800
۰

سنگ محک اروپایی‌ها در برجام / سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک چه خواهد شد؟

اروپایی ها نه از جانب آمریکا بلکه از جانب ایران و جامعه جهانی هم این روزها تحت فشار هستند. آنها اگر موضوع تحریم تسلیحاتی ایران را با خواسته دولت ترامپ پیش ببرد عملا چیزی در برجام باقی نخواهد ماند و موضوع حمایت از این سند توافق که اروپایی ها مدعی آن بودند به طور کلی شکسته می شود.
سنگ محک اروپایی‌ها در برجام / سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک چه خواهد شد؟
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرنوشت برجام این روزها بیشتر از پیش به ماجرای فشار آمریکایی ها و عکس العمل اروپایی ها به این موضوع گره خورده است. قاره سبزی ها که مطرح کردند بعد از خروج آمریکا از برجام حامی این سند توافق هستند و نخواهند گذاشت این مسئله خدشه ای بر برنامه جامع اقدام مشترک بگذارد، اما در ادامه در راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تا حدود زیادی با کاخ سفید هم گام شدند. 
حالا موضوع سرنوشت برجام به مسئله لغو محدودیت های تسلیحاتی ایران وابسته است. اروپایی ها برای حمایت از برجام مطرح کردند که کانال ارتباطی مالی - تجاری را ایجاد می کنند تا سد تحریم های آمریکایی شکسته شود اما بعد از اینکه دو کانال در این راستا ساخته شد و در انتها اینستکس برای مبادلات غذایی و دارویی میان ایران و اتحادیه اروپا راه اندازی شد عملا این طرح بلااستفاده و بدون نتیجه ماند، حالا سرنوشت برجام به شدت به ماجرای لغو محدودیت های تسلیحاتی بسته شده است. 
 
پایان تحریم تسلیحاتی ایران تا چند وقت دیگر براساس توافق برجام یکی از مواردی است که نگرانی های زیادی در میان مقامات آمریکایی به وجود آورده است. به گونه ای که آن ها بدون هیچ مبنای حقوقی خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده اند.
 
آمریکایی ها در این خصوص سعی کردند که حتی خود را یکی از اعضای برجام جا بزنند. تلاشی مذبوهانه و مضحک که توسط دیگر اعضای باقی مانده در برجام به شدت محکوم شد. از این لحاظ کاخ سفید به خوبی می داند که ابزار حقوقی برای فشار بر ایران و تمدید تحریم های تسلیحاتی ندارد. با این اوصاف بازهم پای اروپایی ها به موضوع باز می شود و آمریکایی ها سعی دارند دوباره اعضای اروپایی برجام را برای این منظور تحت فشار بگذارند.
 
البته اروپایی ها نه از جانب آمریکا بلکه از جانب ایران و جامعه جهانی هم این روزها تحت فشار هستند. در همین رابطه اروپایی ها اگر موضوع تحریم تسلیحاتی ایران را با خواسته دولت ترامپ پیش ببرد عملا چیزی در برجام باقی نخواهد ماند و موضوع حمایت از این سند توافق که اروپایی ها مدعی آن بودند به طور کلی شکسته می شود.
 
از سوی دیگر جامعه جهانی هم به ماهیت اصلی کشورهای غربی چه اروپا و چه آمریکایی ها پی خواهند برد. با این حال این موضوع به شدت سنگ محکی برای اروپایی هایی خواهد بود که تا به امروز بدعهدی را چاشنی کار خود کرده اند و با خرید زمان سعی کردند آمریکا فشار تحریم های خود را بیشتر کند. آمریکایی ها فکر می کنند با فشار حداکثری می توانند ایران را پای میز مذاکره با ترامپ و بستن معاهده ای دیگر بکشانند.
 
در همین زمینه، هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت: «فشار [علیه ایران] کارساز است. بیش از سه سال است که ما از طریق بازداری و دیپلماسی ایران را مهار کرده و با آن مقابله کرده‌ایم.رژیم به خاطر تحریم‌های ما در هم شکسته است. سران ایران امروز در برابر یک انتخاب قرار گرفته‌اند: یا باید با رئیس‌جمهور ترامپ مذاکره کنند یا شاهد فروپاشی اقتصادی باشند.»
 
طرف دیگر برجام روس ها هستند که بیان کردند تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران امکان پذیر نیست. «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد تحریم سازمان ملل درخصوص فروش سلاح به ایران، که در اکتبر سال ۲۰۲۰ منقضی می‌شود، با وجود تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از انقضاء، نمی‌تواند تمدید شود.
 
معاون وزیر خارجه روسیه افزود برای ما، پرونده ممنوعیت خرید و فروش تسلیحات با ایران با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ بسته شد. تحریم تسلیحاتی در اکتبر امسال منقضی می‌شود.
 
حتی چینی ها هم که عضو برجام نیستند در این مورد موضع گیری کرده اند و تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران خلاف قطعنامه و غیر قانونی دانسته اند. آنچه این روزها بیشتر از پیش مورد توجه است عملکرد اروپایی هاست تا نشان دهند که در این بازی واقعا به دنبال چه چیزی هستند عمل به تعهدات خود و حفظ برجام یا دنباله روی سیاست های آمریکا. 
 
امیر حمزه نژاد
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 18440
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *