800
۰

قند طبیعی یا مصنوعی؛ کدام به تناسب‌اندام کمک بیشتری می‌کند؟

احتمالا شنیده‌اید که قند و شکر خوب نیستند. اما بحث اصلی درباره خوب یا بد بودن قند نیست؛ بلکه درباره نوع قند است که طبیعی یا مصنوعی باشد؟ این که نوع قند چه باشد در حفظ سلامتی، تناسب اندام و کاهش وزن بسیار مهم است.
قند طبیعی یا مصنوعی؛ کدام به تناسب‌اندام کمک بیشتری می‌کند؟
به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز، احتمالا شنیده‌اید که قند و شکر خوب نیستند. اما بحث اصلی درباره خوب یا بد بودن قند نیست؛ بلکه درباره نوع قند است که طبیعی یا مصنوعی باشد؟ این که نوع قند چه باشد در حفظ سلامتی، تناسب اندام و کاهش وزن بسیار مهم است.
قند طبییعی
قند های طبیعی به این دلیل طبیعی نامیده می‌شوند که به‌طور طبیعی در یک غذا یا خوراکی خاص وجود دارند، به این معنی که بدون دخالت انسان به وجود آمده‌اند و هیچ مواد افزودنی ندارند. به طور کلی قند طبیعی نسبت به هر شکل دیگری از قند مصنوعی یا شیرینی غیر قندی سالم‌تر است، اما هنوز هم قند است و شما را به خوردن قند بیشتری ترغیب می‌کند چون این خاصیت قندی‌جات است! میوه‌ها، سبزیجات و موادغذایی گیاهی همه حاوی قند طبیعی هستند. در اینجا چند منبع قند طبیعی را برای شما بعنوان مثال آورده‌ایم که می‌توانید در یک فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید و در سبد خرید خود قرار دهید.  اما حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا از همه چیزی که باید درباره قند و قندی‌جات بدانید، سر در بیاورید.

میوه‌ها 
میوه‌ها حاوی قند طبیعی به صورت فروکتوز هستند که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم. منظورم از قند طبیعی میوه، میوه ای است که می‌خریم و می‌خوریم! و نه میوه‌های کنسانتره شده یا آب میوه‌ها یا اسموتی و سایر محصولات کارخانه‌ایِ حاوی میوه؛ چنین محصولاتی می‌توانند حاوی قند افزودنی و یا مصنوعی باشند.

سبزیجات
مشابه آن‌چه بالا درباره میوه گفته شد، سبزیجات هم حاوی فروکتوز طبیعی هستند و برای آن‌ها هیچ فرآوری صورت نگرفته و قندشان کاملا قند طبیعی است. سبزیجات بسیار مغذی هستند و دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی هستند که برای حفظ سلامتی شما بسیار موثر و مهم هستند.

شیر و محصولات لبنیاتی
درباره طبیعی یا مصنوعی بودن قند شیر و سایر اَشکال لبینات بحث‎های زیادی می‌شود، اما شیر پاستوریزه شده و هموژنیزه شده هنوز هم حاوی قند طبیعی به شکل لاکتوز است. با این حال برخی محصولات لبنی ​​مانند ماست، خامه و شیرِ طعم‌دار می‌توانند حاوی قندهای افزودنی یا شیرین کننده‌های غیرطبیعی باشند.
 
قندهای مصنوعی یا قندهای افزودنی یا شیرین کننده های مصنوعی؟!
در مقایسه با قند طبیعی، قند افزودنی به طور کلی چیزی است که برای تأمین طعم شیرین به غذاها و خوراکی‌ها اضافه می‌شود. لیست زیر شامل برخی از رایج‌ترین قندهای غیر طبیعی است که به غذاها اضافه می‌شوند.
 
گلوکوز
گلوکز ابتدایی‌ترین شکلِ ممکنِ قند است. گلوکز در خون شما و همچنین در غذاهای مختلفی که مصرف می‌کنید یافت می‌شود. بدن شما غذاهایی که مصرف می‌کنید را تجزیه می‌کند و یک فرآیند شیمیایی کامل طی می‌شود تا غذا را به شکل گلوکز به انرژی تبدیل کند. اما گاهی برخی مواد غذایی، شاملِ گلوکوزِ افزودنی هستند که یک قند غیر طبیعی است.

ساکارُز
قند دیگری که می‌توانید در رژیم غذایی خود پیدا کنید، ساکارز است. این قند از نیشکر یا چغندرقند تهیه می‌شود. ساکارُز از دو مولکول قند کوچک تشکیل شده است: گلوکز و فروکتوز. وقتی به طور طبیعی با هم ترکیب شوند ، ترکیب شیرین شده ای به ننام ساکارُز را تشکیل می‌دهند که رژیم غذایی بشر از صده‌های مختلف به آن عادت کرده است.

فروکتوز
فروکتوز، یا قند طبیعی میوه، به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات مشاهده می‌شود و شیرین‌تر از شکل معمولی ساکارُز محسوب می‌شود. هر زمان که فروکتوز مصرف می‌کنید، بدن باید آن را پردازش کرده و به گلوکز تجزیه کند. این پردازش توسط کبد شما انجام می‌شود.
 
لاکتوز
لاکتوز قند پیچیده‌تری است. این ماده از گلوکز و گالاکتوز تشکیل شده است و معمولاً در محصولات لبنی یافت می‌شود. بعضی از افراد در هضم این نوع قند مشکل دارند و هنگامی که بدن فاقد آنزیم لاکتاز باشد، شرایطی به نام عدم تحمل لاکتوز یا نارسایی لاکتاز پیش می‌آید.

دکستاروز
این قند شبیه گلوکز است. دکستروز یک قند متداول است که در غذاهای متنوعی یافت می‌شود ، البته به خصوص در دسرها. به طور کلی دکستروز از ذرت تهیه می‌شود و می‌توانید در بسیاری از غذاهای پخته و فرآوری شده که شامل شربت ذرت هستند، این نوع قند را پیدا کنید. این یک قند ساده است که معمولاً برای مصرف رژیم غذایی فرآوری می‌شود.
 
اما حالا به من بگو که تفاوت قند طبیعی و مصنوعی چیست؟
هنگامی که دو نوع قند طبیعی و مصنوعی را در نظر بگیریم، احتمالاً تست چشایی ما قادر به تشخیص تفاوت این دو نخواهد بود. بزرگترین تفاوت بین این دو نوع قند در تعداد کالریشان است که وارد بدن شما می‌شود. بگذارید یک مثال بزنم: بهترین مقایسه می‌تواند خوردن یک پرتغال با نوشیدن یک لیوان آب پرتغال باشد.

آب پرتقال موجود در فروشگاه‌های مواد غذایی به شدت فرآوری شده است (حتی آن‌هایی که “کنسانتره” نیستند) غیر از این‌که مواد نگهدارنده و طعم ‌دهنده‌های مصنوعی به آن‌ها اضافه شده، آب پرتغالی که خریده‌اید ممکن است شیرین کننده‌های غیر قندی هم داشته باشد. اما حرف من این‌ها هم نیست و فراتر از این است؛ شما ممکن است یک پرتغال را بخورید اما هرگز پیش نمی‌آید که پنج پرتغال را به یکباره بخورید؛ و این تعداد پرتغال هایی است که برای گرفتن یک لیوان آب پرتغال لازم است. نوشیدن یک لیوان آب پرتغال به این معناست که شما قند پنج پرتقال را دریافت کرده‌اید بدون اینکه هیچ کدام از فیبرهایی که باعث هضم این قند می‌شود را دریافت کرده باشید.

نکته اینجاست که قندهای فرآوری شده و تصفیه شده (و کلا منظورم قند مصنوعی است) باعث تمایل به اضافه کردن قند بیشتری به رژیم غذایی شما می‌شود که می‌تواند منجر به هوس قند و افزایش وزن بالقوه شود. میانگین رژیم غذایی هر ایرانی از ۶۶گرم قند در هر روز تشکیل شده است که بیش از دو برابر میانگین قابل قبول و مجاز جهانی فردی برای مصرف قند است که به معنای مصرف ۲۴۰۹۰گرم قند در سال است و این یک آمار تکان دهنده است. این مقدار قند می‌تواند به سرعت باعث افزایش وزن و تضعیف سلامتی و ایجاد بیماری‌های مختلفی در دستگاه گوارش فرد شود.

صرف نظر از اینکه قند طبیعی است یا یا قند از نوع افزودنی و صمنوعی است، باز هم برای شما چاق کننده و مضر است. اگر به طور متوسط هر ایرانی مصرف قندش را در روز نصف می‌کرد (به نصف هم که برسانیم باز بیشتر از حد مجاز است)  به معنای حذف چیزی حدود ۳۴۸۰ کالری در ماه است که عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود و شما را در امر رسیدن به تناسب اندام بسیار یاری می‌دهد.

پس شیرین کننده جایگزین قند به من معرفی کنید!
بهترین منابع قند، قند طبیعی است و توصیه همه متخصصان جایگزین کردن این آیتم‌ها به‌جای شکر یا قند مصنوعی است. منابعی مثل توت خشک، خرما، انجیر و مویز.برای شیرین کردن کیک و شیرینی‌های خانگی هم می‌توانید از عسل یا شیره انگور استفاده کنید. من امتحان کرده‌ام، خیلی خوشمزه می‌شود!
پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 19042
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *