تنظیم بازار مرغ با قتل عام میلیونها جوجه یک روزه! + فیلم و تصاویر

30 فروردين 1399 ساعت 12:19

صنعت مرغ و تولید جوجه یک روزه به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضا زیان گسترده ای دیده است، این جمله از زبان اغلب تولیدکنندگان مرغ شنیده می شود و معتقدند در هر کیلو تولید مرغ برای آنها 2 هزار تومان ضرر می کنند.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، صنعت مرغ و تولید جوجه یک روزه به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضا زیان گسترده ای دیده است. این جمله از زبان اغلب تولیدکنندگان مرغ شنیده می شود و معتقدند در هر کیلو تولید مرغ برای آنها 2 هزار تومان ضرر می کنند.
از سوی دیگر افزایش قیمت دانه های سویا و همچنین مواد مغذی که برای مرغ باید تهیه شود افزایش قیمت داشته اما قیمتی که کشتارگاه از تولید کننده خریداری می کند با قیمت تمام شده همخوانی ندارد و موجب ضرر و زیان تولید کننده شده است. 
 
در دو هفته اخیر بارها در رسانه های مختلف شاهد گلایه تولیدکنندگان و فعالین این صنف بوده ایم اما اوج نارضایتی این تولیدکنندگان از وضعیت موجود امروز طی انتشار گسترده فیلم های معدوم سازی میلیونها جوجه یک روزه توسط واحدهای تولیدی متعدد در کشور بودیم.
 
 
با انتشار فیلم های معدوم سازی بسیاری از مردم و فعالان رسانه ای به این موضوع واکنش نشان دادند که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اما انجمن واحدهای تولید کننده جوجه یک روزه طی اطلاعیه ای گفته است تا روز یکشنبه به این کار خود در زمینه معدوم سازی ادامه خواهد داد:
 
 
این نارضایتی واحدهای تولیدی مرغ و جوجه یک روزه  و ناراحتی و واکنش مردم در شبکه های اجتماعی بهانه ای شد تا پای درد دل تولیدکنندگان این صنعت بنشینیم. تولیدکنندگانی که معتقدند معدوم سازی این جوجه های یک روزه به دلیل شیوع کرونا، کاهش قیمت و تقاضا در بازار بوده و ستاد تنظیم بازار نیز همین خواسته را از آنها داشته است.
 
مجتبی رسولی، یک تولیدکننده مرغ گوشتی و جوجه یک روزه در خصوص معدوم سازی جوجه های یک روزه در کشور به خبرنگار تیتر یک گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در فروردین ماه امسال باید 130 میلیون قطعه جوجه یک روزه در کشور تولید می شد اما به واقع با شیوع بیماری کرونا در کشور و کاهش شدید تقاضا و به تبع آن قیمت مرغ تمامی شرایط برنامه ریزی شده را تغییر داد.
 
وی افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد که این میزان به 115 میلیون قطعه کاهش یابد، بنابراین اگر جوجه یک روزه بیشتری با توجه به شرایط موجود وارد بازار می شد اوضاع بسیار وخیم تر می شد.
 
این تولیدکننده مرغ گوشتی و جوجه یک روزه تصریح کرد: پیش بینی های تمامی مرغداران و تولیدکنندگان این است که مشکلات فعلی( از جمله بیماری کرونا و کاهش تقاضا) حداقل برای دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد بنابراین انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه با هماهنگی مسئولین امر تصمیم گرفتند مازاد تولید خود را معدوم کنند.
 
رسولی در ادامه یادآور شد: با تصاویری که در شبکه های اجتماعی در خصوص معدوم سازی جوجه های یک روزه منتشر شده است بسیاری اعتقاد دارند باید این جوجه ها را به مردم می دادند این در حالی است که بر فرض این که این کار انجام می شد باید پرسید مردم با این جوجه ها و بیماری های احتمالی شان چه می کردند؟
 
وی اذعان داشت: وقتی در وضعیت فعلی مردم سیب زمینی و پیاز را کیلویی 10 هزار تومان خریداری می کنند نباید انتظار داشته باشند مرغی که با هزاران زحمت و طی فرایندهای بسیار متعدد تولید و به بازار عرضه می شود را با این قیمت خریداری کنند.
 
این تولیدکننده مرغ گوشتی و جوجه یک روزه با بیان این که عده ای بسیار کمی از این جوجه ها دفن کردند؛ گفت: بیشتر این جوجه ها توسط تولید کنندگان با روش های متداول( چرخ شده، پودر و یا پلیت) تبدیل به غذاهای پت شاپ ها کرده و کسب درآمد می کنند.
 
رسولی بیان داشت: به عبارت دیگر این جوجه های معدم شده به سمت واحدهای تبدیل ضایعات می رود و سپس به عنوان پودر گوشت برای خوراک ماهیان و سایر آبزیان استفاده می شود.
 
وی با بیان این که این معدوم سازی جوجه های یکروزه به صنعت مرغ کشور هیچ آسیبی نمی رساند، اظهار نمود: بازار مرغ باید تنظیم بشود، البته در سال 97 قیمت مرغ بسیار روند افزایشی به خود گرفت به همین دلیل و با توجه به تحریم ها و فشار به اقشار مختلف مردم دولت تصمیم گرفت میزان تولید مرغ و جوجه های یک روزه را افزایش دهد ولی با شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضا تمام برنامه ریزی ها به خوبی پیش نرفت.
 
این فعال صنعت مرغ و جوجه در کشور در ادامه اظهار کرد: به اعتقاد بنده باید تولید جوجه یک روزه باید به 100 میلیون قطعه در ماه کاهش یابد و حتی سطح تولید پایین تر از این هم بیاید.
 
رسولی گفت: بیشتر تولیدکنندگان مرغ با زیان گسترده‌ای پس از شیوع کرونا روبه‌رو شده‌اند و به صورت میانگین روی هر لاشه حدود 2000 تومان زیان دیده‌ایم.
 
ختم کلام این تولید کننده این است که در 25 روز گذشته با کاهش قیمت مرغ روی 5000 تن مرغ تولیدی خود حدود ده میلیارد تومان ضرر کرده‌ایم؛ ولی با این حال زیان اصلی مانده است و در روزهای آینده با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ های دامی همچون ذرت، ریزمغذی‌ ها و سویا و همچنین افزایش حقوق کارگران باید منتظر بحران‌ های دیگری در این صنعت باشیم.
 
انتهای پیام/ا
1
downloadدانلود
2
downloadدانلود
3
downloadدانلود
65765
downloadدانلود


کد مطلب: 17927

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/17927/تنظیم-بازار-مرغ-قتل-عام-میلیونها-جوجه-یک-روزه-فیلم-تصاویر

شستون
  https://shastoon.ir