. آخرین تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت‌های مختلف در این‌باره به شرح زیر است:
• ژاپن
در ژاپن پس از آن که یکی از سرنشینان یک کشتی کروز که در زمان آغاز مسافرت با آن علائم این بیماری را نداشته است، شش روز پس از ترک کشتی علائم ابتلا به این بیماری را نشان داد، تمام خدمه و مسافران این کشتی کروز حامل ۳۷۰۰ نفر بود، بطور کامل در قرنطینه قرار گرفتند.
مدیر این کشتی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این قرنطینه آغاز شده است تا مقامات بهداشت عمومی ژاپن فرصت لازم برای بررسی وضعیت سلامت همه میهمانان و خدمه کشتی را داشته باشند.
پس از چین، تا کنون ژاپن با ۲۰ بیمار مبتلا به کرونا، بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را در جهان دارد.
• امارات عربی متحده
خبرگزاری دولتی امارات اعلام کرد که این کشور همه پرواز‌های خود را از مبدا و به مقصد چین به استثنای پرواز‌های پکن به حالت تعلیق در می‌آورد. فرودگاه بین‌المللی دبی، سومین فرودگاه پر رفت و آمد جهان محسوب می‌شود.
• عراق
پس از ایالات متحده آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و فیلیپین، عراق نیز ورود خارجی‌هایی را که به‌تازگی در چین بوده‌اند، به این کشور ممنوع کرد.
• روسیه
مسکو اعلام کرد که احتمال دارد خارجی‌هایی را که به این ویروس آلوده شده باشند، از خاک خود اخراج کند. این کشور هفته گذشته نیز مرز‌های خود با چین را که بیش از ۴ هزار کیلومتر مسافت دارد، بست و ارتباطاتش را با این کشور محدود کرد.
بیشتر بخوانید: آمادگی پرستاران برای مقابله با ویروس کرونا
• ایران
به گفته معاون وزارت بهداشت کارشناسان متخصص بهداشت و درمان با مستقر شدن در مرز‌ها و فرودگاه‌های کشور ایران تمام مسافرانی که از چین وارد مرز‌های ایران می‌شوند را معاینه و غربالگری می‌کنند تا مانع نفوذ ویروس کرونا به کشور شوند. تا کنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در کشور گزارش نشده است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 17151
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *