800
۰
کرونا و معتادین عاملان سلب آرامش این روزهای مردم؛

سیاه نمایی چهره چابهار با حضور معتادان خیابانی/ از مصوبه تا اجرا، هنوز خبری از اقدام قاطع مسئولین نیست

با وجود تاسیس و راه اندازی مراکز مختلف از سوی شهرداری و بهزیستی چابهار به عنوان متولیان اصلی این امر برای حل این مشکل و بحران، هنوز شاهد دیدن چنین چهره زشت و دردناکی از حضور معتادان در شهر هستیم.
سیاه نمایی چهره چابهار با حضور معتادان خیابانی/ از مصوبه تا اجرا، هنوز خبری از اقدام قاطع مسئولین نیست
به گزار شستون؛ به نقل از چهاربهاران، اعتیاد، بلایی خانمان‌سوزی و ویرانگر که این روز‌ها به جان بسیاری از افراد نادان و سبک مغز تا بند بند وجودشان رخنه کرده و به جای آغوش گرم خانواده در بستر سرد پارک‌ها و خیابان‌های شهر روانه شدند تا تاوان بزرگترین اشتباه را با از دست دادن فرصت زندگی و نعمت بودن در کنار عزیزانشان که مایه آرامش هستند، با تلف کردن جان خود بدهند.
 
حضور این افراد متهجر در شهر چابهار به اندازه‌ زیاده شده است که مردم از دیدن چهره معتادان در گوشه و کنار خیابان و بلوارها خسته و نالان شده اند و برایشان این سوال پدیده آمده که چرا باید زندگی عادی آنها تحت تاثیر و درگیر اشتباه دیگری باشند زمانی که مقصر اصلی این تباهی و تاریکی خود فرد است.
 
اما سوال تعجب برانگیز اینجاست که چرا با وجود تاسیس و راه اندازی مراکز مختلف از سوی شهرداری و بهزیستی چابهار به عنوان متولیان اصلی این امر برای حل این مشکل و بحران، هنوز شاهد دیدن چنین چهره زشت و دردناکی از شهر هستیم و باید مسئولین پاسخگوی این کوتاهی و بی توجهی نسبت به اصل حقوق شهروندی یعنی داشتن آرامش و آسایش باشند و کاملا شفاف در برابر این اتفاق جواب قانع کننده داشته باشند.
 
جمع آوری و ساماندهی معتادان و کارتن خوابها علاوه بر زیباسازی شهر و برقراری آرامش و آسایش عمومی، باعث روشن شدن مجدد بسیاری از زندگی ها می شود و نور امید به زندگی را در دل بسیاری می تاباند، اما لازمه این کار توجه شهرداری و بهزیستی به عنوان متولیان اصلی این امر است که متاسفانه این روزها در چابهار شاهده خلاف این موضوع هستیم و باید هرچه سریعتر مسئولین علاوه بر پاسخگویی نسبت به این کوتاهی، راه حلی مناسب و کارسازی را برای حل این بحران انجام دهند.
 
و با این سوال مواجه خواهیم بود آیا درمان مبتلایان با اعتیاد علی رغم هزینه های هنگفت دولتی و مردمی در کمپ های ترک اعتیاد شکست خورده است یا پس از درمان موقتی این قشر از معتادان به حال خود رها می شوند.
 
از حضور معتادین در خیابان‌ها که بگذریم این گمانه وجود دارد که حضور معتادین در کوچه پس کوچه های شهر به انتقال کرونا کمک می کند و شهروندان را در خطر قرار می‌دهد. بهزیستی که جوابگوی این موضوع نیست و شهرداری هم از عدم اعتبار و مسئولیت در قبال ساماندهی معتادین سخن می‌گوید.
 
اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی معتادان منتظر چراغ سبز شورا
مرتضی اسلامی؛ معاون خدمات شهری شهرداری چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران از اجرای تفاهم نامه همکاری بین ادارات این شهرستان خبر داد و گفت: ادارات بهزیستی، اتباع خارجه، فرمانداری، منطقه آزاد تجاری و شهرداری طبق تفاهم نامه ای که انجام شده است پس از تصویب در شورای شهر، بخشی از هزینه های ساماندهی معتادان توسط این ادارات پرداخت خواهد شد.
 
وی ادامه داد: پس از جمع آوری معتادان سطح شهر آنها را به پایگاه نبی اکرم (ص) وابسته به بهزیستی تحویل داده می شود.
 
معاون خدمات شهری شهرداری چابهار افزود: در حال حاضر سه مکان شبانه، گرم خانه برای مردان و زنان جدا و یک مکان برای بهداشت و درمان این افراد در نظر گرفته شده است و هزینه های اجاره ای این سه مکان توسط شهرداری پرداخت می شود.
 
انجام طرح جمع آوری متعادان متجاهر در سطح شهر موفقیت آمیز نیست
مسلم بشکار کارشناس امور اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به انجام طرح جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهرستان بیان کرد: از آنجاییکه هر ساله شاهد اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهرها هستیم شاهد کاسته شدن آمار ابتلایان در شهر چابهار نیستیم و تفاوت ملموسی در سیمای ظاهری شهر از نظر اعتیاد مشاهده نمی شود.
 
وی افزود: شهر چابهار از جمله شهرهایی است که در این طرح ها نیز سهمی دارد اما اگر گذری به پاتوق های سطح شهر اندازیم متوجه خواهیم شد روز به روز تعداد آنان افزوده می شود.
 
وی ادامه داد: نبود اشتغال و فضای مناسب حمایتی در اجتماع می تواند از دلایلی باشد این افراد مجددا به همان جایگاه اولیه بازگشت کنند.
 
وضعیت قرمز کرونایی و نگرانی شهروندان از حضور معتادان در سطح شهر
کارشناس امور اجتماعی با اشاره به اینکه ما الان در وضعیت قرمز کرونایی در شهرستان هستیم تصریح کرد: در این ایام کرونایی با توجه به وضعیت قرمز شهرهای جنوبی بویژه چابهار و عدم رعایت فواصل بهداشتی توسط  این قشر از افراد خطر ابتلای عموم مردم را چند برابر خواهد کرد میطلبد مسئولین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی با توجه به بحرانی بودن همه گیری موضوع کرونا تا رفع کامل آن اقدام به جمع آوری این اقشار کنند.

وی گفت: بدون شک تردد معتادان در ایام کرونایی در سطح شهر خطرات بسیار جبران ناپذیری را برای بقیه شهروندان به بار خواهد آورد.
 
بشکار ادامه داد: نکته قابل توجه دیگری که هم اکنون بسیار حائز اهمیت میباشد وجود پاتوق های بیماران علی رغم آنکه وجود چنین تجمعاتی با داشتن دهها ویژگی منفی اما به راحتی با ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و حتی درمانی برای ارائه دهندگان می توان خدماتی را فراهم کرد.
 
این کارشناس اجتماعی خاطرنشان کرد: با این حال اخیرا یکی از اماکن تجمعات (باغ مومنی) چابهار در حال ساماندهی جهت امورات اقتصادی است گسیل و پراکنده شدن معتادان متجاهر این پاتوق برای مصرف در منازل نگرانی های برای خانواده ها و آسیب های جانبی ناشی از مصرف را دو برابر کرده است میطلبد چاره اندیشی لازم صورت گیرد.
 
 پایگاه خبری چهاربهاران بر طبق وڟیفه ذاتی خود در امر اطلاع رسانی و حل مشکلات جامعه این مسئله را به طور جدی پیگیر خواهد بود تا باردیگر چهره زیبای شهر چابهار مثل همیشه رنگارنگ بوده و سیاهی بلای خانمان سوز از صفحه روزگار محو شود.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 18890
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *