استرس چقدر بر تشدید بیماری‌های گوارشی موثر است؟

5 تير 1399 ساعت 10:55

رییس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان گفت: استرس یا فشار عصبی نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت بیماری‌های گوارشی در سنین مختلف دارد.


به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر حسن سعادت‌نیا روز پنجشنبه به شیوع قابل توجه بیماری‌های گوارشی همچون زخم معده و زخم اثنی‌عشر حتی بین جوانان اشاره کرد و افزود: فشار عصبی اضطراب‌آور یا همان استرس در فرد، ارتباط مستقیم با ایجاد نارسایی و بیماری‌های گوارشی دارد. وی بدون ذکر آمار مشخص ادامه داد: بر اساس گزارش‌های موجود موارد ابتلا به انواع سرطان‌های شایع در دستگاه گوارش همانند سرطان معده، مری، روده بزرگ، کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده نیز بین جمعیت میانسال و سالمند کشور افزایش یافته است.

رییس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان تعداد پزشکان عضو این انجمن را در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی ۵۰ نفر اعلام و بیان کرد: نیمی از این پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد در کلانشهر مشهد مستقر هستند اما دایره خدمات آنها در استان‌های سه‌گانه خراسان گسترده و بیماران در این حوزه جغرافیایی به پزشکان متخصص دستگاه گوارش در مشهد مراجعه می‌کنند.

مشکل مزمن تعرفه پزشکی
وی با اشاره به تعرفه‌های پزشکی برای متخصصان دستگاه گوارش گفت: تعرفه‌های کنونی تناسبی با سطح تورم اقتصادی و قدرت خرید ندارد.

دکتر سعادت‌نیا افزود: تعرفه‌های پزشکی و تعیین آنها هر سال بحث‌برانگیزتر و چالش‌آفرین‌تر می‌شود.وی ادامه داد: درآمدهای رویایی در حرفه پزشکی وجود ندارد و در حال حاضر ۹۰ درصد پزشکان از نظر درآمدی در گروه افراد متوسط و عادی جامعه قرار دارند.

رییس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان گفت: مردم و مسوولان بخش کوچکی از پزشکان را که خدمات ویژه‌ای به بیماران ارائه می‌دهند و درآمد بالایی دارند ملاک قرار می‌دهند، در حالی که آنها نمونه کاملی از همه جامعه پزشکی نیستند.وی افزود: پزشکان فوق تخصص گوارش، برای دانش‌آموختگی و طی دوره‌های تخصص و فوق تخصص ، ۳۰ سال از سال‌های جوانی خود را سپری می‌کنند و هزینه‌های افتتاح مطب، حقوق کارکنان، خرید وسائل، تعمیر و تجهیز دستگاه‌ها و مالیات به شکل سرسام‌آوری رشد کرده، در حالی که  هر سال مبلغ ناچیزی به تعرفه‌های خدمات درمانی افزوده می‌شود.

دکتر سعادت‌نیا همچنین به خدمات شایسته کادر بهداشت و درمان و پزشکان و پرستاران در شرایط بحران اپیدمی کرونا اشاره و بیان کرد: در این دوران کادر بهداشت و درمان از جان خود و خانواده گذشته و نجات جان بیماران را در اولویت قرار دادند.وی ادامه داد: مطب‌ بسیاری از پزشکان در این شرایط تعطیل شده و خواهد شد لذا تعرفه‌های پزشکی باید دستکم در این شرایط منطقی‌تر تعریف می‌شد.

رییس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان گفت: در شرایط شیوع کرونا مراجعه بیماران به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و جز موارد اورژانسی، خدمات درمانی "الکتیو" یا انتخابی کاهش چشمگیری یافته است و از سوی دیگر ضدعفونی کردن وسایل و اقدامات حفاظتی نیز به خاطر این بیماری هزینه‌های بیشتری را روی دست پزشکان گذاشته است.
سازمان نظام پزشکی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد ۱۴ هزار عضو شامل پزشک متخصص، عمومی، دندانپزشک، داروساز و کارشناسان دارای پروانه مانند بینایی‌سنج، شنوایی‌سنج و فیزیوتراپ دارد.

هفت هزار و ۸۵۰ نفر از این تعداد را پزشکان عمومی و متخصص تشکیل می‌دهند. ۲ هزار و ۸۵۰ نفر از این تعداد نیز پزشکان فوق تخصص هستند.


کد مطلب: 19040

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/19040/استرس-چقدر-تشدید-بیماری-های-گوارشی-موثر

شستون
  https://shastoon.ir