ویژگی‌های مسواک خوب چیست؟

17 تير 1399 ساعت 12:10

مسواک یکی از ابزارهای مهم برای سلامت دهان و دندان به شمار می‌آید.


به گزارش شستون، به نقل از بهداشت نیوز:  امروزه مسواک به عنوان یکی از مهمترین ابزار برای تمیز نگهداشتن دهان و دندان حساب می‌شود که می‌تواند سلامت دهان و دندان را تضمین کند؛ لذا آسان‌ترین راه برای سلامت دهان و دندان انتخاب یک مسواک مناسب است که برای اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم:
۱. سایز مسواک چقدر باشد؟
یک مسواک خوب باید در دست راحت باشد و پس از خیس شدن سر نخورد یا دارای پرزهایی روی دسته نباشد که موجب ناراحتی مصرف کننده شود.
سایز استاندارد مسواک مناسب باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در دست قرار گیرد و قدرت مانور را در دهان هنگام تمیز کردن دندان‌ها افزایش دهد.
۲. میزان سختی مسواک مناسب
همیشه سعی کنید از بین درجه بندی‌های مسواک، درجهای که هنگام استفاده از آن راحتی و امنیت بیشتری احساس بکنید را انتخاب کنید. پرطرفدارترین نوع مسواک نوع نرم آن است.
ضمن این مسئله در مسواک‌ها الیاف نوک گرد (با برچسب End-Rounded) نسبت به الیافی که سطح مقطع صاف و لبه‌های تیز دارند (برای مثال End-Tuft)، آسیب کمتری به لثه می‌رسانند.
مخصوصا برای افرادی که لثه حساسی داشته و با کوچکترین فشاری خونریزی می‌کند. به این موارد در خرید مسواک توجه داشته باشید.
۳. پیشنهاد دندان پزشک
مهمترین عامل را در انتخاب مسواک خوب، نظر دندان پزشک خود بدانید و اگر می توانید در انتخاب مسواک از او مشورت بگیرید. در غیر این صورت در دفترچه راهنمای مسواکی که تهیه کرده‌اید جمله “تاییدیه از انجمن دندان پزشکی ایران” را پیدا کنید تا مسواک خریداری شده اعتبارسنجی شود.
اما نکات مهم در انتخاب مسواک خوب چیست؟
۱. مسواک‌هایی که الیاف بیشتری دارند، دندان‌ها را بهتر تمیز می کنند.
۲. در انتخاب مسواک بهتر است به مواردی که کنترل بیشتری در دست داشته باشند دقت کنید (سایزبندی هایی که متناسب با سایز دست و راحتی شما باشند).
۳. زاویه بین دسته مسواک و سر آن باید به قدری کم باشد که با شیبی ملایم به سر آن برسد.
۴. مسواک های کهنه و از کارافتاده می توانند به لثه و دندان های شما آسیب برساند و از نظر بهداشتی به رشد باکتری ها کمک کرده و از مخاطره انداختن دهان شما دریغ نمی کنند.
۵. عمر مناسب یک مسواک خوب نهایتا سه ماه است! زمان استاندارد تعویض یک مسواک برای فرد سالم یک ماه است و پس از سه ماه رشد باکتری‌ها روی سطح الیاف مسواک به حداکثر می رسد
۶. پس از هر بار استفاده از مسواک آن را شسته و به صورت دستی باقی مانده خمیر دندان از لای الیاف آن خارج کنید.
۷. مسواک را در محیط های خشک نگهداری کنید. مسواک را داخل حمام یا هر جایی که هوای آنجا مرطوب است، نگهداری نکنید؛ چون الیاف آن نرم می شوند و خاصیت ارتجاعی مانند خود را از دست می دهند و از آن گذشته میکروب‌ها بر سطح آب روی مسواک تجمع می کنند.
۸. واضح است که دیگران نمی توانند از مسواک شخصی شما استفاده کنند و حتی توصیه می‌شود که مسواک خود را در مجاورت مسواک‌های دیگر قرار ندهید، زیرا باکتری ها بین آنها منتقل می‌شوند.
۹. مسواک را درون درپوش بگذارید.؛ زیرا در جلوگیری ازنشستن گرد و غبار و آلودگی محیط بر سطح مسواک کمک می کند.
۱۰. مسواک خیس را درون درپوش قرار ندهید چون در محیط مرطوب باکتری ها و قارچ ها سریع تر رشد می کنند.
۱۱. در بیماران مبتلا به مشکلات خاص پزشکی هر ۳-۱ هفته یکبار باید مسواک های مصرفی تعویض شوند.

منبع: آنا


کد مطلب: 19206

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/19206/ویژگی-های-مسواک-خوب-چیست

شستون
  https://shastoon.ir