واعظی چه نقشی در اتفاقات جنجالی کابینه روحانی دارد؟/ حواشی که در آن پای رئیس دفتر رئیس جمهور در میان است

24 ارديبهشت 1399 ساعت 12:33

اگرچه واعظی موضوع دخالتش در بحث امور وزرا را تکذیب کرده است، اما همچنان نام وی در خصوص برخی از موارد جنجالی کابینه روحانی بر سر زبان هاست.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ماجرای برکناری «رضا رحمانی» وزیر صمت که یکی از ضعیف ترین وزرای کابینه روحانی با نامه ای که وی در این خصوص به رئیس جمهور نوشت، جنجالی شد. 

رحمانی در این نامه از تهدیدات رئیس دفتر رئیس جمهور سخن گفت و نوشت: «محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، او را تهدید کرده بود که اگر وزارت بازرگانی در مجلس رأی نیاورد، برکنار خواهد شد. وزیر سابق نوشت: «...حتماً مستحضرید در تاریخ 17/۲/99 جناب آقای واعظی با اینجانب تماس و تهدید کردند در صورت رأی‌نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری‌زبان را قانع و برای این طرح رأی بگیرید.»
 
وی افزود: « بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم. امروز 22/۲/1399 که اینجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون‌اول محترم حضور داشتم مجدداً جناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفا بدهم. »
 
این موضوع سبب واکنش واعظی شد. رئیس دفتر رئیس جمهور این ادعاها را به منظور گمراه‌سازی و تشویش اذهان عمومی دانست و بیان کرد که اصلا از او خواسته نشده که از لایحه دولت برای تشکیل دوباره وزارت بازرگانی حمایت کند، بلکه عده‌ای از طرف وزیر سابق در مجلس تلاش می‌کردند که اصولا چنین وزارتخانه‌ای رأی نیاورد.
 
در این جوابیه طعنه‌ای هم به عملکرد رضا رحمانی در دوران وزارتش زده شد: «در پایان لازم به ذکر است که دلایل تصمیم رئیس‌جمهور به تغییر در وزارت صنعت، معدن و تجارت نه فقط منحصر به تلاش وزیر سابق برای رد لایحه دولت در مجلس، که مربوط به موارد متعدد دیگری نیز بود که افکار عمومی، فعالان اقتصادی، صاحبان کسب‌وکار و تجارت به خوبی از آن آگاهند.
 
ماجرای ناهماهنگی و استفعای وزیر خارجه 
 
پای واعظی پیشتر در موضوع استعفای ظریف نیز باز شده بود. برخی فعالان رسانه ای در موضوع استعفای ظریف در زمان حضور «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به ایران که به نوعی جشن پیروزی مقاومت بر تروریسم داعش بود، عنوان کردند که ناهماهنگی که دفتر رئیس جمهور موجب آن بوده است باعث ایجاد دلخوری ظریف شده بود. 
 
ظریف در نامه ای به رئیس جمهور نوشت: «اگر جنابعالی که در هر زمان که اراده میفرمائید بدون توجه به ملاقات های داخلی و خارجی و متن سخنرانی های عمومی بنده (حقیر فدوی) را احضار می کنید، ذره ای برای اعتبار وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی ارزش قائل بودید، می توانستید پس از ورود آقای بشار اسد (به فرض عدم اطلاع قبلی شما) به دفترتان دستور می دادید که بنده را بدون اعلام دلیل، احضار کنند و سپس از ملاقات عکس و فیلم تهیه می کردید .»
 
 
بعدها واعظی در گفتگو با روزنامه دولت  درباره دلایل استعفای ظریف و اینکه برخی وی را عامل این استعفا می‌دانند اظهار داشت: «وقتی ساعت یازده و نیم دوشنبه شب، آقای ظریف استعفا داد، به‌محض اینکه مطلع شدم و دیدم خبرها به گونه‌ای است که گویی توافقی میان رئیس جمهوری و وزیر خارجه بوده که او استعفا بدهد، نخستین عکس العمل از سوی من بود و نیمه شب اتفاق افتاد. بلافاصله اعلام کردم که رئیس جمهوری با این استعفا مخالف است. فردای آن شب نیز اعلام کردم آقای دکتر روحانی یک وزیر خارجه و یک سیاست خارجی دارد. معنای این واکنش‌ها و اظهارنظرها چیست؟ معنای این اظهارنظرها این است که دولت می‌خواهد آقای دکتر ظریف را قویاً در کابینه حفظ کند. تمام روز سه‌شنبه تا ساعت یک شب تلاش من این بوده که آقای ظریف بازگردد، که خوشبختانه این اتفاق افتاد.»
 
واعظی درباره علت اصلی استعفای ظریف نیز گفته است: «این از آن مسائلی است که با گذشت زمان ابعادآن روشن تر می‌شود. ولی کافی است بدانید هیچ قصور و تقصیری در مجموعه ریاست جمهوری وجود نداشته است.»
 
با این حال اگرچه واعظی موضوع دخالتش در بحث امور وزرا را تکذیب کرده است، اما همچنان نام وی در خصوص برخی از موارد جنجالی کابینه روحانی بر سر زبان هاست. 
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 18313

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/18313/واعظی-نقشی-اتفاقات-جنجالی-کابینه-روحانی-حواشی-پای-رئیس-دفتر-جمهور-میان

شستون
  https://shastoon.ir