800
۰

بعد از ماه رمضان چگونه غذا بخوریم تا دستگاه گوارش آسیب نبیند؟

کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بعد از ماه مبارک رمضان باید به نوع تغذیه توجه شود تا از خطر ابتلا به کرونا در امان بمانیم.
بعد از ماه رمضان چگونه غذا بخوریم تا دستگاه گوارش آسیب نبیند؟
به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز، مهنوش صاحبدل کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ماه مبارک رمضان، ماه پر برکت الهی است که علاوه بر فواید معنوی، فواید بسیاری برای بدن ما انسان‌ها از جمله؛ سم زدایی بدن، افزایش استقامت بدن در مقابل کم آبی و گرسنگی و... دارد.

او افزود: با توجه به اینکه دستگاه گوارش ما یک ماه استراحت کرده و بعد از ماه مبارک، خوراک و تغذیه ما به غذا‌های معمول باز می‌گردد، باید به سلامت دستگاه گوارش خودمان که حالا سالم‌تر و البته حساس‌تر شده دقت کرده و توجه کنیم تا این سلامتی را که دستگاه گوارش ما به دست آورده را حفظ نماییم.

صاحبدل اظهار داشت: همچنین به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن باید نکات تغذیه‌ای را جدی‌تر بگیریم و بدانیم بعد از ماه مبارک رمضان چگونه غذا بخوریم تا هم به دستگاه گوارش ما آسیب نرسد و هم سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا تقویت شود.

مصرف ۶ گروه اصلی موادغذایی بعد از ماه رمضان
کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: اول اینکه تعادل و تنوع را در مصرف مواد غذایی رعایت کنیم و برای رعایت تعادل و تنوع باید در طول روز از ۶ گروه اصلی غذایی شامل؛ گروه نان و غلات، گروه میوه‌ها، گروه سبزی‌ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، تخم مرغ و گروه حبوبات  و مغز‌ها استفاده نماییم.

او با بیان اینکه می‌توان به مقدار خیلی کم از مواد غذایی متفرقه شامل؛ روغن‌ها و شیرینی‌ها مصرف کنیم، ادامه داد: توصیه می‌شود در طول روز ۳ وعده غذای اصلی شامل؛ صبحانه، ناهار و شام و ۲ تا ۳ میان وعده مصرف شود، ضمن اینکه رعایت تعداد وعده‌ها برای همه گروه‌های سنی و همه افراد خصوصاً افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی، بیماران دیابتی، قلبی عروقی، فشار خونی و کودکان، نوجوانان و سالمندان اهمیت زیادی دارد و صبحانه که مهمترین وعده غذایی در طول روز است نباید فراموش شود.

بخارپز کردن غذا، بهتری روش پخت
مهنوش صاحبدل بر مصرف غذا‌ها با ادویه و فلفل کم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه گوارش تاکید و تصریح کرد: روش پخت مواد غذایی بسیار مهم است و بهترین روش پخت غذا، بخارپز کردن در دستگاه بخارپز یا در نهایت آبپز کردن در قابلمه درب بسته است، چراکه ویتامین‌ها و مواد معدنی غذا به مقدار زیادی حفظ می‌شود و در غذا باقی می‌ماند.

او گفت: روش‌های کباب کردن، تنوری کردن یا پخت غذا در فر به علت خشکی ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برساند، به همی دلیل توصیه می‌شود، خصوصاً در روز‌های ابتدایی بعد از ماه مبارک کمتر استفاده شود. همچنین از کباب کردن با زغال بهتر است پرهیز شود و به جای آن از کباب پز استفاده شود.

سرخ کردن، بدترین روش پخت غذا
صاحبدل اذعان داشت: روش سرخ کردن غذا، بدترین روش پخت است که طرفداران زیادی دارد و جالب اینکه با این روش بیشتر ویتامین‌های مواد غذایی از بین می‌روند و فرد فقط مقدار زیادی چربی که بسیار چاق کننده است را وارد بدن خود می‌کند. پس تا حد امکان از مصرف غذا‌های سرخ کردنی پرهیز کنیم و در صورت مصرف اندک، حتماً فقط از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن در حرارت‌های بالا استفاده نماییم.

او بر ادامه حفظ عادات تغذیه‌ای مناسبی کسب شده در ماه مبارک رمضان و پرهیز از عادات غلط غذایی تاکید و تصریح کرد:  روزانه باید ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات سالم بنوشیم و وعده‌های غذایی را به ۵ تا ۶ وعده تقسیم کرده و در ساعات معینی از روز و به صورت منظم صرف نمائیم، ضمن اینکه قبل از اینکه کاملاً سیر شویم باید دست از غذا خوردن بکشیم.

مصرف میوه و سبزی فراموش نشود
کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز بر مصرف بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌های تازه در میان وعده ها، کاهش مصرف نمک، روغن، چربی، قند و شکر و پرهیز از مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین مثل آبمیوه‌های صنعتی و همچنین غذا خوردن همراه با کار‌های دیگر مثل؛ مطالعه، تماشای تلویزیون و ... که موجب پرخوری می‌شوند تاکید کرد.

او با تاکید بر اینکه باید غذا را به مدت طولانی بجویم و از تند غذا خوردن پرهیز کرده و از نان‌های سبوس دار به جای نان‌های سفید استفاده کنیم، بیان داشت: هم اکنون بهترین زمان برای برنامه ریزی غذایی برای حفظ سلامتی است، پس بیائیم اگر تا به حال الگوی غذایی مناسبی نداشتیم فرصت را از دست ندهیم و اگر چه شاید سخت باشد، ولی از اکنون عادات صحیح و شیوه زندگی صحیح را انتخاب کنیم تا سلامتی را هدیه بگیریم.
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 18539
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *