800
۰
کودکان کار تراژدی بی پایان خیابان های شهر؛

ساماندهی کودکان کار؛ نیازمند تلاش همگانی/ ضرورت ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی در چابهار

شرایط نامساعد اقتصادی، یکی از علل افزایش تعداد کودکان کار در خیابان‌هاست تا بتوانند کمی به تامین معاش خانواده کمک کنند.
ساماندهی کودکان کار؛ نیازمند تلاش همگانی/ ضرورت ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی در چابهار
به گزارش شستون؛ به نقل از چهاربهاران، پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبانگیر اکثر شهرها و جوامع امروز است، گسترش این پدیده به حدی است که اکثر جوامع را به یک اندازه به خود مشغول کرده است، حمایت از حقوق کودکان به ویژه کودکان محروم و کودکانی که در معرض آسیب‏‌های ناشی از بحران‏‌ها و نابسامانی‏‌های اجتماعی و حوادث طبیعی هستند، وظیفه‏‌ای انسانی ـ اجتماعی است که بر عهده‌‏ یکایک افراد، سازمان‏‌ها و نهادهاست.
 
بی‌‏تردید بدون توجه کافی به حقوق کودکان و سرمایه‏‌گذاری و برنامه‌‏ریزی در امر آموزش، بهداشت و ارتقای سطح زندگی آنان امیدی برای دستیابی به دنیایی بهتر وجود ندارد.
 
کودکانی که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود؛ درواقع بچه‌هایی که از صبح علی‌الطلوع به معابر می‌آیند و تا پاسی از شب کار می‌کنند در نهایت دستمزد روزانه خود را به خانه می‌برند.
 
 رفع بسیاری از معضلات اجتماعی با ساماندهی کودکان کار
حسن میرشکار؛ کارشناس امور اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به حمایت و ساماندهی کودکان کار و خیابانی که منجر به رفع بسیاری از معضلات اجتماعی در جامعه می شود بیان کرد: طرح ساماندهی کودکان خیابانی می تواند به برطرف شدن آسیب اجتماعی کمک کند و با توجه به ازدیاد کودکان کار و خیابانی باید یک از ضروری ترین برنامه ها باید باشد.
 
وی افزود: کودکان کار و خیابانی نیازمند حمایت همه جانبه از طرف مراکز و نهادهای دولتی و خصوصی هستند تا بتوانند از حداقل امکانات از جمله تحصیل برخوردار شوند ضمن آنکه بهترین زمانی که این کودکان می توانند مشغول بازی و سرگرمی باشند، متاسفانه در خیابان ها مشغول به کار هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.
 
این کارشناس امور اجتماعی و استاد دانشگاه با بیان اینکه برای مبارزه با چنین پدیده های اجتماعی، نیازمند چندین راهکار اصولی است تصریح کرد: ایجاد ساختارهای قانونی و تامین نیروی انسانی، بودجه و اعتبارات کافی برای این امر مهم از ضروریات است تا با نظارت های دقیق شاهد اجرای درست این طرح باشیم.
 
وی با بیان اینکه محدودیت‌ها و موانع بزرگی برای خدمات‌رسانی به این کودکان وجود دارد گفت: حضور این کودکان در خیابان مطابق و سازگار با منافع و حقوق آنان نیست؛ چراکه این کودکان باید در کنار خانواده‌شان بوده و از حق آموزش، تحصیلات، بازی و تفریح همانند افراد هم‌سن و سال خود برخوردار باشند اما حضور کودکان در خیابان مغایر با این حقوق اولیه و مصداق بارز کودک‌آزاری است.
 
میرشکار با اشاره به مشکلات خانوادگی این کودکان اظهار کرد: اغلب این بچه ها در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که دچار مشکلاتی از قبیل اعتیاد، از کار افتادگی و بیکاری سرپرست خانوار، فقر و سایر مشکلات اجتماعی و اقتصادی هستند؛ هر چند که در کنار این عوامل نقش خرده‌فرهنگ‌های مشوق کار کودکان به‌عنوان یک ارزش نیز مطرح است.
 
ضرورت ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی در چابهار
حسن تاوانه؛ رئیس اداره بهزیستی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به یکی از نیازهای اساسی شهرستان و برای کاهش آسیب های اجتماعی ایجاد مرکز است، بیان کرد: مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی باتوجه وضعیت شهرستان چابهار یکی از نیازهای اساسی است و در صورت تأسیس این مرکز و شناسایی آسیب دیدگان بدون شک شاهد آسیب های کمتری به این کودکان خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: این کودکان که بر اثر فقر و نیازمندی شرایط سخت زندگی دارند و به جای تحصیل و تفریح برای تامین معیشت خود که حتی به سن قانونی کار هم نرسیدند وارد بازار می شوند درآمد خانوادهای وابسته به کار آنان بدلیل فقر و فقدان سرپرست (پدر) می شوند.

رئیس اداره بهزیستی چابهار با اشاره به اینکه اکثر این بچه‌ها برای تامین معاش خانواده مجبور به‌کار در خیابان شده‌اند؛ اذعان کرد: اگر مرکزی مختص این کودکان در کشور باشد و افراد نیازمند شناسایی شوند و مورد حمایت قرار بگیرند شاهد حضور این بچه‌ها در خیابان و معابر نخواهیم بود.

به گفته وی؛ بکارگیری آنان برابر اصل ۷۹ مواد ۸۲و۸۳ و ۸۴ در مشاغل سخت ممنوع درصورت مشاهده با چنین کارفرمایان مستوجب مجازات خواهند شد.
 
تاوانه با اشاره به اینکه کودکان کار معمولا چهار دسته هستند تصریح کرد: گروه اول کودکان فقیری که به خانه برمی گردند حتی مدرسه می روند اما بزهکار نیستند، گروه دوم کودکان نسبتا مستقل پیوندشان با خانواده کم و از هم گسسته و حضور در مدرسه کمرنگ و کم کم خاتمه می یابد، گروه سوم این کودکان با خانواده در خیابان زندگی و کار می کنند وضعیت آنان با فقر گره خورده و گروه چهارم کودکان کاری هستند که تماس خود را با خانواده قطع کرده اند تمام وقت خود را در خیابان می گذراند.
 
وی با اشاره به شناسایی و جمع‌آوری کودکان خیابانی توسط این اداره گفت: تا کنون 330 کودک کار و خیابانی در شهرستان شناسایی و پرونده تشکیل دادند و از حمایت‌های مختلف تحصیلی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار شده‌اند.
 
رئیس اداره بهزیستی شهرستان چابهار ادامه داد: در زمان شیوع بیماری کرونا برای ترغیب و تشویق به منظور ماندن درخانه تعداد 230 جفت کفش و البسه و مواد ضدعفونی بین کودکان توزیع شد.
 
تاوانه خاطرنشان کرد: کارشناسان و مددکاران مشاوران اورژانس اجتماعی از موقع شناسایی تشکیل پرونده برنامه ریزی برای اقدامات روانشناسی ومددکاری با در نظرگرفتن دستورالعلها از قبیل پرداخت کمک های تحصیلی و حمایتی نظیر هزینه های پوشاک مهارت آموزی تارسیدن به خودکفایی استقلال درنهایت توانمندی برنامه ریزی خواهند کرد.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار چهاربهارن را با یک کودک کار بخوانید؛
 
+سلام
_سلام
+اسمت چیه و چند سالته؟
_اسمم یونس و ۱۶ سالمه
+یونس کارت چیه؟
_کار من صیادی است که با پدرم به دریا میروم
+چندتا خواهر برادر هستین؟ و اونا هم کار میکنن؟
_۶تا خواهر و برادر هستیم. خواهرام تو کار خونه به مادرم کمک میکنند و برادرام که از من بزرگتر هستند کار صیادی میکنند
+یونس درس هم میخونی ؟
_نه من فقط تا کلاس ششم ابتدایی رفتم مدرسه، دیگه ادامه ندادم چون کار صیادی میکردم. نمیتونستم ادامه بدم
+از چند سالگی داری کارصیادی میکنی؟
_ شاید از ۴ سالگی چون خیلی کوچیک بودم که پدرم منو تو اینکار آورد
+دوست داشتی درس بخونی؟
_نه به درس دیگه علاقه ای ندارم میخوام تو اینکار باشم به پدرم کمک کنم تا کمک خرجش هم باشم 
+پس چون پدرت صیاد است و آورده تو اینکار میخای ادامه بدی؟
_آره ولی به اینکار علاقه دارم با درس موفق نمیشم وقت خودم رو الکی میگذرونم
+ساعت کاریتون چطوریه؟و چقد حقوق میگیری؟
_ما عصر ها میریم دریا تا صبح و تو قایق به پدرم کمک میکنم حقوق نمیگیرم ولی پدرم اگه پول لازم داشته باشم بهم میده
+ممنون که وقتت رو در اختیارم گذاشتی و ان شالله که درست رو ادامه بدی.خداحافظ
_خداحافظ

انتهای پیام/
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 18097
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *