800
۰

عبور اصلاحات از برجام با تکیه بر اصل مقاومت / اعترافی که در تیتر یک روزنامه اصلاح طلب نقش بست

تیتر امروز روزنامه اصلاح طلب یک نکته بسیار مهم را در بر داشت و آن اینکه جریان اصلاح طلبی که تئوری پرداز ماجرای برجام و مذاکره با آمریکا و کدخدا بود حالا به خوبی واقف شده است که این راهبرد راه به جایی نبرده است و استراتژی راهگشایی که امتحان خود را به خوبی پس داده است، مقاومت و تکیه بر توان داخلی بوده است.
عبور اصلاحات از برجام با تکیه بر اصل مقاومت / اعترافی که در تیتر یک روزنامه اصلاح طلب نقش بست
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه های اصلاح طلب که همواره در هفت سال اخیر موضوع مذاکره با امریکا و برجام را مطرح می کردند و با تیتر «امضای کری تضمین است» کارشکنی های کاخ سفید در برجام را توجیه می کردند این روزها چهره دیگری از خود به نمایش می گذارند که بسیار قابل تامل است. 
در همین راستا روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مطلبی با عنوان «نمایش شکست تحریم» خارج از موضوع برجام ماجرای رویارویی ایران و آمریکا در دریای کارائیب را شکست تحریم ها عنوان کرده است.
 
 
این رسانه اصلاح طلب با روایت ماجرای این رویارویی نوشت: «در حالی که نفتکش‌های ایرانی در راه ونزوئلا هستند انتشار خبری مبنی بر تلاش امریکا برای برخورد با این مساله، با واکنش تند وزارت خارجه کشورمان روبه رو شد. محمدجوادظریف، وزیر خارجه با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نسبت به تحرکات امریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کاراییب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد. همزمان سفیر سوییس در تهران توسط عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران احضار شد.عراقچی با احضار سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع دولت امریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تهدید احتمالی از سوی امریکا علیه نفتکش‌های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل کند.»
 
 
موضوع مهمی که در این تیتر و تغییر فاحش رویکرد اصلاح طلبان دیده میشود عبور این جریان سیاسی از برجام و ماجرای مصالحه و مذاکره با آمریکا با تکیه بر اصل مقاومت است. این درحالی است که در حوزه مقاومت کشورمان پیشتر موفقیت ها و پیروزی های بسیاری کسب کرده است و مسئله صادرات بنزین به ونزوئلا از جمله مواردی است که خارج از بحث برجام و به عنوان یک اقدام پیشرو از سوی کشورمان در حال انجام است. 
 
 

تیتر روزنامه اعتماد بعد از امضای برجام 

 
این روزنامه اصلاح طلب نوشت: «امریکای ترامپ که فرسنگ‌ها آنسوتر از مرزهای خود در خلیج فارس اقدام به تهدید نیروهای ایرانی می‌کند یا دورتادور ایران را به تسلیحات نظامی خود به انباری از باروت تبدیل کرده اکنون در موقعیت سختی برای تصمیم‌گیری قرار گرفته است. اگر با استفاده از قوه قهریه مقابل نفتکش‌های ایران در کاراییب بگیرد هیچ بعید نخواهد بود که نیروها یا کشتی‌هایش در خلیج فارس هزینه این نابخردی را پرداخت کنند. اگر دور بایستد و نظاره‌گر رسیدن نفتکش‌های ایرانی به بنادر ونزوئلا باشد باید با زبان بی‌زبانی به شکست سیاست تحریمی در قبال ایران و کشوری چون ونزوئلا اعتراف کند. در حالی که واشنگتن تقریبا تمام مسیرهای تحریمی موجود در قبال ایران را طی کرده حالا زمین بازی در اختیار ایران است تا هزینه‌های سیاسی این تحریم‌ها را برای امریکا افزایش بدهد. در حالی که امریکا با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران عملا سایر کشورها را هم وادار به قانون شکنی و نقض تعهدات خود در یک توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه سازمان ملل کرده است، کشورهای تحت تحریم مبارزه با این زورگویی در صحنه بین‌المللی را آغاز کرده‌اند.»
 
این درحالی است که در چارچوب برجام بیشتر از هر چیزی تنها معطل کردن و خرید وقت برای تحریم های جدید از سوی آمریکا عاید کشورمان شده است و  مدت زمانی که از دست رفت می توانست با رویکرد اقتصاد مقاومتی و تکیه به توان داخلی و بازاریابی منطقه ای برای کشورمان برکات زیادی به همراه داشته باشد.
 
دو نامه ظریف به گوترش 
 
جالب است که در این راستا شاهد دو نامه از سوی «محمد جواد ظریف» به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد بودیم. یکی از نامه ها که در هفته پیش منتشر شد به نوعی از سوی کارشناسان سیاسی و بین الملل حرکت منعلانه ظریف در برابر فشار آمریکا جهت اعمال بیشتر محدودیت های تسلیحاتی که قرار بود در برجام بعد از چند سال لغو شود، نام گرفت. 
 
اما نامه دوم ظریف به گوترش که هشدار داده بود که هر  نوع عمل احمقانه آمریکایی ها عکس العمل جدی ایران را در بر خواهد داشت، نامه ای در حوزه مقاومت بود. هر چند که کارشناسان مطرح می کنند که دیپلماسی بایستی در این عرصه فعال تر باشد و کار به نامه نگاری و دیپلماسی توئیتری کشیده نشود. 
 
به نظر می رسد تکیه ظریف در این حوزه نیز به اقتدار نظامی کشورمان بود که به هشدار وی رنگ و جلای خاصی بخشید.
 
اما تیتر امروز روزنامه اصلاح طلب یک نکته بسیار مهم را در بر داشت و آن اینکه جریان اصلاح طلبی که تئوری پرداز ماجرای برجام و مذاکره با آمریکا و کدخدا بود حالا به خوبی واقف شده است که این راهبرد راه به جایی نبرده است و استراتژی راهگشایی که امتحان خود را به خوبی پس داده است، مقاومت و تکیه بر توان داخلی بوده است.
 
امیر حمزه نژاد 


 
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 18415
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *