۰
علی قلهکی:

فرکانس های جهرمی تنها در فضای مجازی بازخورد دارد

اگر از کاربران فعال یا نیمه فعال توییتر فارسی زبان هستید باید نام علی قلهکی آشنایی داشته باشید. او که از چهره‌های شاخص توییتر میان کابران فارسی زبان به شمار می‌رود بیشتر محتوای توییت‌های خود را به مطالبی از قبیل مهدویت، انقلاب اسلامی و فضای مجازی معطوف کرده است. توییت هایی که در رابطه با فضای مجازی از سوی وی منتشر شده اند در برخی موارد بازخورد قابل توجهی در میان نخبگان فضای سایبری داشته است.
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اگر از کاربران فعال یا نیمه فعال توییتر فارسی زبان هستید باید نام علی قلهکی آشنایی داشته باشید. او که از چهره‌های شاخص توییتر میان کابران فارسی زبان به شمار می‌رود بیشتر محتوای توییت‌های خود را به مطالبی از قبیل مهدویت،  انقلاب اسلامی و فضای مجازی معطوف کرده است. توییت هایی که در رابطه با فضای مجازی از سوی وی منتشر شده اند در برخی موارد بازخورد قابل توجهی در میان نخبگان فضای سایبری داشته است.
آخرین مطلبی که از سوی این اینفلوئنسر فضای مجازی مطرح شد و واکنش چندین چهره شاخص کشور از جمله یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در برداشت، موضوعی بود که پیش‌تر از سوی وزیر ارتباطات در خصوص فروش برخی زیرساخت‌های فرکانسی در اختیار سازمان صدا و سیما بوده است.  برای تشریح بیشتر موضوعاتی که از سوی علی قلهکی مطرح شده بود، خبرنگار سایبربان در مصاحبه‌ای اختصاصی به بررسی ابعاد آن پرداخت.
این کاربر شاخص فضای مجازی در ابتدا در خصوص قوانین اتحادیه بین المللی مخابرات و اختلاف نظر سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات اظهار داشت:
دنیا بسترهای مختلفی برای انتقال شبکه صداوسیماهای خود را برگزیده که از جمله آنها شبکه های کابلی و ماهواره‌ای است.
ولی در ایران این بسترها از لحاظ قانونی یا زیرساختی فراهم نیست و تنها شبکه زمینی و فرکانس‌های موجود را دارد، بنابراین صداوسیما برای آینده نه چندان دور خود نیاز به فرکانس‌های بیشتر جهت گسترش شبکه HD دارد. درواقع توصیه های ITU برای هر کشوری باید بومی سازی شود.
علی قلهکی در ادامه در مورد واکنش یکی از نمایندگان مجلس به اظهارات او گفت:
هر نماینده ای حق دارد از طرح یا لایحه ای حمایت کند و این از اصول دموکراسی است اما آقای احمدی می‌داند که زیرساخت اصلی کشور یعنی اینترنت خانگی و شبکه ملی اطلاعات که می‌تواند بار بزرگی از روی اینترنت موبایلی بردارد رها شده؟!
آقای احمدی می‌داند که اگر ۱۰٪ تلاشی که جهرمی برای شبکه موبایلی گذاشته و اینترنت گران به مردم فروخته را خرج وای فای خانگی و شبکه ملی اطلاعات می‌کرد، هم هزینه کمتری از جیب مردم می‌شد و هم سرعت اینترنت ارتقا می‌یافت و هم بار اضافی شبکه موبایل منتقل می‌گردید و نیاز به این همه بلوای سایبری نبود؟! از طرفی تا آنجا که ما اطلاع داریم حتی هیأت دولت نیز در سال بودجه ای ۹۸ با طرح آقای جهرمی مخالفت کرد! وعجیب‌ است که یک شخص در سطح وزیر نمی‌تواند از لحاظ فنی دولت و مجلس همسویش را قانع کند و دست به دامان پروپاگاندا می‌شود.
این سلبریتی توییتری در رابطه با پاسخ توییتری وزیر ارتباطات یه یکی از کاربران در خصوص کند بود سرعت اینترنت و اعلام اینکه افزایش سرعت اینترنت منوط به آزاد شدن فرکانس ها از اختیار سازمان صدا و سیما گفت:
از دید اغلب صاحب‌نظران کشاندن بحث فنی بین دو نهاد به کف فضای مجازی توسط وزیر بسیار عجیب بود. اینکه یک وزیر نتواند خواسته خود را (چه درست یا چه غلط) از طریق مجاری قانونی و بدون تنش پیش ببرد نشانه خوبی نیست!
می‌بینید که بازوهای رسانه ای فراوانی که متاسفانه به نحوی به جناب آذری جهرمی می‌رسند، از کانال‌های تلگرامی گرفته تا برخی سایت‌ها، طوری یک مساله کوچک را به نفع وزیر پروگاندا می کنند که کسی جرات نکند حرف فنی و درست که مخالف موج رسانه‌ای همسو با جهرمی باشد را بزند.
برای این کانال‌ها فرقی نمی‌کند که این موضوع آبدوغ خیار خوردن وزیر باشد یا عکس گرفتن با هنرپیشگان یا از این دست مسائل پیش پا افتاده و دست چندم تا مساله فنی. گویی فقط دستور یا رغبت فراوان دارند که جناب وزیر را به سرتیتر اخبار با ویوی بالا ببرند، حتی اگر نفهمند ممکن است خروجی آن به ضرر وزیر است یا به نفع وی! ازین دست موارد متاسفانه فراوان در این دوسه سال شاهد بودیم.
طبیعتا کسی که این‌همه رسانه «سینه چاک رسانه‌ای» در اطراف خود می‌بیند بدش نمی‌آید که اولویت‌های وزارتخانه را رها کرده و درگیر اینستا و توییتر و منشن بازی شود و بخواهد منویات‌اش را به ضرب و زور رسانه پیش ببرد و این اصلا بنیان‌گذاری خوبی نیست.
وی همچنین در رابطه با دلیل به فروش گذاشتن این فرکانس ها از سوی وزارت ارتباطات تشریح کرد:
طبق اظهارات وزیر علت فروش، کمبود فرکانس و ناتوانی وزارت خانه در افزایش ظرفیت و سرعت اینترنت موبایل بیان شده و بهانه امروزی‌تری به‌نام نیاز سرعت اینترنت برای مقابله با کرونا را عنوان کرده‌اند.
ضمن اینکه مغالطه‌ای اینجا صورت گرفته و آن اولویت دهی به اینترنت گران موبایل دربرابر اینترنت ارزان خانگی‌ است؛ سوال اینجاست که به فرض که فرکانس‌های همه دستگاه‌ها را تقدیم به وزارت‌خانه کنند، چگونه ظرف مدت کوتاه می‌خواهد از آنها بهره برداری کند؟
حداقل یک تا دوسال برای تجهیز و آماده سازی بستر فرکانس‌ها زمان نیاز است. شاید حتی بازسازی تجهیزات فعلی برای بازدهی بهتر شبکه موبایل و نیز به‌سازی شبکه اینترنت خانگی زمان کمتری نیاز داشته باشد. سوال اصلی اینجاست که چرا با نیازسازی کاذب مخاطب و مشترک را قانع به خرید اینترنت گران می‌کنیم و از بستر اینترنت پرسرعت و ارزان( خانگی) حرفی به میان نمی‌آوریم؟!
و در نهایت اصلا چرا بجای اصلاح ساختارهای فعلی باید فرکانس‌هایی که موجب رفاه و خدمات عمومی کشور است و نقش حیاتی دارد به اپراتورها فروخته شود تا با هزینه گزاف محتواهای خارج از عرف به مشترکین بفروشند و پاسخگو نباشند؟!
علی قلهکی در ادامه در مورد علت رد شدن درخواست آذری جهرمی در خصوص فروش فرکانس ها در کمیسیون تلفیق گفت:
مطلبی در این باره رسانه ای نشده، ولی گویا استفتایی از رهبری درباره لزوم رایگان و عام المنفعه ماندن فرکانس‌های حیاتی وجود دارد، ضمن اینکه طبق دلایلی که بالاتر گفتم اولویت وزارت ارتباطات برای رسیدن به اهداف برنامه ششم بازسازی تجهیزات زیرساختی ملی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و فروش ارزان و پرسرعت اینترنت به خانواده ها است و آن‌هم مطابق اکثر کشورهای جهان بر بستر شبکه اینترنت خانگی محقق می‌شود.
وی همچنین در ادامه رابطه با لزوم استفاده از پیام رسان‌های بومی در شرایط کنونی که اکثر افراد باید در خانه بمانند اظهار داشت:
ببینید؛ بحث پیام‌رسان‌های بومی داستان طول و درازی دارد. از مجموعه های غیردولتی که استارت زدند ولی شکست خوردند تا دولتی که تمایلی به رونق پیام ‌رسان داخلی ندارد در این قضیه دخیل هستند. مثلا در اردیبهشت ۹۷ که قرار بود فیتیله تلگرام به جهت نقش موثر در آشوب‌های دی۹۶ پایین کشیده شود، چقدر دولت و خاصه وزارت ارتباطات به پیام رسان‌های داخلی برای سرپا شدن کمک کردند؟! طبق برآوردم ۷ پیام رسان در آن زمان وجود داشت که انتهای کمک وزارت ارتباطات یک وام ۵میلیاردی و تعدادی رَک و سرور بود که بخشی از آنها را هم پس گرفتند!
ولی در مقابل یکی از مدیران ارتباطی نزدیک به دولت در توییتی گفته بود ۴۰۰میلیارد تومان هزینه دو پوسته تلگرامی کردیم که در حال حاضر هم وجود خارجی ندارد!  نظرسنجی ها هم نشان می‌داد که علت عدم رجوع مردم به پیام رسان‌های داخلی کیفیت و سرعت پایین آنها بود. پس اگر دولت می‌خواست می‌توانست یک پیام‌رسان داخلی خوب را حمایت کند ولی احساس می‌کنم دولت به‌گونه‌ای به این پیام رسان‌ها بی مهری کرد که هیچ کدام نتوانند جایگزین تلگرام شوند!
وی در پایان با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات در خصوص مبارزه با ارزش افزوده‌ها گفت:
آقای جهرمی علاقه دارند طرح‌هایی را مثل سیب اپل گاز بزنند و رها کنند. موضوع ارزش افزوده و سواستفاده از بی اطلاعی مردم بسیار مهم است و باید در سطح کلان به آن پرداخته شود، ولی متاسفانه ایشان با ابتر کردن طرح‌های مهم راه را برای پیگیری‌های فنی و اصولی می‌بندند و به عکس تبلیغاتی گرفتن با سوژه‌های ملی اکتفا می‌کنند. ارزش افزوده مثلا به پایان راه رسید ولی معلوم نشد چقدر از این شرکت‌ها ذیل دولت بود و چقدر خصوصی و زیرمجموعه‌ سازمان های غیردولتی!
انتهای پیام/ 
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 17829
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *