قلیان ممنوع، حداقل تا پایان دوره همه گیری کرونا

6 اسفند 1398 ساعت 13:26

مدیر گروه سلامت محیط و کار حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استفاده از قلیان و مواد دخانی سرعت انتقال عفونت های تنفسی را چند برابر می کند.


به گزارش شستون؛ عبدالرزاق پاکزاد در گفت وگو با عصرهامون، گفت: حذف استعمال دخانیات از برنامه زندگی و خداحافظی با قلیان توصیه همیشگی کارشناسان بهداشتی است امّا در شرایط فعلی که دنیا با همه گیری ویروس کرونا مواجه شده است نوع برخورد مردم، فعالان صنف چای خانه و قلیان سرا و  دستگاه های اجرائی مرتبط با این پدیده نیاز به بازنگری و تغییر جدّی دارد.

وی جلب مشارکت مردم و خانواده در عدم استفاده از قلیان و همکاری چای خانه ها در تعطیلی داوطلبانه این مراکز را رویکرد اصلی نظام سلامت برای حذف این مسیر از چرخه انتقال ویروس کرونا بر شمرد و گفت: امیدواریم تا با فعالیت های آموزشی و به دلیل حساسیتی که در جامعه در مورد همه گیری کورونا ایجاد شده است از امروز شاهد فعالیت این واحدهای صنفی نباشیم.

دبیر کمیته پدافند غیر عامل و ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: به منظور صیانت از سلامت مردم هماهنگی لازم با نهادهای قضائی و امنیتی صورت گرفته است تا درصورت عدم همکاری هر یک از واحدهای صنفی در تعطیلی موقت قلیان سرا، پلمب دائمی و یا حداقل طولانی مدت انجام شود.

پاکزاد با اشاره به تاثیرات انکار ناپذیر تجمع در اماکن عرضه کننده قلیان در انتقال ویروس های تنفسی و نقش این مراکز در پخش ویروس در جامعه گفت: حضور در این مراکز و استفاده از ابرازآلات  استعمال دخانیات احتمال انتقال ویروس به فرد مصرف کننده را به شدت افزایش می دهد و از این طریق پای ویروس به محیط خانواده را نیز باز خواهد کرد.

شایان ذکر است از امروز طرح تعطیلی و پلمب مراکز عرضه کننده قلیان شروع شده است و مراکزی که در این ایام اقدام به توقف فعالیت خود ننمایند به طور دائم پلمب خواهند شد.

انتهای پیام/

 
 
 


کد مطلب: 17354

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/17354/قلیان-ممنوع-حداقل-پایان-دوره-همه-گیری-کرونا

شستون
  https://shastoon.ir