800
۰

برجام اروپایی هیچ وقت وجود خارجی نداشته و نخواهد داشت/ اینستکس ارزش این همه رفت و آمد و مذاکره را نداشت

کارشناس مسائل بین الملل به ناکارآمدی اینستکس اشاره کرد و گفت: اذعان دولتمردان به ناکارآمدی اینستکس نشانه این است که برجام اروپایی هیچ وقت وجود خارجی نداشته و نخواهد داشت.
برجام اروپایی هیچ وقت وجود خارجی نداشته و نخواهد داشت/ اینستکس ارزش این همه رفت و آمد و مذاکره را نداشت
به گزارش  شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها مکررا اظهار کردند که قصد حمایت از برجام را داشته و تمام تلاش خود را در به حداقل رساندن آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهند کرد.
بر همین اساس «اینستکس» یا همان «ساحات» که یک ابزار پشتیبان مبادلات تجاری (کانال مالی) است 11 بهمن سال 97 توسط سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران رسماً ثبت و نهاد متناظر ایرانی آن نیز دوم اردیبهشت سال گذشته در تهران به ثبت رسید.
"سیدعباس عراقچی" معاون سیاسی وزارت خارجه هفتم تیر ماه سال 98 خبر داد که ساز و کار این کانال عملیاتی شده است.
وزارت امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه 12 فروردین سال جاری نخستین عملیات مالی با ایران بر اساس سازوکار مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس را تأیید کرد.
بر اساس بیانیه وزارت‌ امور خارجه آلمان که در توئیتر منتشر شد برلین، پاریس و لندن اولین معامله تجاری با ایران بر اساس اینستکس را برای تسهیل ارسال تجهیزات پزشکی به ایران با موفقیت انجام داده‌اند.
این در حالی است که «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه 18 فروردین ماه گفته بود: « از اینستکس راضی نیستیم.»
در همین رابطه «علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز روز دوشنبه 18 فروردین در نشست خبری عنوان کرد: «در مورد اینستکس پیشرفت‌هایی داشتیم که آغاز شده هرچند کافی نیست.»
در این خصوص «فواد ایزدی» کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با بیان این که اینستکس چیز به درد بخوری نیست، اظهار داشت: اذعان دولتمردان به ناکارآمدی اینستکس نشانه این است که برجام اروپایی هیچ وقت وجود خارجی نداشته و نخواهد داشت و منتظر ماندن و معطل اروپا و آمریکا بودن کار اشتباهی است.
وی در ادامه افزود: اینستکس ارزش این همه رفت و آمد مسئولین وزارت خارجه و مذاکرات پیاپی دستگاه دیپلماسی را نداشت.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 17780
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *