800
۰
سراوان، اقلیم کیمیاگران خاک و زادگاه آفتاب؛

420 اثر تاریخی بکر در زادگاه خورشید ایران/ آغوش باز شستون به روی میهمانان نوروزی

شهرستان مرزی سراوان در جنوب شرق ترین نقطه کشور دارای 420 اثر تاریخی کهن است که از این تعداد 180 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
420 اثر تاریخی بکر در زادگاه خورشید ایران/ آغوش باز شستون به روی میهمانان نوروزی
به گزارش شستون، شهرستان مرزی سراوان، زادگاه خورشید ایران با دارا بودن چشم انداز های طبیعی، آثار تاریخی فراوان و اماکن دیدنی بی نظیر مانند آبشار ها و نخلستان های سر به فلک کشیده، باغستان های مرکبات و چشمه های جوشان چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. 

موزه تاس و کپل دزک، روستای جهانی کلپورگان، درخت سول سرجو، تپه نمکی شهر گشت از بی نظیر ترین آثار گردشگری این شهرستان به شمار می رود که هر کدام دارای قدمت چندین ساله و بعضا هزاران ساله است.

حمزه ندرت زهی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: 420 اثر تاریخی در شهرستان سراوان وجود دارد که از این تعداد 180 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 وی افزود: مهم ترین آثار تاریخی در سراوان دره نگاران، مقابر شیشه ریز جالق، قلعه بخشان، سنگ نگاره های گشت، مسجد دزک، مقبره سلطان بابا حاجی و محوطه مهتاب خزانه در کوهک است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان با اشاره به اینکه قدمت تاریخی برخی از آثار در سراوان به پیش از تاریخ باز می گردد، خاطر نشان کرد: دره نگاران واقع در دهستان ناهوک در بخش جالق که در 35 کیلومتری ناهوک قرار دارد، نقوش منحصر به فرد و نادر بر دل صخره ها نقش بسته شده که قدمت این آثار به قبل از تاریخ باز می گردد.

وی ادامه داد: این سنگ نگاره ها که در محدوده کوچک این دره به بیش از هزاران نقش به صورت تک نگاره و تابلو پر نگاره می رسد، در نوع خود بی نظیر است که به‌ عنوان بزرگ ترین مجموعه سنگ نگاره با قدمت 10 هزار ساله در ایران نام برد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ببشتر اشکالی که بر روی صخره و سنگ ها نفش بسته‌ شده از قبیل گاو وحشی، شتر دو کوهانه، بز کوهی و شاخ و برگ است.

ندرت زهی با اشاره به وجود موزه تاس و کپل دزک، موزه خاک در کلپورگان و موزه مردم شناسی در سراوان، اذعان کرد: مساجد تاریخی فراوانی در شهرستان سراوان وجود دارد که می توان به مسجد جامع دزک و مسجد زنگیان به عنوان جاذبه های گردشگری سراوان اشاره کرد. 

وی افزود: مسجد جامع دزک بنایی شکوهمند و شاخص در شهرستان سراوان است که در سال 77 به عنوان یکی از آثار و بناهای ملی ایران به ثبت رسیده و بنای زیبای این مسجد، الهام گرفته از سبک معماری عربی و ساسانی است.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس، جهت جلوگیری و پیشگیری از این بیماری تا کنون تصمیم بر برنامه ریزی برای ستاد نوروزی در این شهر نشده است. 

انتهای پیام/
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 17419
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *