800
۰

۷ ورزش حال خوب‌کن برای مقابله با استرس

امکان نداره استرس و تنش، تا حالا گریبان‌گیر کسی نشده باشه. امان از وقتی‌که استرس و اضطراب، شدید بشه؛ اون‌وقت بی‌قراری، تپش قلب و فشار جسمی و روحی حالمون رو دگرگون می‌کنه.
۷ ورزش حال خوب‌کن برای مقابله با استرس
به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز، امکان نداره استرس و تنش، تا حالا گریبان‌گیر کسی نشده باشه. امان از وقتی‌که استرس و اضطراب، شدید بشه؛ اون‌وقت بی‌قراری، تپش قلب و فشار جسمی و روحی حالمون رو دگرگون می‌کنه.

متأسفانه مشکلاتی که امروزه همه‌گیر شده، این استرس و تنش‌ها رو روزبه‌روز بالاتر می‌بره، تا حدی که زندگی‌مون رو مختل می‌کنه و به قول معروف نمیذاره یه آب خوش از گلومون پایین بره. شما تا حالا برای درمان این حجم از فشار، اقدام کردین؟ منظور، درمان قطعیِ، نه دوش‌گرفتن و نوشیدنِ آب و مصرف قرص.

اگر همچنان مضطربید و راهی به ذهنتون نمی‌رسه، نگران نباشید، این مطلب از فیتامین با معرفی چند ورزش ضد استرس سراغ درمان قطعیِ این مشکلِ همه‌گیر رفته تا دیگه حتی کلمه استرس براتون بی‌‌معنی بشه.
 
استرس با بدنم چه کار می‌کنه؟
اضطراب دائم و شدید، بدنتان را ضعیف می‌کند. استرس فقط یک مسئله ذهنی یا عاطفی نیست، بلکه می‌تواند به لحاظ جسمی هم به شما صدمه بزند. این مشکل، شما را در معرض خطراتی مثل سردرد، کمر درد، بی‌خوابی یا ناراحتی معده قرار می‌دهد. اما اگر به‌طور مزمن، مضطرب و دائما در حال مبارزه با استرس باشید، اوضاع واقعا خطرناک می‌شود.

این حالت در طولانی‌مدت به افسردگی، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا منجر می‌شود. اما لطفا با خواندن این جملات استرس نگیرید! به‌جای آن ورزش کنید. ورزش یک داروی طبیعیِ ضدافسردگی و تسکین‌دهنده‌ی قویِ اضطراب است که استرس را زمین‌گیر می‌کند.

ورزش چگونه استرس رو حذف می‌کنه؟
استرس هم از نظر جنسیتی بی‌طرف نیست؛ تحقیقات نشان می‌دهد که زنان آن را حادتر از مردان تجربه می‌کنند و نسبت به آسیب‌های فیزیولوژیکیِ استرسِ مزمن، حساس‌ترند.

پس اگر خانم هستید این مطلب را بادقت بیشتری بخوانید، و اگر آقا هستید، حتما این مطلب را برای خانم‌ها بفرستید.وقتی استرس به سراغتان می‌آید معمولا چه می‌کنید؟ خوابیدن، غذا خوردن، شاید هم ناراحتی کردن؟ اما پیشنهاد ما عرق کردن است! لطفا در این شرایط عرق بریزید تا کاملا استرس را از بدن خود دور کنید!دکتر میگداو پزشک ایالت ماساچوست، می‌گوید:« فقط بلند شدن، حرکت‌کردن و چرخیدن، یک روش قدرتمند برای کاهش استرس است.

فعالیت بدنی به ما اجازه می‌دهد تا عضلاتمان به جنب‌وجوش وادار شود، جریان خون بهتر شود و اکسیژن بیشتری جذب کنیم؛ و در نهایت بیشتر به خود کمک کنیم».اما بعضی از تمرینات ورزشی در کاهش استرس مفیدتر از سایرین عمل می‌کنند. یعنی فعالیت‌هایی که ذهن و بدن را به همکاری مشترک ترغیب کند.

در ادامه با ۷ ورزش آشنا خواهید شد که پیشنهاد می‌شود حتما به یکی از این ورزش‌ها بپردازید تا برای همیشه از استرس خلاص شوید!
 
۷ ورزش حال خوب‌کن برای ناک اوت کردن استرس مزمن!
تنیس
تنیس، یک تمرین کاردیو درجه یک است! این ورزش می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از استرس، مانند فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را مهار کند. از آن‌جاکه شما نمی‌توانید به‌تنهایی تنیس بازی کنید، این ورزش شما را به دیگران متصل می کند: یک عامل اصلی برای کاهش استرس!

تمرین در زمین تنیس باعث می‌شود مغز شما اندورفین آزاد کند. اندورفین همان بیوشیمیایی است که احساس آرامش و رضایت خاطر را در اعماق جانتان ایجاد می کند. اما چطور بریم سراغ تنیس؟ اگر مبتدی هستید، برای یادگیریِ اصول این ورزش از مربی کمک بگیرید.

حتی در خیلی از پارک‌های سطح شهر، آموزش‌های ارزان‌قیمت ارائه می‌‌شود و بعد هم مسابقات محلی برگزار می‌کنند. اگر هم به‌طور منظم تنیس بازی می‌کنید (یا قصدش را دارید)، عضویت در یک باشگاه خصوصیِ تنیس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با این کار، کم‌کم می‌توانید به جمع حرفه‌ای‌ها راه پیدا کنید و دیگر استرس فرصتی برای مزاحمت نخواهد داشت!
نکته: قبل از شروع هر برنامه تناسب اندام با پزشک خود مشورت کنید.

 یوگا
یوگا را همه می‌شناسیم؛ این ورزش نوعی مراقبه است. اما چرا یوگا در فهرست ورزش‌های پیشنهادی ماست؟ چون استرس و اضطراب را خنثی می‌کند. یوگا نوعی تمرین قدرتی است و شما که مقاوم‌تر و منعطف‌تر می‌کند و در نهایت تنش جسمی را تسکین می‌دهد.

در این ورزش از تنفس عمیق اهمیت زیادی دارد، چون باعث آرام‌گرفتنِ بدن می‌شود. نتیجه مطالعات نشان داده که یوگا باعث کاهش فشار خون هم می‌شود. اما فایده این ورزش در مبارزه با استرس فراتراز این‌هاست.
بزرگ‌ترین فایده یوگا، تمرکز ذهنی است. حقیقتا تمرکز برای مدیریت استرس مهم است. نوئل شرودر، مربی و متخصص یوگا ساکن در بوستون درباره یوگا می‌گوید: «تمرینات و حرکات یوگا به تمرکز نیاز دارند؛ وقتی یوگا می‌کنید، ذهن شما به‌جای تجزیه تحلیل اوضاع و شرایط، و نگرانی از کارها یا برنامه‌ریزی‌های استرسی، فقط روی درست انجام‌دادنِ حرکات، معطوف و متمرکز می‌شود. در نتیجه حداقل برای مدتی ذهنتان از استرس خالی می‌شود.

پیاده‌روی
ورزشی از پیاده‌روی آسان‌تر هم سراغ دارید؟! پیاده‌روی خیلی ساده است و نیازی به کلاس و تجهیزات خاصی هم ندارد. این ورزش سبک، از بروز بسیاری از بیماری‌های ناشی از استرس مثل مشکلات قلبی-عروقی، فشار خون بالا، کلسترول خون و دیابت نوع۲ پیشگیری می‌کند.
کسانی‌که برنامه پیاده‌رویِ منظم در زندگی‌شان دارند، در کنار سلامتی، اعتمادبه‌نفسشان بیشتر و استرسشان کمتر می‌شود. در نتیجه بعد از پیاده‌روی، احساس آرامش و راحتیِ بیشتری دارند.
همین راه رفتنِ ساده، تنش‌های عصبی را از گروه‌های عضلانیِ شما آزاد می‌کند. موقع پیاده‌روی هم، شما ناخودآگاه نفس‌های عمیق می‌کشید. اگر در فضای سبز هم راه بروید که چه بهتر! چون، بودن در دل طبیعت واقعا آرامش‌بخش است. خب، با پیاده‌روی چطور استرسم را کم کنم؟ اگر تا الان پیاده‌روی را جدی نمی‌گرفتید، از امروز به بعد، با خودتان شرط بذارید که از  روزی نیم ساعت شروع کنید.

بعد از دو تا سه هفته، کم‌کم تعداد دفعات و مدت زمان پیاده‌روی را بیشتر کنید. معمولاً پنج یا شش بار پیاده‌رویِ ۳۰ دقیقه‌ای در هفته برای سلامتی و مدیریت استرس توصیه می‌شود. اگر هم هدفتون از پیاده‌روی، لاغری فوری و کاهش وزن است، باید زمان پیاده‌رویِ را طولانی‌تر کنید (مثلاً ۹۰ دقیقه روزهای فرد) و یا شدت را بیشتر کنید (مثلا یک مسیر تپه‌ای و شیب‌دار را بالا روید) تا عرق بریزید و کامل گرم شوید.
 
بدنسازی
شاید تعجب کنید و بگویید تمرین با وزنه چطور می‌تواند به من آرامش بدهد؟! جالب است بدانید که بدنسازی و بلندکردنِ وزنه همان‌طورکه جسم را قوی و نیرومند می‌کند، با ترشح هورمون اندورفین روحیه و خلق‌وقو را هم بهبود می‌بخشد.


  پیلاتس
پیلاتس برای استرس؟ مطمئنید؟ بله، الان می‌گویم! با پیلاتس ارتباط بین ذهن و مغزتان قوی‌تر می‌شود و آگاهیِ شما نسبت به حرکات بدنتان بیشتر خواهد شد. در نتیجه نه‌تنها شرایط بدنیِ شما خوب می‌شود، بلکه بعد از پایان یک جلسه پیلاتس در خانه یا باشگاه آن‌قدر خسته شده‌اید و عرق ریخته‌اید که اصلا دلیل استرسی که داشتید را یادتان نمی‌آید! شما مثل روزهای اول تولد، شروع به شکل‌گیری و پیشرفت می‌کنید. یک سری تمرینات پیلاتس بر آگاهی بدن، قدرت اصلی و تراز صحیح تأکید دارد.

اِلِن بارت، کارشناس تربیت بدنی و مربی متخصص پیلاتس گفته بود: «پیلاتس برای کاهش استرس و تنش، و بهبود سلامت روان کاملا شناخته شده است. وقتی کلاس پیلاتس شروع می‌شود، به قدری ذهنتان درگیر انجام درست حرکات می‌شود که کل دل‌مشغولی‌ و استرس‌های زندگی از فکرتان محو خواهد شد».

پیلاتس مانند یوگا با تمرکز ذهنی و تنفس آگاهانه تمام ذهن شما را پر از آرامش می‌کند و دیگر جایی برای اضطراب و نگرانی باقی نمی‌گذارد.

تای چی
تای چی یک آیین سنتی برگرفته از هنرهای رزمی باستانی چینی است که روی تمرینات بدنی و تنفس هوشیار برای آرامش ذهن تمرکز دارد. این ورزش با نام تای چی چوان هم شناخته می‌شود.
تای چی که غالباً “مدیتیشن پویا” خوانده می‌شود، شما را به زندگی در زمان حال تشویق می‌کند تا نگرانی‌ها و استرس روزمره را برای ساعاتی فراموش کنید. این ورزش همچنین باعث افزایش انعطاف‌پذیری و تقویت انرژی شما می‌شود و در نتیجه، احساس تندرستی و خوشبختی خواهید داشت.
از دیگر مزایای تای چی می‌توان به تعادل بهتر، خواب آرام‌تر و با کیفیت‌تر و افزایش آمادگی قلبی-عروقی اشاره کرد. این ورزش فوق‌العاده  از ۱۰۰ حرکت ملایم و آرام شکل گرفته که مثل نوعی رقص، ذهن وجسمتان را باهم هماهنگ می‌کند و به شما آرامش می‌دهد.
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 18535
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *