800
۰

استرس چقدر بر تشدید بیماری‌های گوارشی موثر است؟

رییس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان گفت: استرس یا فشار عصبی نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت بیماری‌های گوارشی در سنین مختلف دارد.
استرس چقدر بر تشدید بیماری‌های گوارشی موثر است؟
به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر حسن سعادت‌نیا روز پنجشنبه به شیوع قابل توجه بیماری‌های گوارشی همچون زخم معده و زخم اثنی‌عشر حتی بین جوانان اشاره کرد و افزود: فشار عصبی اضطراب‌آور یا همان استرس در فرد، ارتباط مستقیم با ایجاد نارسایی و بیماری‌های گوارشی دارد. وی بدون ذکر آمار مشخص ادامه داد: بر اساس گزارش‌های موجود موارد ابتلا به انواع سرطان‌های شایع در دستگاه گوارش همانند سرطان معده، مری، روده بزرگ، کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده نیز بین جمعیت میانسال و سالمند کشور افزایش یافته است.

رییس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان تعداد پزشکان عضو این انجمن را در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی ۵۰ نفر اعلام و بیان کرد: نیمی از این پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد در کلانشهر مشهد مستقر هستند اما دایره خدمات آنها در استان‌های سه‌گانه خراسان گسترده و بیماران در این حوزه جغرافیایی به پزشکان متخصص دستگاه گوارش در مشهد مراجعه می‌کنند.

مشکل مزمن تعرفه پزشکی
وی با اشاره به تعرفه‌های پزشکی برای متخصصان دستگاه گوارش گفت: تعرفه‌های کنونی تناسبی با سطح تورم اقتصادی و قدرت خرید ندارد.

دکتر سعادت‌نیا افزود: تعرفه‌های پزشکی و تعیین آنها هر سال بحث‌برانگیزتر و چالش‌آفرین‌تر می‌شود.وی ادامه داد: درآمدهای رویایی در حرفه پزشکی وجود ندارد و در حال حاضر ۹۰ درصد پزشکان از نظر درآمدی در گروه افراد متوسط و عادی جامعه قرار دارند.

رییس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان گفت: مردم و مسوولان بخش کوچکی از پزشکان را که خدمات ویژه‌ای به بیماران ارائه می‌دهند و درآمد بالایی دارند ملاک قرار می‌دهند، در حالی که آنها نمونه کاملی از همه جامعه پزشکی نیستند.وی افزود: پزشکان فوق تخصص گوارش، برای دانش‌آموختگی و طی دوره‌های تخصص و فوق تخصص ، ۳۰ سال از سال‌های جوانی خود را سپری می‌کنند و هزینه‌های افتتاح مطب، حقوق کارکنان، خرید وسائل، تعمیر و تجهیز دستگاه‌ها و مالیات به شکل سرسام‌آوری رشد کرده، در حالی که  هر سال مبلغ ناچیزی به تعرفه‌های خدمات درمانی افزوده می‌شود.

دکتر سعادت‌نیا همچنین به خدمات شایسته کادر بهداشت و درمان و پزشکان و پرستاران در شرایط بحران اپیدمی کرونا اشاره و بیان کرد: در این دوران کادر بهداشت و درمان از جان خود و خانواده گذشته و نجات جان بیماران را در اولویت قرار دادند.وی ادامه داد: مطب‌ بسیاری از پزشکان در این شرایط تعطیل شده و خواهد شد لذا تعرفه‌های پزشکی باید دستکم در این شرایط منطقی‌تر تعریف می‌شد.

رییس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان گفت: در شرایط شیوع کرونا مراجعه بیماران به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و جز موارد اورژانسی، خدمات درمانی "الکتیو" یا انتخابی کاهش چشمگیری یافته است و از سوی دیگر ضدعفونی کردن وسایل و اقدامات حفاظتی نیز به خاطر این بیماری هزینه‌های بیشتری را روی دست پزشکان گذاشته است.
سازمان نظام پزشکی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد ۱۴ هزار عضو شامل پزشک متخصص، عمومی، دندانپزشک، داروساز و کارشناسان دارای پروانه مانند بینایی‌سنج، شنوایی‌سنج و فیزیوتراپ دارد.

هفت هزار و ۸۵۰ نفر از این تعداد را پزشکان عمومی و متخصص تشکیل می‌دهند. ۲ هزار و ۸۵۰ نفر از این تعداد نیز پزشکان فوق تخصص هستند.
پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 19040
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *