800
۰

قلیان ممنوع، حداقل تا پایان دوره همه گیری کرونا

مدیر گروه سلامت محیط و کار حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استفاده از قلیان و مواد دخانی سرعت انتقال عفونت های تنفسی را چند برابر می کند.
قلیان ممنوع، حداقل تا پایان دوره همه گیری کرونا
به گزارش شستون؛ عبدالرزاق پاکزاد در گفت وگو با عصرهامون، گفت: حذف استعمال دخانیات از برنامه زندگی و خداحافظی با قلیان توصیه همیشگی کارشناسان بهداشتی است امّا در شرایط فعلی که دنیا با همه گیری ویروس کرونا مواجه شده است نوع برخورد مردم، فعالان صنف چای خانه و قلیان سرا و  دستگاه های اجرائی مرتبط با این پدیده نیاز به بازنگری و تغییر جدّی دارد.

وی جلب مشارکت مردم و خانواده در عدم استفاده از قلیان و همکاری چای خانه ها در تعطیلی داوطلبانه این مراکز را رویکرد اصلی نظام سلامت برای حذف این مسیر از چرخه انتقال ویروس کرونا بر شمرد و گفت: امیدواریم تا با فعالیت های آموزشی و به دلیل حساسیتی که در جامعه در مورد همه گیری کورونا ایجاد شده است از امروز شاهد فعالیت این واحدهای صنفی نباشیم.

دبیر کمیته پدافند غیر عامل و ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: به منظور صیانت از سلامت مردم هماهنگی لازم با نهادهای قضائی و امنیتی صورت گرفته است تا درصورت عدم همکاری هر یک از واحدهای صنفی در تعطیلی موقت قلیان سرا، پلمب دائمی و یا حداقل طولانی مدت انجام شود.

پاکزاد با اشاره به تاثیرات انکار ناپذیر تجمع در اماکن عرضه کننده قلیان در انتقال ویروس های تنفسی و نقش این مراکز در پخش ویروس در جامعه گفت: حضور در این مراکز و استفاده از ابرازآلات  استعمال دخانیات احتمال انتقال ویروس به فرد مصرف کننده را به شدت افزایش می دهد و از این طریق پای ویروس به محیط خانواده را نیز باز خواهد کرد.

شایان ذکر است از امروز طرح تعطیلی و پلمب مراکز عرضه کننده قلیان شروع شده است و مراکزی که در این ایام اقدام به توقف فعالیت خود ننمایند به طور دائم پلمب خواهند شد.

انتهای پیام/

 
 
 
سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 17354
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *