چتر امنی که بر سر ایران گشوده شد؛

اقتدار فضایی سپاه؛ آغاز دورانی جدید

9 ارديبهشت 1399 ساعت 10:45

اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور به فضا در این برهه آغاز دورانی جدید برای این مرز و بوم است.


به گزارش شستون؛ به نقل از مرصادنیوز؛ پرتابگر قاصد، نخستین ماهواره نظامیِ ایران اسلامی  با نام "نور" را با موفقیت در مدار زمین قرار داد؛ این خبر در روزهای سخت کرونایی و همزمان با سالروز تاسیس سپاه دل و جان مردم ایران را آکنده از سرور و غرور کرد.
ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه 3 اردیبهشت ماه، از ماهواره‌بر 3مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت.
قرار گرفتن موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور خشم مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی را به همراه داشت و کار به جایی رسید که آنها این حق مسلم دفاعی ایران اسلامی را محکوم کردند!
موفقیت دانشمندان ایرانی، رویدادی مبارک بود که بار دیگر نشان داد توانمندی‌های داخلی بسیار بیشتر از آن است که در بخش‌های مختلف کشور به کار گرفته می‌شود و موفقیت ماهواره نور، اثبات نسخه پیشرفت است و همانگونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب مکرر بیان فرموده اند "اتکای به درون" در مسیر قوی شدن است.
امروز دانشمندان پاسدار با انگیزه و پشتکار مومنانه در تداوم راه پر افتخار شهدا، سپاه پاسداران را در تراز یک قدرت فضایی در منطقه و یکی از قدرت‌های برتر جهان رساندند.
به طور حتم این موفقیت رسیدن به سطحی جدید از اشراف اطلاعاتی است که موجب ارتقای توان دفاعی و افزایش بازدارندگی خواهد شد و به تعبیر سردار اسلامی فرمانده مقتدر کل سپاه، ماهواره نور برای ایرانیان "چتر امن" و برای مظلومان "نور امید" است که برای دشمنان و بدخواهان هم پیام آور رعب و وحشت است.
فضایی شدن سپاه آغاز دورانی جدید است
قاسم امجدیان، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: ماهواره نور درواقع ادامه پیشرفت، بالندگی و تکامل سپاه و در این برهه آغاز دورانی جدید است؛ همانگونه که اعلام شد این ماهواره، ماهواره ای نظامی و در دو حوزه اصلی (ارتباطات و مخابرات) و (تصویر برداری و پایش زمین از فضا ) فعالیت خواهد کرد و این در امورات نظامی بسیار حائز اهمیت، حیاتی و تحولی بزرگ برای سپاه در حوزه مخابراتی و اشراف اطلاعاتی است.
مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه بیان کرد: از طرفی این دستاورد می تواند راهگشا، موید و پشتیبان صنعت فضایی کشور قرار گیرد چنین اوج گیریی با ماهواره نور، در فضای مختنق و متوحش غربی با تحریم های ظالمانه و بی سابقه، نوید این را می دهد که دیگر تعلل دولت ها قادر به عقب انداختن ایران اسلامی در حوزه ماهواره های سنجشی، تصویربرداری یا مخابراتی نخواهد بود.

وی افزود: این دستاورد آغاز حضور ایران و بلکه جهان اسلام در فضا و پایان سلطه آمریکا و غرب است و در آینده ای نزدیک جهان شاهد تحقق این وعده صادق خواهند بود که (( اگر علم به ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد مردانی از فارس حقجویانه آنرا در خواهند یافت و پس از نایل آمدن به آن، به مقرراتش عمل خواهند کرد)).
امجدیان تصریح کرد: مخالفت غرب با ایران چیزی تازه و نو نیست، غرب از همان ابتدای ظهور انقلاب اسلامی به هر نحوی از انحاء وجود و در زمانهای مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران اقداماتی داشته و بحمدالله تاکنون هم تیر کینه توزی آنان به سنگ نشسته و  به قلب نامبارکشان بازگشته، لذا دشمنی آمریکا و غرب با جمهوری اسلامی ایران، امری ماهیتی است.
این مسئول بیان داشت: تا قبل از این در دنیا تنها ۱۰ کشور چرخه کامل فناوری فضایی را در اختیار داشتند و امروز ایران این انحصار را شکسته و خاتمه ای بر سیطره بی چون و چرای آمریکا و چند کشور غربی در فضا داده است. پس عصبانیت، موضع گیری های عجولانه، دهان های پر از حقد و کینه آنان، امری طبیعی و البته تاریخ مصرف گذشته است.
وی خاطرنشان کرد: شهید آیت‌الله دکتر بهشتی فرمودند: «به آمریکا بگویید عصبانی باش و از عصبانیت خود بمیر. ملت ما همین است که می‌بینی و می‌شناسی» و البته که دشمن می ترسد و علت اصلی دشمنی او هم ترس است.
مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه گفت: همانگونه که اشاره شد تا قبل از پرواز موفق ماهواره بر قاصد، این توانمندی در اختیار کشورهای محدودی بوده و اینکه اکنون ایران در جمع این کشورها قرار گرفته حکایت از این دارد که اولا، این فناوری اگر به سادگی دست یافتنی می بود در انحصار چند کشور خاص نبود لذا این نشان از تکامل، پیشرفت علمی و فن آوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در فضا حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی افزود: دوم اینکه چنین فناوری، تولیدات و محصولاتی دارد و گرنه صرف پرتاب ماهواره و در فضا قرار دادن آن عبث بود و از جمله این محصولات، محصولات مخابراتی و ارتباطی، تصاویری از فضا و ... با کاربردهای مختلف است که به راحتی در اختیار هر کشوری قرار نمی گیرد و بسیاری از کشورها در این زمینه دست به دامان آمریکا و غرب هستند لذا دستیابی به چنین اموری با تکیه بر توان و استعداد فرزندان همین آب و خاک و پرهیز از خودباختگی و دلباختگی ذلیلانه، خودکفائی و بلکه سطح عالی خودکفایی را نشان می دهد.
دستاوردهای ماهواره نور چیست؟
علیرضا امیری، مدیر پژوهش و فناوری ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در گفتگو با مرصادنیوز با تبریک به مناسبت این رویداد غرورآفرین اظهار داشت: شایسته است در ابتدا یادی کنیم از بنیان گذار اصلی این فناوری در کشور عزیز ما ایران، یعنی دانشمند شهید سردار حسن تهرانی مقدم که پیشرفت های شگرف امروز ما در عرصه پرتاب ماهواره ریشه در زحمات ایشان و همکارانش دارد.
وی گفت: فناوری فضایی و ساخت و پرتاب و تزریق ماهواره در مدار زمین از فناوری های پیشران و چندوجهی است، چرا که تخصص های مهم و بسیاری در پیشبرد این فناوری نقش دارند و هر کشوری که قابلیت ساخت ماهواره و ماهواره بر و پرتاب و تزریق آن در مدار را دارد بیان کننده پیشرفت های همه جانبه آن در علوم مهندسی مختلف از جمله مکانیک، الکترونیک، مخابرات، اپتیک، شیمی، متالوژی و... است.
مدیر پژوهش و فناوری ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه افزود: این فناوری همچون لوکوموتیو، بخش های دیگر علمی و فناوری را نیز به همراه خود توسعه و پیشرفت خواهد داد. امروز در جهان تعداد کشورهای دارای این توانمندی انگشت شمار است و هر کشوری که این قابلیت را داشته باشد در واقع یکی از مولفه های اصلی ابرقدرتی را داراست و امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از این کشورهاست و این فناوری در کشور ما از صفر تا صد بومی شده است.
امیری تصریح داشت: البته سابقه پرتاب موفقیت آمیز ماهواره در ایران به 12سال قبل در 14بهمن 87 توسط دولت نهم برمی گردد که برای اولین بار ماهواره تحقیقاتی و بومی امید را توسط ماهواره بر بومی سفیر در مدار قرار داد و تاریخ فضایی شدن ایران به آن روز برمی گردد. از آن تاریخ به بعد با تاسیس سازمان فضایی ایران زیرنظر مستقیم ریاست جمهوری و پرتاب چندین ماهواره و موجود زنده به مدار زمین، پروژه فرستادن انسان به فضا طی 10سال رسما کلید خورد.
مدیر پژوهش و فناوری ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه بیان داشت: اما با پایان دولت های نهم و دهم این پروژه دیگر پیگیری نشد و در بحبوحه مذاکرات هسته ای نیز سازمان فضایی ایران با تنزل از زیرمجموعه ریاست جمهوری به مجموعه ای تحت مدیریت وزارت ارتباطات تبدیل شد و از آن تاریخ به بعد نیز تعداد پرتاب های ما کاهش یافت و حتی در مواردی با شکست مواجه شد که البته جای سوال دارد.

وی گفت: اما در این ایام با خبر خوش ساخت و پرتاب ماهواره نور توسط دانشمندان انقلابی نیروی هوافضای سپاه که در واقع اولین ماهواره نظامی ایران است، دوباره فضای خاطره انگیز بهمن 87 و بارقه های امید را زنده کرد و موجب تسکین درد خاطرات تلخ برخی ناکامی ها در عملیات های دفاع مقدس به دلیل ارسال اطلاعات شناسایی توسط ماهواره های غرب به ارتش بعث عراق همجون عملیات کربلای4 شد. همانطور که اعلام شده این ماهواره از نوع ارتفاع پایین در مدار430کیلومتری لئو ماموریت شناسایی دارد.
امیری تصریح کرد:  تا پیش از این، شناسایی های ما عمدتا توسط هواپیماها و پهپادها صورت می گرفت که به علت محدودیت در ارتفاع آنها نمی شد منطقه ای وسیع را به طور یکپارچه از آسمان رصد کرد و نیز به علت محدودیت ارسال سیگنال، فقط محدوده غرب آسیا در دید شناسایی ما قرار داشت اما امروز با استفاده از ماهواره نور می توانیم تمام سطح زمین را رصد کنیم. برنامه ریزی و توسعه این فناوری برای ما بلامنازع است چرا که امروزه بسیاری از امور مهم علمی در دنیا از جمله جی پی اس (سیستم موقعیت یاب جهانی)، مخابرات و ارتباطات رادیویی بین قاره ای و تغییرات زیست محیطی زمین نیازمند این فناوری است و ما باید هرجه سریع تر به سوی پرتاب و تزریق ماهواره مخابراتی در مدار ژئو (36000کیلومتری) یا همان مدار ثابت که در آن موقعیت ماهواره نسبت به محدوده ای از سطح زمین همواره ثابت است حرکت کنیم که البته تا حدود زیادی در این زمینه پیش رفته ایم.
مدیر پژوهش و فناوری ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه بیان داشت: اما این پیشرفت ها به مذاق کشورهای غربی، خصوصا آمریکا و رژیم صهیونیستی خوش نمی آید و آن ها سایه رقیبی مستقل را بر سر خود احساس می کنند و به همین دلیل است که این اقدام ایران را محکوم می کنند چرا که می خواهند این فناوری به صورت انحصاری در اختیار آن ها باشد.
وی در ادامه بیان داشت: امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: العلم سلطان، یعنی علم برای انسان قدرت می آفریند و این قدرت ایران امروز برای همه آزادی خواهان جهان مسرت بخش و برای دشمنان آن سبب ناراحتی است.
این مسئول خاطرنشان کرد: همه این پیشرفت ها در سایه تحریم اتفاق افتاده که بیانگر آن است ما می توانیم و توانستیم بدون اتکا به خارج، قله ها را یکی پس از دیگری فتح کنیم. و امروز اگر در عرصه اقتصاد نیز این مدیریت حاکم شود قطعا می توانیم تحریم ها را تا حد زیادی بی اثر کنیم.
بر اساس این گزارش، ماهواره امید که سیطره غربی ها را بر فناوری‌های فضایی شکست و چتر امنی برای ایران اسلامی با اشراف اطلاعاتی است نوید روزهای روشنی از آینده این مرز و بوم است که به دستان فرزندان مومن آن رقم می‌خورد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 18105

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/18105/اقتدار-فضایی-سپاه-آغاز-دورانی-جدید

شستون
  https://shastoon.ir