800
۰
گزارش دانا از تبعات کاهش مصرف بنزین در کشور؛

جایگاه‌داران عرضه سوخت در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند

بیماری کرونا برخی از مشاغل را به آستانه ورشکستگی کشانده است که از جمله این مشغال صنعت جایگاه داری است حال باید دید دولت برای این بخش خدماتی چه برنامه ای دارد.
جایگاه‌داران عرضه سوخت در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با شیوع بیماری کرونا از اواخر سال گذشته دولت به یکباره تصمیم گرفت مردم در خانه بمانند و سفرهای درون شهریو و برون شهری غیر ضرور خودداری کنند این مسئله موجب شد تا مصرف بنزین که پیش از سال حدود 75 میلیون لیتر در روز بود به یکباره کاهش چشم گیری پیدا کند هر چند تاکنون مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی رقمی از میزان مصرف بنزین در این ایام ارائه نکرده اند اما روند مصرف بنزین و سوخت سی ان جی به عنوان سوخت جایگزین با کاهش 40 درصدی نشان می دهد که مصرف بنزین نیز در کشور افت قابل توجهی پیدا کرده است.
این شرایط موجب شد تا در هفته های اخیر به خصوص بعد از ایام تعطیلات نوروز دولت به یکباره تصمیم گرفت  موضوع طرح ترافیک را ملغی کند و این مسئله موجب شد تا در هفته های اخیر شاهد بالارفتن مصرف بنزین در کشور باشیم. 
در همین رابطه سید سالار حسینی یکی از کارشناسان انرژی به خبرنگار  شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: مسئله مصرف بنزین با شیوع بیماری کرونا پیچیده شد از این جهت که دولت با افزایش قیمت بنزین و همچنین بازگرداندن کارت‌های سوخت سعی داشت تا مصرف بنزین در کشور کنترل شود زیرا تا قبل از آبان سال گذشته مصرف بنزین به طور فزاینده‌ای در حال افزایش بود و کشور را می توانست در یک شرایط بحرانی قرار دهد اما پس از افزایش قیمت بنزین و بازگرداندن کارت های سوخت مصرف بنزین کنترل شد و شاهد بودیم که کشور که تا پیش از آن نیازمند واردات بنزین بود به یکباره صادر کننده بنزین شد.
وی ادامه داد: این روند ادامه داشت تا مسئله بیماری کرونا فراگیر شد و این مسئله موجب شد که دولت به یکباره تصمیم عاجل بگیرد و اجازه خروج مردم را از در منزل ندهد که این مسئله کاهش شدید مصرف بنزین را به همراه داشت که کاهش شدید مصرف بنزین نیز برای کشور تبعات دیگری را به بار خواهد آورد به عنوان نمونه کاهش مصرف میعانات گازی که در شرایط تحریمی ایران نمی تواند به راحتی این ماده هیدروکربوری را صادر کند.
حسینی خاطرنشان کرد: این مسئله موجب شد تا آمد و شد را در کشور آزاد کند تا مصرف بنزین بالا رود اما این موضوع شرایط را برای صنف جایگاه دار پیچیده تر از گذشته کرد و صنعتی را که می توانست سود ده باشد عملا زیانده کرده است و عملا تعداد بسیاری از کارگران شاغل در جایگاه های سوخت شغل خود را ازدست داده اند.
این کارشناس انرژی ادامه داد: اگر شرایط به همین روال ادامه یابد شاهد تعطیلی بسیاری از جایگاه های سوخت در کلان‌شهرها خواهیم بود.
این گزارش حاکی است ناصر رئیسی فرد- رییس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی اخیرا در اظهاراتی نسبت به وضعیت جایگاه داران گلایه کرده و گفته است ما پیگیری کردیم و نامه‌های متعددی نوشتیم، اما متاسفانه یک نگاه جامعی در خصوص ارائه بسته حمایتی به جایگاه‌ها وجود نداشت.
در حالی که بیشترین ضربه را در شرایط کرونا جایگاه‌داران متحمل شدند، تمامی وسایل ضدعفونی و بهداشتی کارگران و همچنین دستکش مراجعه کنندگان را با هزینه شخصی تهیه کردند، اما حتی برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی که تمامی مشاغل مشمول استمهال شدند این مهلت به جایگاه‌‌داران داده نشد و بابت تاخیر یک ماهه جریمه هم در نظر گرفتند.
حال  اگر اوضاع بر همین  منوال بگذرد از آنجایی که اکثر جایگاه‌های سوخت شخصی هستند تاچند وقت دیگر ورشکسته و تعطیل خواهند شد، این معضل اما بعد از پایان دوران کرونا و افزایش مصرف سوخت باز هم مشکل ساز خواهد شد.
به نظر می‌رسد دولت و وزارت نفت باید برنامه ریزی دقیقی برای حمایت از جایگاه‌داران و جلوگیری از تعطیلی آنان انجام دهند و بهتر آن است که بسته های حمایتی برای جایگاه‌داران در این ایام در گرفته شود. 
 
انتهای پیام/
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 18255
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *