800
۰

همه چیز درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به اجرا درآمد و از این پس یک بازنشسته حداقل بگیر بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند.
همه چیز درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت آغاز هفته تأمین اجتماعی به یکی از موضوعات مهم این سازمان می‌پردازیم، "همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی" یکی از مهم ترین مسائل این سازمان بود که سرانجام پس از سال‌ها انتظار به اجرا درآمد.

حال سوالاتی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی مطرح است که ماجرای افزایش حقوق مجدد چیست؟ مگر به تازگی اعلام نشد که ۲۶ درصد افزایش حقوق برای سال ۹۹ اجرا می‌شود؟
در جواب این گروه از بازنشستگان باید گفت، افزایش ۲۶ درصدی حقوق که از حدود یک ماه پیش اعمال شد، افزایش حقوق سالیانه است که مانند هر سال بعد از مشخص شدن دستمزد کارگران در جلسه شورای عالی کار، حقوق بازنشستگان نیز بر همان مبنا برای سال جدید محاسبه می‌شود، اما این افزایش مجدد حقوق‌ها و خبرهایی که این روزها به گوش می‌رسد، از منابع همسان سازی است.
همسان سازی حقوق یعنی چه؟
حدود ۸ سال پیش مجلس شورای اسلامی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص همسان با حقوق شاغلان شود، اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس می‌گذشت و خبری از اجرای این قانون نبود و قرار بود منابع لازم برای اجرای این قانون توسط دولت تأمین شود، اما کم‌ توجهی هر ساله به این امر در لایحه بودجه یا در حالت خوشبینانه محدودیت منابع دولت، باعث شده است که این موضوع دچار یک عقب‌‌ماندگی جدی شود.
اوایل سال جاری بود که سازمان برنامه و بودجه، ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد و این وسط سر بازنشستگان تأمین اجتماعی بی کلاه ماند و صدایشان بلند شد، به طوری که انجمن‌های صنفی بازنشستگی کارگری نسبت به این بی‌عدالتی اعتراض و تأکید کردند که پیگیر حقوق‌شان هستند.
شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره گفت: مجلس در بودجه سال جدید اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری قرار داد، اما متأسفانه از این میزان بودجه، اعتباری برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته نشده است. در این وضعیت نه تنها اعتباری برای صندوق در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه طلب‌های به حق آن‌ها نیز تسویه نمی‌شود.
بعد از این صحبت‌ها مدیرعامل تأمین اجتماعی پیگیر پس گرفتن طلب تأمین اجتماعی از دولت شد. بعد از برگزاری جلسات مختلف با مسئولان دولتی و پیگیری‌های مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نهایت مشخص شد برخی از اموال دولت به عنوان رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌شود تا این سازمان درآمد حاصل از فروش و یا عرضه سهام در بورس را صرف اجرای همسان سازی کند.
حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان منابعی بود که دولت بابت بدهی خود به تأمین اجتماعی را پرداخت کند، ادامه داد: مقرر شد این مبلغ در قالب شرکت‌هایی که قابل عرضه در بورس هستند به تأمین اجتماعی پرداخت شود تا تأمین اجتماعی این شرکت‌ها را در بورس عرضه کند تا از درآمد مستمر این شرکت‌ها همسان سازی را اجرا کند.
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واگذاری شرکت‌های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی برای رد دیون، اظهار کرد: لیستی از دارایی‌های قابل واگذاری دولت به سازمان تأمین اجتماعی با همکاری سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد، معاونت امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، ریاست سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است و در اولین فرصت در جلسه هیأت دولت مطرح و پیگیری می‌شود تا یک حجم قابل ملاحظه‌ای از دارایی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود و طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرا شود.
شریعتمداری با اشاره به اینکه اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به نظر هیأت وزیران بستگی دارد، بیان کرد: تلاش می‌کنیم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و یک ماهی می‌شود منتظر جواب هیأت وزیران هستیم، چراکه مراحل مختلف در هیأت وزیران باید طی شود، اما با کمک وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه به دنبال آن هستیم این مراحل را تسریع کنیم.

اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان پس از سال‌ها انتظار...
همه در انتظار بودیم که بالاخره هیأت وزیران این مصوبه را به تصویب می‌رساند یا خیر؟ در نهایت روز چهارشنبه (۱۸ تیرماه) این مصوبه در جلسه هیأت وزیران به تصویب رسید و هیأت دولت با واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی اش به سازمان تأمین اجتماعی موافقت کرد. بر اساس مصوبه هیأت دولت، بخشی از سهام دولت در ۹ شرکت مهم دولتی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد و این سازمان متعهد است با اتکاء به این منابع جدید ظرف مدت کوتاهی طی ماه‌های آتی نسبت به اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام فوری به عمل آورد.
مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، گفت: طی جلساتی که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان داشتیم، تعیین شد از ابتدای مرداد ماه حقوق بازنشستگان با احتساب رقم همسان سازی واریز شود.
سالاری با بیان اینکه هر سال بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه متناسب سازی خواهد شد، افزود: برای حداقل بگیران بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش و غیر حداقل بگیران تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت که به تناسب سنوات آن‌ها و وصولی فعلی محاسبه می‌شود.
میزان بن خانوار و مسکن چه زمانی افزایش می‌یابد؟
اما بعد از همسان سازی حقوق، بحث دیگر درباره بن خواربار و مسکن مطرح می‌شود که قرار است افزایش پیدا کند. از صحبت‌های مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی این‌ طور مشخص شد که رقم بن خواربار و مسکن افزایش خواهد یافت و حقوق مرداد ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی با احتساب رقم همسان سازی و افزایش بن خواربار و مسکن واریز می‌شود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره جزئیات رقم دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر سازمان تأمین اجتماعی، بیان کرد: فرد حداقل بگیر با ۳۰ سال سابقه، اگر تا اسفند ماه سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرده با اعمال ۲۶ درصد افزایش حقوق سال ۹۹ حدود ۲ میلیون تومان دریافت می‌کند که اکنون با احتساب رقم متناسب سازی و افزایش بن خواربار و حق مسکن بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد.
جزئیات نحوه محاسبه همسان سازی حقوق بازنشستگان
علی‌اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه محاسبه همسان سازی حقوق، گفت: با برگزاری این جلسات نظرات ما و مدیران سازمان تأمین اجتماعی در زمینه فرمول اجرای متناسب سازی بسیار به هم نزدیک است و امیدواریم فرمول قطعی و نهایی متناسب حقوق بازنشستگان طی یکی دو روز آینده اعلام شود.
همچنین اکبر شوکت عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره بیان کرد: محاسبات این موضوع باید انجام شود، در این خصوص بحث‌های حقوقی وجود دارد، هنوز مشخص نیست دقیقا برای چه کسانی قرار است همسان سازی اجرا شود.
با توجه به اینکه تورم در کشور ما دو رقمی است و هر روز نیز قیمت‌ها افزایش می‌یابد شاید این رقم خیلی در پرداخت هزینه‌ها کمک کننده نباشد، اما این رقم نسبت به دریافتی بازنشستگان در سال گذشته بهتر شده است و کمی در تأمین هزینه‌های امرار معاششان کمک می‌کند.


انتهای پیام/
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 19266
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *