800
۰
«جهش تولید»؛ پتانسیل‌ها و چالش‌های پیش رو؛

گردش مالی واحدهای صنعتی بزرگ؛ عامل تحرک کارگاه‌های کوچک صنعتی/مشکلات واحدهای تولیدی با کدام برنامه مترفع می‌شود؟

"جهش تولید" فقط مختص به سال ۱۳۹۹ نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین باید زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولید کنندگان باز شود؛ تا شاهد جهشی واقعی در تولید کشور باشیم.
گردش مالی واحدهای صنعتی بزرگ؛ عامل تحرک کارگاه‌های کوچک صنعتی/مشکلات واحدهای تولیدی با کدام برنامه مترفع می‌شود؟
به گزارش شستون؛  به نقل از راه آرمان، بنا به نظر کارشناسان اقتصادی “جهش تولید” در درجه اول به معنای بهبود کیفیت تولید کالا و خدمات، افزایش بهره‌وری، افزایش فروش داخلی و افزایش صادرات تولیدات موجود است و در درجه دوم به معنای افزایش سطح کمی تولید کالا و خدمات در داخل کشور است؛ به‌عبارت‌دیگر نگاه و جهت‌گیری دستگاه‌های دولتی و فعالان اقتصادی از امسال به بعد باید جهش از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط بهتر و مطلوب‌تر اقتصادی باشد.
جهش تولید فقط مختص به سال ۱۳۹۹ نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین باید زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولید کنندگان باز شود؛ تا شاهد جهشی واقعی در تولید کشور باشیم؛ در گزارش پیش رو بنا داریم به بررسی پتانسیل ها و مشکلات پیش رو بپردازیم.
استفاده از گردش مالی واحدهای صنعتی بزرگ جهت حمایت از واحدهای کوچک با افزایش بهره وری
مهدی حسینی نژاد مدیرکل صمت استان کرمان، اظهار کرد: امسال ۷ محور  را در راستای تحقق شعار سال یعنی  جهش تولید نقشه راه خود قرار داده ایم  از جمله  توجه ویژه به واحدهای کوچک و متوسط با استفاده از ظرفیت های استان یکه کی از محورهای اصلی است.
وی افزود : در سال جدید با توجه به شیوع بیماری کرونا سعی کردیم با تغییر کاربری برخی از صنایع و راه اندازی تولیدی های کوچک جهت تولید ماسک، لباس پزشکی . مواد ضدعفونی کننده؛ از تعطیلی صنایع جلوگیری کنیم.
مدیرکل صمت استان کرمان با اشاره به اینکه سعی کردیم که در سال جدید بیشتر به ظرفیت های خود استان توجه کنیم، عنوان کرد: امیدواریم با  گردش های حساب واحدهای بزرگ به  استناد قانون ماده ۴۳ برنامه ششم بتوانیم تسهیلاتی به واحدهای تولیدی پرداخت کنیم یا در قالب کمک های فنی اعتباری یارانه سود تسهیلاتی به واحدها پرداخت شود .
حسینی نژاد اذعان کرد: استفاده از ظرفیت واحدهای بزرگ  و دستگاه های استان در جهت حمایت از واحدهای کوچک به عنوان برنامه هایی است که به صورت جدی دنبال می شود و در کنار آن بحث افزایش بهره وری ها نیز دیدده شده است.
افزایش ظرفیت تولید واحدهای نیمه فعال به ۵۰ درصد در سال ۹۹
امین غفاری نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز بیان کرد: بنا داریم در اولین اقدام ظرفیت های خالی در واحدهای صنعتی که به صورت نیمه فعال هستند  یا با ظرفیت ها ۳۰ درصد تولید انجام می دهند را با حل مشکلات  به ظرفیت حدود ۵۰ درصد برسانیم.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تامین نیاز مالی  را یکی از  نگرانی واحدهای صنعتی بزرگ عنوان و خاطرنشان کرد: این نیاز مالی در چارچوب دو سیاست در حال پیگیری است یکی از طریق طرح های ملی که معمولا ابتدای دی‌ماه هر سال ابلاغ می شود از جمله تبصره ۱۸ یا طرح «رونق تولید» که همان تامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی،  بازسازی و نوسازی آنها است.
وی ادامه داد: با استفاده از گردش مالی شرکت های بزرگی همچون مجموعه گل گهر و شرکت مس در بانک های استان می توانیم بخشی از نیاز نقدینگی واحدهای بزرگ که می تواند ظرفیت آنها را پر کند تامین مالی کنیم.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عارضه یابی را سومین محور برشمرد و اذعان کرد: استفاده از برنامه های عارضه یابی این است که بتوانیم چالش ها و مشکلاتی که واحدهای تولیدی دارند را به شکل موردی شناسایی  و سپس درراستای بهبود و افزایش بهره وری در واحدهای صنعتی استان ارتقا دهیم.
غفاری نژاد با بیان اینکه در سال جدید ارتباط واحدهای کوچک با واحدهای بزرگ استان را دنبال می کنیم، تصریح کرد: در این راستا واحد های کوچک می توانند بخشی از ظرفیت خالی خود  را با واحدی های بزرگی همچون گل گهر، مس و میدکو پر کنند.
وی گفت: این برنامه ها از جمله محورهایی هستند که در سال جدید در اولویت کاری اداره کل صنعت،معدن و تجارت قرار دارد که امید در امسال با همت و جدیت بیشتر فضای کسب و کار هم بهبود پیدا کند و بتوانیم رونق را به یک کار فوق العاده  تبدیل کنیم که تولید افزایش آنچنانی یابد.
جهش تولید می تواند مشکل بیکاری، تورم و نقدینگی را برطرف کند
جمشید ملارحمان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از عزم جدی در مجموعه گل‌گهر برای تحقق شعار «جهش تولید» با توجه به منویات مقام معظم رهبری خبر داد  و گفت: مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۹ را به عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری کرده‌اند و در سخنرانی نوروزی خود به بیان اهداف و سیاست‌های مربوط به این نامگذاری پرداخته‌اند.
وی افزود: بدون شک این نامگذاری در امتداد شعار سال قبل یعنی «رونق تولید» است و تاکید مقام معظم رهبری بر مسئله تولید نشان از اهمیت بسیار زیاد این مسئله برای اقتصاد کشور دارد.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر افزود: خوشبختانه سال گذشته در منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر قدم های بسیار بزرگی در حوزه تولید برای کشور و در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری برداشته شد و شعار «رونق تولید» در این منطقه به خوبی تحقق پیدا کرد و به همت پرسنل زحمتکش شاغل در منطقه رکورد های تولیدی بسیار خوبی به ثبت رسید که بسیاری از طرح‌های بزرگ این منطقه نیز با حضور رئیس جمهور و مقامات دولتی به افتتاح و بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: طرح‌های بزرگ و ملی که در منطقه گل‌گهر، توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت‌های زیرمجموعه، در حال اجرا است در سال ۱۳۹۹ در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار «جهش تولید» با عزم و اراده پرسنل شاغل در مجموعه با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد و اجرای طرح های جدید با بهره گیری از متخصصان، آغاز خواهد شد.
ملارحمان با بیان اینکه «جهش تولید» می‌تواند مشکل بیکاری، تورم و نقدینگی را برطرف کند، افزود: مطمئنا نگاه حاکم بر مجموعه گل‌گهر در سال جدید اجرای سیاست های مقام معظم رهبری در بحث «جهش تولید» و همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد بود و این دو مقوله به طور ویژه در مجموعه گل‌گهر نصب العین قرار خواهد گرفت.
راه اندازی واحدهای نیمه تعطیل با وجود تحریمها در سال رونق تولید
علی اکبر مشرفی سرپرست گروه صنعتی بارزنیز بیان کرد: در چند سال گذشته شاهد هستیم که رهبر فرزانه انقلاب مبنای نامگذاری سال ها را بر اساس مسائل اقتصادی و تولیدی کشور قرار داده اند.
وی با تأکید بر اینکه این مسئله نشان می دهد که بزرگترین دغدغه ای که معظم له دارند مسائل اقتصادی با زیر بنای تولید است، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به این معنا است که در امر تولید و اقتصاد به زانوی خود دست بگیریم و روی پای خود بیاستیم و این مسئله بسیار مهم و ارزشی برای کشور ماست.
سرپرست گروه صنعتی بارز ادامه داد: در سال گذشته با توجه به مشکلات بسیار زیاد و علی رغم تحریم های بی سابقه، یک جانبه و سهمگین که به جمهوری اسلامی ایران وارد شده بود؛ اما توانستیم که تولیدات خود را به سرانجام برسانیم و بسیاری از واحدهای تولیدی که تولیدات آنها اقتصادی بود در سال گذشته روی پای خود ایستادند و برخی از واحدهای تولیدی نیز فعالیت خود را مجددا آغاز کردند.
مشرفی افزود: واحدهای تولیدی که در سال های گذشته به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آمده بودند؛ تولیدات خود را آغاز کردند؛ اما این تولیدات کفایت کشور را نمی دهد و لازم است که با یک جهش و شروع تند میزان تولید را افزایش چشمگیر دهیم.
سرپرست گروه صنعتی بارز با تأکید بر اینکه با افزایش و جهش تولید، اقتصاد مردم نیز متحول می شود و رو به رشد خواهد رفت، تصریح کرد: اقتصاد کشورمان زمانی پویا می شود که تولید افزایش چشمگیر داشته باشد.
وی ابراز کرد: در سال ۹۸ گروه صنعتی بارز توانست بالاترین رکوردهای تولیدی را داشته باشد و از بیشترین ظرفیت ها در این زمینه استفاده کرده است؛ ما در شش ماهه دوم سال گذشته همواره تولید اس دی را در کارخانه خودمان انجام داده ایم و رکورد تولید ۲۷۵ تن را در کارخانه گروه بارز کرمان به ثبت رساندیم.
مشرفی اظهار کرد: در سال گذشته توانستیم موافقت سهام دار بارز مجموعه شستا را به منظور افزایش تولید و طرح توسعه لاستیک کرمان جلب کنیم و ظرفیت ۴۵ هزار تنی را به ظرفیت ۸۵ هزار تنی موجود کارخانه افزایش دهیم.
سرپرست گروه صنعتی بارز با بیان اینکه از انتهای سال گذشته طرح توسعه را آغاز کرده ایم، عنوان کرد: امسال نیز با نامگذاری شعار سال به عنوان «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری انگیزه مضاعفی برای ما ایجاد شده است که ان شاالله بتوانیم تا پایان سال ۹۹ قسمتی از طرح توسعه را افتتاح کنیم.
وی گفت: قطعا این کار فوق العاده سختی است چرا که تولید ۴۵ هزار تن لاستیک در یک سال محقق نمی شود اما امیدواریم که با افتتاح قسمتی از طرح توسعه بر تولیدات خود بیافزاییم.
مشرفی با اشاره به اینکه در شرکت بارز سیرجان نیز طرح توسعه ای مد نظر داریم، خاطر نشان کرد: امیدواریم در سال جاری طرح توسعه لاستیک سیرجان و تولید استیل کرون را داشته باشیم.
تحقق جهش تولید با ارائه تسهیلات بانکی بلندمدت با کارمزد پایین به تولیدکنندگان
حسن ارجمندی مدیرعامل شرکت بهتا پمپ آسیا، در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید اذعان کرد: نگاه ما به این موضوع یک نگاه کلی است تولیدات شرکت بهتا پمپ آسیا انواع الکترو موتورها و پمپ های شناور هستند که برای چاه های کشاورزی و چاه های آب شرب مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه  بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصادی استان محسوب می شود، گفت:بخش زیادی از محصولات این شرکت  در تولیدات کشاورزی در زمین ها و مزارع استفاده می شوند و ۷۰ درصد مشتریان کشاورزان هستند و ۳۰ درصد مابقی بین صنایع و شرکت های آب و فاضلاب تقسیم می شود.
مدیرعامل شرکت بهتا پمپ آسیا ادامه داد: هدف ما در سال ۹۹ به دست آوردن ظرفیت بالای تولید و رسیدن به جهش تولید است که آن را می توان به کشاورزان استان نیز  اختصاص داد وامید داریم  تمام تولیداتی که طی سالیان گذشته  با ظرفیت و تیراژ بالا تر داشتیم در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
ارجمندی، جذب تسهیلات بانکی را یکی از طرح های رفع موانع تولید عنوان کرد و افزود: اگر تسهیلات بانکی با  بازپرداخت های طولانی و با کارمزد و سود کمتری در اختیار داشته باشیم می توانیم سرمایه در گردش خوبی را تامین و مواد اولیه و خام تهیه کرده تا بتوانیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که به راحتی بتوانیم  ۲۵ الی ۳۵ درصد ظرفیت تولید را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت بهتا پمپ آسیا اذعان کرد:  با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم ها این کمک مالی از سمت سیستم بانکی کشور می تواند به طور مستقیم روی خروجی و راندمان کار و محصولات تاثیرگذار باشد و همین تاثیر را می توان در محصولات کشاورزی نیز شاهد بود.
وی،  محصولات تخصصی در زمینه سیستم های پمپماژ آب و استحصال در صنایع  را بخش دیگری از تولیدات این شرکت عنوان و تصریح کرد: محصولاتی که تولید می شود می تواند به راحتی در صنایع به خصوص صنایع فولاد استان مورد استفاده قرار گیرد زیرا بخش زیادی از این صنایع با آب است.
مدیرعامل شرکت بهتا پمپ آسیا بیان کرد: این صنایع نیازمند زیرساخت ها است که یکی از مهمترین آنها بحث تامین آب و چرخه آب در صنعت فولاد است و این واحد تولیدی بهتا پمپ آسیا که در کرمان فعال است و تولیدات آن هم در همین شهر انجام می شود می تواند به راحتی این محصولات را در اختیار شرکت های فولاد قرار دهد.
ارجمندی با اشاره به اینکه استان کرمان از قطب های صنایع فولاد کشور است، اذعان کرد: در همین راستا شرکت بهتا می تواند در این چرخه تولید نقش خود را به خوبی ایفا کند و تولیدات خود را در اختیار صنایع فولاد قرار دهد تا آنها نیز بتوانند تولیدات خود را افزایش دهند.
وی با تاکید بر اینکه ما همچنین می توانیم در افزایش میزان سرانه  تولید ملی نیز نقش به سزایی داشته باشیم، اظهار کرد: یک صنعتی در کرمان شکل کرفته که می تواند پایه ای برای سایر صنایع  از جمله صنایع فولاد، گل گهر و مس باشد.
ارجمندی اضافه کرد: بخش دیگر تولید این شرکت مربوط به ارگان های دولتی از جمله آبفای روستایی، شهری و آب منطقه ای است که برای آب شرب استفاده می شود و همچنان با افزایش ۳۵ درصدی تولید می توان ۱۰۰ درصد نیاز ارگان های دولتی را تامین کرد وهمچنین می توان خدمات پس از فروش نیز به این ارگان ها ارائه کرد.
ارجمندی ابراز کرد: در بخش خدمات، حدود ۱۰ اکیپ خدمات در محل داریم که حداقل ۱۰ نیرو فعال دارد هر چه خدمات گسترده تر شود کمک شایانی به اقتصاد می شود و ارائه خدمات پس از فروش باعث می شود تا صنایع فولاد، کشاورزان و شرکت های آبفا بدون نگرانی از محصولات این شرکت استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد:  با توجه به اینکه شرکت بهتا پمپ آسیا با پشتوانه ۳۰ ساله راه اندازی شده و ابتدای سال ۹۵ تولیدات خود را به طور رسمی در بازار ارائه کرد،  توانست در طی این ۴سال اخیر به عنوان یک قطب تولید الکترو موتور و تولید پمپ های آب در استان کرمان شناخته شده  و جایگاه خود را کاملا با نیاز استان تطبیق دهد.
مدیرعامل شرکت بهتا پمپ آسیا گفت: امسال هم با حمایت بخش مالی و بانکی می توانیم به راحتی نیازها و ظرفیت های خالی بخش های صنعت کشاورزی و ارگان های فاضلاب شهری و روستایی را پاسخگو باشیم  و هم اینکه تولیدات، خدمات و ظرفیت را بالا ببریم .
وی، تسهیلات بانکی با افزایش ماه های تنفس و اقساط بلندمدت را یکی از راه های جریان تولید برشمرد و بیان کرد: اگر طرح رفع موانع تولید عملیاتی شود و تسهیلات بانکی با کارمزد و سود کمتر در اختیار صنایع و واحدهای تولیدی قرار گیرد در سال جدید شاهد جهش تولید خواهیم بود.
انتهای پیام/
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 17707
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *