800
۰
گزارش دانا از پیشرفت‌های ستودنی ایران در برابر کرونا؛

ساخت کیت تشخیص کووید-19 تنها در 5 روز/ دانش بومی به کمک مقابله با کروناویروس می‌آید

در اولین اقدام، تنها به فاصله ۵ روز از قطعیت اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم، متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موفق به ساخت اولین نمونه از کیت‌های تشخیص ویروس کرونای جدید یا همان کووید-۱۹ شدند.
ساخت کیت تشخیص کووید-19 تنها در 5 روز/ دانش بومی به کمک مقابله با کروناویروس می‌آید
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شیوع ویروس کرونا در جهان به چالشی جدی برای سلامتی جوامع مختلف بدل شده است. ویژگی این ویروس که بسیار سریع الانتقال است سبب شده تا چالش مقابله با آن نیز بسیار حساس تر و نیازمند ایجاد یک نظام درمانی جامع و چند وجهی چه در حوزه آموزش و پیشگیری و چه تشخیص، درمان و بهبودی و ریشه کن کردن این بیماری باشد.
کشورمان از روزهای اولی که با این بیماری مواجه شد به دانش و قدرت دانشمندان و کادر درمانی خود تکیه کرد. در این میان یکی از لوازم اولیه ای که می بایست تهیه می شد، کیت تشخیص کووید-19 بود. بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا که حالا درگیر این ویروس شده اند با مشکل کمبود این کیت ها مواجه هستند. 
 
آمریکا برای تست بیماران خود با کمبود کیت تشخیص این بیماری مواجه است درحالی که همین کشور خود را سرآمد در بسیاری از علوم از جمله علم پزشکی و صنعت مربوط به آن معرفی می کند.
 
ساخت سریع کیت تشخیص بیماری کرونا در ایران
 
کشورمان نیز در این حوزه با کمبود کیت مواجه بود. اگرچه با کمک چینی ها چندین هزار کیت در دو مرحله وارد کشورمان شد اما این موضوع نیاز کشورمان را تامین نمی کرد. بخصوص که با توجه به پهنه گسترده خاکی کشورمان نیازمند توزیع مناسب کیت های آزمایشی بودیم تا مثلا همانطور که در تهران این کیت ها موجود است در گیلان با کمبود این وسیله آزمایشگاهی روبرو نشویم.  
 
از این رو از همان روزهای درگیری کشورمان با این مسئله اقداماتی برای تهیه و تولید کیت آزمایشگاهی تشخیص ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفت و جالب است که خیلی زود نمونه اولیه ساخته و آزمایش آن موفقیت آمیز بود و به سرعت به سمت تولید هدایت شد. 
 
در اولین اقدام، تنها به فاصله ۵ روز از قطعیت اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم، متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موفق به ساخت اولین نمونه از کیت‌های تشخیص ویروس کرونای جدید یا همان کووید-۱۹ شدند که این کیت‌ها، اصلی‌ترین دستگاه‌های تشخیص ابتلای افراد به بیماری کرونا به شمار می‌آیند.
 
«دکتر جلیل کوهپایه زاده» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به ساخت موفقیت آمیز کیت آزمایش بیماری کرونا گفت: «مجوزهای اولیه این کار اخذ شده و امیدواریم با این اقدامات به خودکفایی در کیت تشخیصی برسیم.»
 
همچنین محققان یک شرکت‌ دانش‌بنیان مستقر در لرستان موفق به ساخت کیت تشخیص کرونا شدند. این شرکت توانایی ساخت ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیت تشخیص کرونا در روز را دارد. با این اوصاف ظرفیت های مختلفی برای ساخت این کیت در نقاط مختلف کشورمان وجود دارد و منحصر به یک نهاد و یک نقطه از کشورمان نمی شود.
 
ظرفیت های پزشکی امیدواری برای مقابله و ریشه کن کردن کووید-19 را افزایش داد
 
اینکه کشورمان با این سرعت توانسته کیت آزمایش ویروس کرونا را با موفقیت ساخته و به تولید انبوه برساند، یکی از موفقیت های پزشکی است که در سایه یک بحران ایجاد شد و به مدیریت آن هم بسیار کمک می کند. 
 
پیشتر البته پزشکان ایرانی دست روی دست نگذاشتند برای اینکه نسبت به بیماری مراجعان اطمینان حاصل کنند به اسکن ریه آنان پرداخته و از این طریق پی به بیماری آنها می بردند.
 
به نظر می‌رسد مجموع امکانات پزشکی در ایران اعم از امکانات متعلق به وزارت بهداشت و درمان یا سازمان تامین اجتماعی یا بخش خصوصی یا همچنین نیروهای نظامی اگر پای کار بیاید، جوابگوی مهار این ویروس کرونا خواهد بود و وحدت فرماندهی و وحدت مدیریت امکانات موجود کشور می‌تواند یک عامل موثر برای ارائه خدمت به افراد مبتلابه ویروس کرونا باشد.
 
اهتمام دانشمندان، ویروس شناسان و پزشکان و داروسازان و دیگر متخصصان کشورمان برای ساخت «کیت تشخیص» کرونا و همچنین تلاش برای درمان دارویی و در گام بعدی ساخت واکسن کرونا، دیگر بار و در عرصه‌ای جدید نشان می دهد که فرزندان این ملت همچنان در عرصه تولید علم، به رغم همه تحریم های ناجوانمردانه دولت آمریکا و کشورهای غربی، جزو پیشتازان پیشرفت های علمی جهان هستند.
 
انتهای پیام/
 
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 17484
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *