800
۰
افزایش تکدی گری در مرزهای شرقی کشور؛

چهره رنگارنگ تکدی در سیستان و بلوچستان/گدایی تراژدي بي‌پايان فقر فرهنگي اجتماعي است

تکدی گر در همه استان ها از معضلات جدی بوده اما در مرزهای شرقی کشور این مشکل دو چندان است چرا که علاوه بر متکدیان بومی، متکدیانی از کشورهای خارجی نظیر پاکستان، هند و بنگلادش نیز در این استان مشاهده می شوند و دلیل آن هم، هم مرزی با آن کشورهاست.
چهره رنگارنگ تکدی در سیستان و بلوچستان/گدایی تراژدي بي‌پايان فقر فرهنگي اجتماعي است
به گزارش شستون، پدیده تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی است که فرد با دراز کردن دست خود نزد دیگران قصد دارد از حقوق و دستمزد آنها استفاده کند. 
از سوی دیگر در دین مبین اسلام تکدی گری یکی از منفور ترین شغل ها به شمار می رود که بارها مورد نکوهش و سرزنش قرار گرفته است. 

همچنین پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: اگر مردم می دانستند در سؤال و تکدی چه بدیهایی وجود دارد هرگز کسی از کسی چیزی درخواست نمی کرد. 

اما این روزها با آغاز ماه میهمانی خدا تعداد متکدیان در شهرستان سراوان افزایش یافته و برخی از آنها آرامش را از شهروندان سلب کرده اند.

برخی از این افراد با شیوه و فنون خاص دست روی احساسات مردم گذاشته و ترحم آنها را بر می انگیزند تا از این طریق به مقصد خود که همان کمک شهروندان باشد برسند. 

متکدیان در ورودی و خروجی شهر سراوان، کنار داروخانه ها و سر چهار راه و در بازار شهر سراوان به وفور مشاهده می شوند که هر یک به شیوه خاصی در حال برانگیختن احساسات مردم هستند اما این روزها متکدیان با مراجعه به درب منازل آرامش را از مردم سلب کرده اند. 


سلب آرامش شهروندان در ماه رمضان توسط متکدیان دوره گرد
بلوچ زهی یکی از شهروندان سراوانی گفت: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اکثرا در طول شب به راز و نیاز با خدا می پردازند و در ساعاتی از روز به ویژه ظهر ها استراحت می کند. 

وی افزود: اما گدایان و متکدیان اغلب ساعت هشت صبح و یا حدود 12 تا 14 بعد از ظهر برای تکدی گری مراجعه می کنند. 

این شهروند سراوانی ادامه داد: با تازگی متکدیان تقاضای 10 کیلو برنج، مرغ کامل، پور لباس شویی، چای خشک و قند می کنند و تا به خواسته خود نرسند، دست بردار نیستند. 

وی خاطر نشان کرد: از آنجایکه همسرش یک کارگر فصلی است و با توجه به شیوع کرونا از نظر معیشت دچار مشکل شده اند و توان کمک به دیگران به خصوص متکدیان و دوره گرد ها ندارد. 

این شهروند سراوانی گفت:  بهتر است مسئولین مربوطه برنامه ریزی مناسبی برای جمع آوری متکدیان که چهره شهر را مخدوش و آرامش را از شهروندان گرفته است داشته باشند. 


تنها راه مقابله با گدایان طرح ساماندهی متکدیان است
عزیز ارباب رئیس اداره بهزیستی شهرستان در گفت و گو با شستون بیان کرد: طرح جمع آوری متکدیان از سطح شهر متشکل از وزارت کشور با دستور مقام قضایی و همکاری نیروی انتظامی و شهرداری است.

 وی با اشاره به اینکه شهرداری های موظف هستند مراکزی را جهت جمع آوری متکدیان داشته باشند، افزود: افرادی که در طرح جمع آوری متکدیان شناسایی می شوند، اگر معلول باشند توسط بهزیستی، اگر نیازمند باشند توسط کمیته امداد امام خمینی (ره)، اگر نیاز به آموزش و اشتغال داشته باشد توسط فنی حرفه ای  ساماندهی و اگر از اتباع خارجی باشد باید سازمان امور اتباع خارج اقدام کند.

رئیس اداره بهزیستی سراوان با بیان اینکه متکدیان آسیب های اجتماعی فراوانی از جمله بی نظمی در شهر و اعتیاد را به وجود می آوند، تنها راه مقابله با متکدیان را اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی عنوان کرد.

ارباب با اشاره به اینکه از مردم انتظار می رود کمک های خود را در این ماه در اختیار نیازمندان واقعی قرار دهند، خاطر نشان کرد: متکدیان می دانند که با مراجعه به درب منازل،شهروندان از کمک کردن به آنها دریغ نخواهند کرد به همین دلیل در این ماه مراجعات آنها به درب منازل بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته مشاهده شده که متکدیان از خارج از کشور به صورت ساماندهی شده وارد شهر می شدند و صبح ها در نقاط خاصی ساماندهی می شدند و در عصر نیز جمع آوری می شدند.

رئیس اداره بهزیستی سراوان گفت: اگر شهروندان صدقه جاری و زکات خود را به جای متکدیان در اختیار مستمندان واقعی قرار دهند، بدون شک تعداد متکدیان کاهش می یابد.


انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 18118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *