باز هم عنایت رهبری گره گشای یک مشکل شد/امروز؛ آغاز عملیات ریلگذاری بزرگترین پروژه اقتصادی کشور
با عنایت مقام معظم رهبری، بزرگترین پروژه اقتصادی و ریلی کشور پس از 10 سال معطلی روی خط توسعه قرار گرفت و امروز عملیات ریل گذاری آن کلید می خورد.
به گزارش
شستون؛ به نقل از
عصرهامون، 15 آذرماه سال 1389 در روزهایی که هر روز فرصت و استعداد جدیدی برای سرمایه گذاری در چابهار شکوفا می شد، کلنگ پروژه ای با حضور رئیس جمهور وقت به زمین زده شد که قرار بود با وصله ای آهنین به طول هزار و 350 کیلومتر در 2 مرحله، سرخس و چابهار را به هم متصل و دسترسی کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند را آسان تر کند.
مقرر شد اين خط ريلی از دروازه شرقی اسكله شهيد بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان هاي كنارک، نيكشهر، ايرانشهر و خاش در نهايت به زاهدان متصل شود و در ادامه با گذر از بیرجند و مشهد سودای رسیدن به سرخس را در سر می پروراند.
در این میان بروز یک ضعف کافی بود تا پروژه ای که قطعه اول آن حدفاصل چابهار _ زاهدان تازه شروع شده بود، به دلیل کمبود منابع، خیلی زودتر از آنچه تصور می شد بخوابد، تا این که در سال 92 استارت مجدد کار زده شد.
در همان سال، قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بسته و به موجب این قرارداد مقرر شد طی 5 سال یعنی تا پایان سال 96 عملیات محور چابهار – زاهدان به پایان برسد.
اما این مهم محقق نشد و در مهر ماه 95، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میزان پیشرفت این پروژه را 30 درصد اعلام و اذعان کرد که از آنجایی که این پروژه به صورت جدی و سه شیفت در حال پیشرفت است، پیشبینی میشود تا سال 97 به بهرهبرداری برسد، اما هنوز سوت قطار در محور چابهار – زاهدان شنیده نمی شود.
این پروژه بزرگ اقتصادی در ادامه با مشکل مالی مواجه شد، اما باز هم عنایت رهبر معظم انقلاب گره گشای کار شد و ایشان با برداشت 300 میلیون یورو جهت تسریع در ساخت این طرح بزرگ ریلی از صندوق توسعه ملی موافقت کردند و دیگر مانعی برای ساخت این پروژه وجود ندارد و قرار است امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی مراحل ریل گذاری آن آغاز شود.
اتصال بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن و فرودگاه های شرکت ساخت درباره این پروژه به خبرنگار ما گفت: پروژه راه آهن چابهار - زاهدان با هدف اتصال بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی از چند سال قبل در برنامه اجرا قرار گرفته است و از سال ۹۳ کار آن به صورت جدی دنبال شد و پیشرفت های خوبی حاصل شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته در تامین منابع مالی این پروژه دچار مشکل شدیم که با پیگیری هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و ریاست جمهوری صورت گرفت، با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو به این پروژه تخصیص یافت.
این مقام مسئول اضافه کرد: بنابراین مجوز اخذ و برنامه ریزی ها و کارهای بانکی و اداری آن انجام شد و اواخر سال گذشته دریافت این مبالغ را شروع کردیم که روی پیشرفت این پروژه تاثیر بسیار زیادی گذاشت، به جهت اینکه تامین منابع پایدار برای چنین پروژه هایی که هزینه های ساخت آن چند هزار میلیارد تومان است خیلی میتواند اثرگذار باشد.